Ryanair försöker tvinga på folk sin äckliga försäkring under bokningsprocessen. Hade lite tid över idag så jag bestämde mig för att läsa vad det är för produkt Ryanair tvingar på folk. Jag måste säga att jag aldrig känt mig så vilsen eller läst så dålig svenska.
https://ryanair.insurengine.com/Content/pdf/sv-SE/integrated/policy_wording/policy_wording.pdf
Några av punkterna jag reagerar på (kursiv = min kommentar)
Sid 1.
Fördelar med Ryanair reseförsäkring
* Avbokning ENDAST 15e Får man avboka resan för 15e?
* Stulna eller borttappade resehandlingar Kommer Ryanair eller försäkringsgivaren stjäla dina saker om du tecknar denna försäkring?
Geografiska begränsningar
Area 2: Europa väster om Uralbergen, Madeira, Kanarieöarna, Island, Azorerna,
Medelhavsöarna samt icke-europeiska länder med gräns mot Medelhavet (dock ej Algeriet,
Israel, Libanon och Libyen). Vad betyder Area 2? Gäller försäkringen innanför detta område? utanför? väster om Madeira? Går ju tolka denna beskrivning precis hur man vill.
Sid 2.
CONTENTS PAGE Engelska?
Om du vill komma i kontakt med försäkringsgivaren rörande policyn, fordringar eller övriga
frågor hänvisar vi till följande kontaktinformation:
Policyfrågor – enquiriesSE@oneclaims.com
Fordringar - claimsSE@oneclaims.com Endast mailkontakt med försäkringsgivaren???
Sid 3.
ERSÄTTNINGSTABELLEN LISTAR DE PARAGRAFER I DETTA
DOKUMENT SOM GÄLLER SKYDDET I FÖRSÄKRINGEN Kan någon översätta till Svenska?
Sid 4.
LÄS DETTA FÖRST Ska man läsa sidan 4 innan sidan 1?
Villkor och uteslutningar gäller enskilda
paragrafer i policyn, medan generella
uteslutningar och villkor gäller hela policyn.
Ett villkor för denna policy är att alla fakta ges
vid uttagandet av försäkringen. Om detta
villkor inte efter-levs kan det innebära att
fordringar ej går igenom Kan någon översätta till Svenska?
Sid 5.
Styrande lag
Försäkringspolicyn styrs av brittisk lag om inte annat arrangemang avtalas med försäkringsgivaren. Borde det inte vara Svensk lag om jag köper försäkringen i Sverige, betalar i SEK för en resa från Sverige
Fordringsprocess
Om du har klagomål på försäkringen hänvisar vi till fordringsprocessen. Vad är fordringsprocessen för något?
Manuellt arbete
Försäkringen täcker inte fordringar som uppkommer som ett resultat av manuellt arbete annat än arbete på bar och fruktplockning (förutsatt att inga jordbruksmaskiner nyttjas). Vad f*n är manuellt arbete?
Sid 8.
Om du behöver någon behandling för patient som är inlagd på sjukhus eller inte inlagd på sjukhus, måste du kontakta:
One Assist
Tel: 00 34 9717 46316
E-post: ops@oneassist.com One Assist kan kanske garantera kostnaderna å dina vägnar. KANSKE?
Sid 9.
Vad skyddas inte:
a. överskottet som visas i försäkrings-skydd Vad är ett överskott i försäkringsskyddet?
c. kostnaden för avresa på flygplatsen eller liknande skatt som särredo-visas. På Svenska, tack
f. Eventuella kostnader för följande:
* förlust av passagerarskatt. Nån av er som tappar bort en passagerarskatt nån gång?
* oanvända delar av din ursprungliga biljett, där repat-riering har gjorts. hur gör man repat-riering?
* fel i tillhandahållandet av den bokade resplanen inklusive alla möjliga fel, underlåtenhet eller försummelse av leve-lantören och alla de tjänster som ingår i din bokade resa. Så undantag för försäkringen är alla möjliga fel av leverantören (Ryanair?)
Och så här fortsätter det sida efter sida efter sida. Det är helt omöjligt förstå vad som täcks, vad som ej täcks och vad som är undantag från det som ej täcks. Ett dokument som är så otroligt otydligt och dåligt skrivet kan ju inte gälla rent juridiskt, eller?
