Rykte: SAS och Finnair slås samman?

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Martin Björnström, 24 Juni 2013.

1. gusten

gusten Medlem

Finnair? Ja, inte mig emot men hur skall det funka med allianserna? Blir det OW eller *A, där SAS var founding member? Jag tror mer på att det skulle stanna i Star i så fall.
    Någonstans tvivlar jag, men sämre partner kunde de hitta.

2. A380*G

A380*G Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    *A garanterat, om det blir av.

Stackars ARN som hamnar mitt emellan HEL/CPH, det kommer i princip bara bli matartrafik från Nordens huvudstad.

3. seat56f

seat56f Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ungefär som nu, med andra ord?

6 personer gillar detta.
  4. Var det inte Kalmar som var Nordens huvudstad? Ingen förutom 08,or ser väl Stockholm som Nordens huvudstad.

11 personer gillar detta.
  5. jurgenb

jurgenb Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det här vore nog den absolut bästa utvägen för SAS alla kategorier vid väldigt kort tid för reflektion.. om det är lika bra för passagerarna kan man nog dryfta mer om likaså om det är en bra idé överhuvudtaget om man får marinera det hela lite mer.

Hur ser flottorna ut, var hamnar "basen/baserna", finns kundunderlaget osv.
    Asien ser ju plötsligt mycket närmare ut om man kan nyttja Finnairs rutter men överlag.. vad tror vi?

6. Alx

Alx Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det vore en supervinst för SAS. Man får bara hoppas att det blir Finnair som sätter standarden vid en eventuell sammanslagning.

7. Både Finnair och SAS har A330/A340 för longhaul flotta. Om det blir sammanslagning vore det rimligt att flytta longhaul operation till Helsingfors och lägga ner Köpenhamn hubb. Hoppas att de inte gör samma misstag (multi-hubb strategi).

8. Tjaeng

Tjaeng Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    ARN kan bli hubb för longhaul till Afrika =P. Skulle ju inte vara så pjåkigt med Asienlinjer som börjar i ARN och mellanlandar i HEL heller.

9. AxelB

AxelB Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nu med Norwegian kanske inte konkurrensmyndigheterna har något emot detta, fast *A (eller OW) skulle ju få ett redigt grepp om norden

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!