Senaste nytt

Rykte: SAS och Finnair slås samman?

Jacob

Medlem
SAS suger på longhaul och har blivit mycket bättre på shorthaul iom de senaste årens åtgärdsprogram, och tvärtom för Finnair?
Jag tycker inte Finnair är särskilt dåliga på shorthaul. De håller god standard i både economy och business och flyger mestadels med nyare flygplan.

Det Finnair kan vinna på ett samgående är matartrafiken från resten av Skandinavien till Asienlinjerna.

Observera att SAS och Finnair tidigare haft planer på ett samgående, men vad jag minns från den beryktade SAS-boken så fungerade bolagen ganska dåligt tillsammans.
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag tycker inte den här idén känns sådär kanonbra - en hubb till som ska vara med och konkurrera är väl det sista SAS behöver? Visserligen en som är etablerad på Asien, men jag ser väldigt mycket sandlådegräl framför mig om detta blir av.

Sedan är det ju det där med allianser, OW har ju knappt någonting i östra Europa efter detta om de tappar AY eller? Det är väl S7 och möjligen AB om flygplatsen blir klar någon gång, som kan erbjuda alternativ till LHR som hubb i österled.
 
Finnair har dessutom 14(?) A350-900 + optioner på fler i orderboken...fasttrack för A359 till SAS också?
Vad skulle nya namnet bli? Nordic Airlines?
 

Dr. Miles

Expert
Då får man i så fall lägga ned USA-trafiken eller iaf kraftigt reducera den. Tvivlar på att folk som reser från OSL, GOT och CPH kommer att vara speciellt intresserade i att resa till USA via HEL. Något bättre för de som har ARN som hemmaflygplats, men inte mycket.

Eftersom det finns folk som reser t ex via Paris till Asien, så tror jag inte det blr ett stort problem med omväg.
De som vill flyga direkt väljer andra flygbolag som finns.
I detta exempel är både Köpenham-Helsingfors-New York och Köpenhamn-Paris-Bangkok 21% längre än direktflyg.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 

Palazzi

Medlem
Tror det vore briljant, men möjligen vore inte konkurrensverket eniga... Inrikes Finland blir väl 99% Finnair-SAS isf.

I Sverige och Norge tror jag konkurrensen skulle tillåta ett sammangående, då Norwegian ökar kraftigt + att Mavia (inkl Sverigeflyg etc) är en hyfsat stor aktör.

Precis som @Tjaeng skrivit är det väl så att Finnair har haft svårt att tjäna pengar på Europatrafiken och därmed skulle gynnas av ett samarbete. Finnairs "succe" på trafik till Asien har kanske med deras geografiska läge att göra, men det kanske finns något för SAS att dra nytta av även här.
Att de flygplan samma flygplan på LH torde ju även det vara en fördel i nära framtid.

Stordrift är ju generellt gynnsamt, så jag hoppas verkligen detta är ett rykte som kommer förverkligas.
 
Toppen