Senaste nytt

Ryanair vill slopa bältekravet

Roger J

Medlem
Vi är väl alla övetens om att detta bara är ännu ett i raden av spektakulära utspel för att få uppmärksamhet och inte seriöst menat. Men för att kommentera midjebältets reella skyddseffekt så är självklart ett trepunktsbälte bättre (som finns på t.ex. TGs nya A380). Men ett hårt spänt midjebälte i kombination med ett uppfällt ryggstöd ger ett gott skydd för ryggen vid kraftiga vertikala rörelser.
 
Jodå, jag har varit med om att rulla med bilen också. I det ena fallet blev jag kanske räddad från blåmärken och i det andra fallet klarade jag livet.

Jag förstår inte riktigt din kommentar, du har rullat med bilen och med det är det inlägg i debatten om man skall ha bälte när man flyger eller ej.....
Har man varit med riktig turbulens då ifråga sätter man inte behovet av bälte i planet..

Självklart skall man tänka utanför boxen det görs nog på de flesta företag utan att man gör det i media innan man får fram idéer som håller
 

Dr. Miles

Expert
Men för att kommentera midjebältets reella skyddseffekt så är självklart ett trepunktsbälte bättre (som finns på t.ex. TGs nya A380).

Även Cathay Pacifics fiskbenskonfigurations Business class stol hade trepunktbälte.
Cathay Pacific bälte.jpg
 

rob74

Medlem
NZ business premier med fiskbenskonfiguration har ju airbag i bältet. I alla fall då jag flög AKL-LOS-LHR i 2008? Du kan ligga ner vid start och landning...
Det hade jag aldrig sett tidigare.
Apropå bussar så är ju inte stående tillåtet t ex på Norrbottens Länstrafiks linjer.
Egentligen konstigt att det tillåts i stadstrafik, så som körstilen är idag med gasa järnet från hållplatsen till att nita vid nästa. Vi har importerat en körstil som jag tidigare bara upplevde i t ex Ungern.
 
MOL är en mästare på PR!
BBC World & CNN tog upp nyheten.
Sannolikt har säkert minst1 miljard människor kunnat höra/se MOL snack om bälte.
 
Toppen