Senaste nytt

Ryanairpublicitet - Bra eller dåligt?

Valley

Medlem
Filosofisk fundering.

Redan grundkursen i marknadsföring innehöll påståenden om att "All reklam är bra reklam"
Fick faktiskt ett praktiskt exempel gällande tidigare arbetsplats.

Och betänker man vilken enorm publicitet som Ryanair erhåller på att delvis bete sig som svin, delvis på det ex.vis flygplatser och andra aktörer står för, så är man kanske väldigt, väldigt glada, trots att nästan allt är negativt.

Hur ofta syns man inte på bästa sidorna, mm, med bilder, 4-färg, i olika medier ?
Den kostnaden, om de skulle betalat för motsvarande utrymme själva, är inte att leka med.
Kan allt detta föra med sig nyfikenhet hos mänskligheten som gör att R A mer än ofta fyller sina kärror och plånbok ?
Man vill prova för att se om det verkligen är så dåligt.

Vad skulle ett totalt tigande innebära för R A - Bra eller Anus ?
Vill själv intala mig att det är Anus för R A. Efter några år skulle folks medvetande inte innehålla så mycket R A som alternativ vid en resa. Utan man skulle troligtvis tänka mer på andra bolag.
 

johhenrik

Medlem
Jag tror tyvärr det är ganska mycket medvetet. De planterar rykten om "1 pund för att gå på toa", eller när han VD:n uttalar sig om att de ska ha "världens bästa First Class till NYC där man till o med får BJ av flygvärdinnan". Det sista uttalandet stod ju om i varenda tidning i hela världen om vilken skandal o sexistisk karl han var etc. Alla fattade ju att det inte var sant och här hemma drog jag o min fru på munnen åt att det var ett ganska smart uttalande ur publicitetsperspektiv. :)

Jag tror att de flesta som ska flyga säkert skulle vilja slippa Ryan Air, men i slutändan så tittar de på biljettpriset och väljer det billigaste iaf. Själv vägrar jag att flyga med dem efter att ha gjort det 2 ggr.
 

Bonden

Medlem
Ryan air jobbar ju stenhårt på sin lågpris image.
"Vi är billiga och det innebär att vi inte har höga löner.."
Jämfört med:
"Platta packet och låga löner" -> Ikea
 

Palazzi

Medlem
Jag är väl ingen nestor, men:

Man brukar tala om "differensen mellan vad som utlovas och vad som levereras" som det som skapar uppfattningen om hur en produkt/koncept/service upplevs. Ryanair lovar ju egentligen INGENTING förutom ett lågt pris, och på den punkten kan de ju uppfattas vara korrekta.

Om man däremot marknadsför sig som ett bolag med hög moral, vänande om miljö etc för att sedan agera tvärtemot tror jag man har ett större problem.
 
Toppen