Senaste nytt

Ryanair vill slopa bältekravet

Rotorman

Medlem
Spelar ingen roll hur mycket den snåla Irländaren gapar om att få slippa bältet.

I de bestämmelser som reglerar flygning i kommersiell trafik så är det krav på att alla ombord, från arbetande personal till passagerare skall ha tillgång till säkerhetssele under taxi, start samt landning och i övriga fall som påkallar det (läs ex. turbulens).

Men som PR inlägg är det ju lysande. Gratis omtalande i internationell press för kostnaden av ett pressmeddelande skickat via e-mail...
 

underhund

Medlem
DI.se kanske skäms över att vara lättlurade. Jag menar, någon balans måste det vara mellan att generera många klick och att bedriva journalistik. "404 – sidan kunde inte hittas"
 

ulagun

Medlem
Har länge funderat på varför de tar betalt per passagerare och inte per kilo passagerare?
I mitt fall som väger runt ett deciton skulle det bli avsevärt dyrare än hustrun med sina ynka 60 kilo.

Dessutom obligatoriskt intag av laxermedel 24 timmar innan departure skulle spara skitmycket vikt. (den var riktigt dålig)
 
Det är enbart för att skapa rubriker i media, tror inte på fullaste allvar att de kommer att få igenom detta.

De vill för övrigt spara vikt genom att ta bort plastdraperiet framför fönstren samt minska formatet på deras inflight magazine från A4 till A5. Det senaste skulle tydligen spara några hundra kilo på varje flight.

Om de vill spara vikt så ska de väl istället låta bli att måla sina plan i alla dessa färger, sparar ju flera ton på detta vis.
 
På sätt och vis har dom rätt. Midjebältet är ingen livräddare vid en krasch, så dess främsta funktion är väl ändå att hindra passagerarna från att resa sig innan piloten parkerat planet och släckt lampan?

Jag får en känslan att du inte har flygit genom enormt kraftig turbulens där människor som inte satt bältade fick både såroch blåmärken mm
 
Last edited:

Chrille

Medlem
Jag får en känslan att du inte har flygit genom enormt kraftig turbulens där människor som inte satt bältade fick både såroch blåmärken mm

Jodå, jag har varit med om att rulla med bilen också. I det ena fallet blev jag kanske räddad från blåmärken och i det andra fallet klarade jag livet.
 

Chrille

Medlem
Jag är inte emot bälten, utan mest fascinerad över att man inte för ett ögonblick kan tänka utanför "boxen", speciellt om avsändaren är en LCC...
 

xmit

Medlem
På sätt och vis har dom rätt. Midjebältet är ingen livräddare vid en krasch, så dess främsta funktion är väl ändå att hindra passagerarna från att resa sig innan piloten parkerat planet och släckt lampan?

Är det något jag missar här ? På vilket sätt hindrar bältet passagerare från att ställa sig upp även om lampan lyser ? Det är ju inget lås likt karuseller och dylikt som hindrar dig från att knäppa upp när du vill... ( Eller har FR det ? )
 

Jonas C

Medlem
Man kan ju också strömsätta sittdynan med en svag fast smått obehaglig spänning OCH instrallera kortterminaler i varje säte. Den som vill slippa obehaget att få elstötar i baken var 10:e sekund kan betala en s.k "comfort surcharge" på €15 per timme. Där tror jag nog att Mr. O'leary kan tjäna rätt hyfsade pengar!
 
Toppen