Ska tilläggas att jag aldrig köpt försäkringen och har inga planer på att köpa den, blev bara intresserad av produkten eftersom Ryanair är så angelägna om att sälja den.
https://ryanair.insurengine.com/Content/pdf/sv-SE/integrated/policy_wording/policy_wording.pdf
Några av punkterna jag reagerar på (kursiv = min kommentar)
Sid 1.
Fördelar med Ryanair reseförsäkring
* Avbokning ENDAST 15e Får man avboka resan för 15e?
* Stulna eller borttappade resehandlingar Kommer Ryanair eller försäkringsgivaren stjäla dina saker om du tecknar denna försäkring?
Geografiska begränsningar
Area 2: Europa väster om Uralbergen, Madeira, Kanarieöarna, Island, Azorerna,
Medelhavsöarna samt icke-europeiska länder med gräns mot Medelhavet (dock ej Algeriet,
Israel, Libanon och Libyen). Vad betyder Area 2? Gäller försäkringen innanför detta område? utanför? väster om Madeira? Går ju tolka denna beskrivning precis hur man vill.
Sid 2.
CONTENTS PAGE Engelska?
Om du vill komma i kontakt med försäkringsgivaren rörande policyn, fordringar eller övriga
frågor hänvisar vi till följande kontaktinformation:
Policyfrågor – enquiriesSE@oneclaims.com
Fordringar - claimsSE@oneclaims.com Endast mailkontakt med försäkringsgivaren???
Sid 3.
ERSÄTTNINGSTABELLEN LISTAR DE PARAGRAFER I DETTA
DOKUMENT SOM GÄLLER SKYDDET I FÖRSÄKRINGEN Kan någon översätta till Svenska?
Sid 4.
LÄS DETTA FÖRST Ska man läsa sidan 4 innan sidan 1?
Villkor och uteslutningar gäller enskilda
paragrafer i policyn, medan generella
uteslutningar och villkor gäller hela policyn.
Ett villkor för denna policy är att alla fakta ges
vid uttagandet av försäkringen. Om detta
villkor inte efter-levs kan det innebära att
fordringar ej går igenom Kan någon översätta till Svenska?
Sid 5.
Styrande lag
Försäkringspolicyn styrs av brittisk lag om inte annat arrangemang avtalas med försäkringsgivaren. Borde det inte vara Svensk lag om jag köper försäkringen i Sverige, betalar i SEK för en resa från Sverige
Fordringsprocess
Om du har klagomål på försäkringen hänvisar vi till fordringsprocessen. Vad är fordringsprocessen för något?
Manuellt arbete
Försäkringen täcker inte fordringar som uppkommer som ett resultat av manuellt arbete annat än arbete på bar och fruktplockning (förutsatt att inga jordbruksmaskiner nyttjas). Vad f*n är manuellt arbete?
Sid 8.
Om du behöver någon behandling för patient som är inlagd på sjukhus eller inte inlagd på sjukhus, måste du kontakta:
One Assist
Tel: 00 34 9717 46316
E-post: ops@oneassist.com One Assist kan kanske garantera kostnaderna å dina vägnar. KANSKE?
Sid 9.
Vad skyddas inte:
a. överskottet som visas i försäkrings-skydd Vad är ett överskott i försäkringsskyddet?
c. kostnaden för avresa på flygplatsen eller liknande skatt som särredo-visas. På Svenska, tack
f. Eventuella kostnader för följande:
* förlust av passagerarskatt. Nån av er som tappar bort en passagerarskatt nån gång?
* oanvända delar av din ursprungliga biljett, där repat-riering har gjorts. hur gör man repat-riering?
* fel i tillhandahållandet av den bokade resplanen inklusive alla möjliga fel, underlåtenhet eller försummelse av leve-lantören och alla de tjänster som ingår i din bokade resa. Så undantag för försäkringen är alla möjliga fel av leverantören (Ryanair?)
Och så här fortsätter det sida efter sida efter sida. Det är helt omöjligt förstå vad som täcks, vad som ej täcks och vad som är undantag från det som ej täcks. Ett dokument som är så otroligt otydligt och dåligt skrivet kan ju inte gälla rent juridiskt, eller?
Ska tilläggas att jag aldrig köpt försäkringen och har inga planer på att köpa den, blev bara intresserad av produkten eftersom Ryanair är så angelägna om att sälja den.