Senaste nytt

Rykte om nya långdistanslinjer med SAS

Status
Stängd för vidare inlägg.

Flying P

Medlem
25 JUNI 2015
SAS: Väntas presentera 3 nya långdistansrutter för åretruntflyg - tidn

(SIX) SAS kommer inom de närmsta veckorna att presentera tre nya
långdistansrutter för åretruntflygningar från Stockholm, Oslo och
Köpenhamn. Mest sannolika kandidatresmål är Miami, Los Angeles och
Boston i USA, Seoul i Sydkorea samt Ho Chi Minh City i Vietnam.

Det rapporterar branschtidningen Check-in enligt danska nyhetsbyrån
Ritzau.

Även Orlando och San Francisco i USA, Manila i Filipinerna,
Singapore samt Hong Kong omnämns.

Källa:
Johan Eklund, tel +46 31 350 64 87
mailto:johan.eklund@six-group.se
Six minutes | En börsblogg från SIX News @SIXNews
 

Senator

Moderator
Om vi går tillbaka till när SAS lanserade SVG-IAH, fanns det ett antal intressanta slides som redaktionen fick access till:
Ny sensationell flyglinje, SAS öppnar oljelinje Stavanger-Houston | Sida 8 | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor

Antar vi att det inte skiljer sig markant mellan Norge, Danmark och Sverige gällande affärsdestinationer i Nordamerika skulle inte Florida passa alls. Men med samma logik borde in SAS flyga till New York eller Chicago :) Så vi borde kanske titta på både absoluta samt relativa siffror: med andra ord totala marknaden till en O&D destination, samt procentuella andelen som är affärsresenärer.

Jag tror SAS kommer flyga till affärsdestinationer: LA, Boston, Seoul...
 

Dr. Miles

Expert
Jag tror SAS kommer flyga till affärsdestinationer: LA, Boston, Seoul...
Till Seoul är ett bra läge att förhandla med Sydkoreanska staten. (om de inte har gjort det förr).
Nu har de problem med avgångar till/från Sydkorea pga MERS och staten vill säkert ha bra nyheter.
Jag kan tänka mig att de är benägna att ge bra förmåner (rabatt på landningsavgifter etc) till flygbolaget som vill starta linjen till Sydkorea.

Om SAS börjar att flyga Skandinavien-Seoul, tror jag att Skandinavien-Boston blir bra kombination.
 

Palazzi

Medlem
Seoul låter ju logiskt med tanke på allianstillhörighet. Däremot trodde jag underlaget skulle vara alltför litet....
 

Agö

Medlem
Seoul låter ju logiskt med tanke på allianstillhörighet. Däremot trodde jag underlaget skulle vara alltför litet....

Se t.ex. CPH unserved routes. Borde med andra ord finnas ett hyggligt underlag att bygga på.
upload_2015-6-25_9-37-36.png
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen