Senaste nytt

[Rykte] Lufthansa tar bort Senator lounge access for Star Alliance Gold

Jakob K

Medlem
Om man stramar upp kraven för status så blir det omöjligt med status utan att ha spenderat en hel del pengar så är tyvärr inte fallet i nuläget ;)

I SAS fall tycker jag en bra idé är att man plockar in Business/Diamond i en lounge och Guld/Plus i en annan.

Jag tror frikopplingen av status mot revenue har uppstått pga det faktum att de allra allra flesta reser i jobbet. Då är det ju inte den med status som betalar. Som arbetsgivare skulle jag ju dock inte ha nåt emot att alla de anställdas resor gav mig personligen högre status så klart.... :D
 

Jonas C

Medlem
Jag tror frikopplingen av status mot revenue har uppstått pga det faktum att de allra allra flesta reser i jobbet. Då är det ju inte den med status som betalar. Som arbetsgivare skulle jag ju dock inte ha nåt emot att alla de anställdas resor gav mig personligen högre status så klart.... :D

Hos BA är det ofta arbetsgivaren som blir belönad med Premier status om de anställda genererar mycket intäkter till dem. Kanske läge att gå över till dem ;)
 

Storsteffe

Medlem
Jag tror frikopplingen av status mot revenue har uppstått pga det faktum att de allra allra flesta reser i jobbet. Då är det ju inte den med status som betalar. Som arbetsgivare skulle jag ju dock inte ha nåt emot att alla de anställdas resor gav mig personligen högre status så klart.... :D

Egentligen är det ju naturligt att den som betalar ska få tillhörande förmåner och det program som inför ett val i den frågan lär ju få ett uppsving.
 

agehall

Medlem
Hos BA är det ofta arbetsgivaren som blir belönad med Premier status om de anställda genererar mycket intäkter till dem. Kanske läge att gå över till dem ;)

Jag skulle inte använda "ofta" i närheten av "premier". De är ganska få och utses på inte helt tydliga grunder, men revenue är troligen en av dem.
 

Jonas C

Medlem
Egentligen är det ju naturligt att den som betalar ska få tillhörande förmåner och det program som inför ett val i den frågan lär ju få ett uppsving.

Å andra sidan är det lite orättvist om den som tvingas göra 100+ SAS inrikesresor går miste om alla förmåner för att det inte är han/hon som personligen har betalat för resorna.
 

Hall

Medlem
Det är den som reser som behöver förmånerna och kan genom sitt resemönster, om nu inte helt livegen, styra affärer till det bolag som ger förmånerna.
 

Hall

Medlem
Så vem är det som betalar resan? Attesterande chef? Avdelningschef? Divisionschef? Bolagschef? VD? Styrelse? Styrelseordförande? Aktieägare?...

Om bolaget är noterat är det i förlängningen aktieägare. Visst på ett litet familjeföretag så kan det nog bli lite diskussioner om junior bara bokar LH First för sin HON kvalificering.. ;)
 

Storsteffe

Medlem
Så vem är det som betalar resan? Attesterande chef? Avdelningschef? Divisionschef? Bolagschef? VD? Styrelse? Styrelseordförande? Aktieägare?...

Det är ju som alla andra beslut i större företag, beslut delegeras ned till någon som bestämmer vem som ska få poängen eller så har man ett konkret beslut vem/vilka som ska krediteras. I dagens läge så är det inte möjligt på nått flygbolag att kreditera någon annan en den som reser vad jag vet, däremot finns den möjligheten på en del hotellkedjor och via hotels.com.
 
Toppen