Senaste nytt

RYANAIR plan i krock med avbruten vinge

A

Aurora

Guest
Men den slutsats man nog kan dra, är iaf att det inte ser ut att vara osäkert att flyga LCC.

Bare en avsluttende kommentar; det er ingen som har sagt at det er usikkert att flyga LCC. Det som derimot har blitt gjort, er å belyse problemer med LCC-flygbolag. Problemer, holdninger, framgangsmåter og svakheter som kommer som en direkte årsak av hvordan man drifter et flygbolag i kategorien low cost. Belysningen av svakhetene med LCC'ene har blitt bekreftet av rapporter fra FAA og luftfartstilsynet - samt uttalelser fra pilotene som jobber i selskapene selv.

Å reise med fly er trygt og hvilke selskap som er mer sikre enn andre i Europa tror jeg er vanskelig å sette fingrenen helt konkret på (sett bort fra Avies da... ;) ). Men vi må tørre å prate om og tenke over hvordan produksjonen av et produkt potensielt påvirker produktets trygghet, det er ikke bare spekulasjon - det er bevist av rapporter fra FAA og uttalelser fra piloter i selskapene at holdninger og sikkerhetskulturen i enkelte av LCC'ene ikke er hva de burde være. Jo flere hull i sveitserosten jo nærmere en incident/accident er vi. I 2014 bør ikke økonomi gå foran kunnskap, uansett hvor billig man skal ha flybilletten...
 

Alx

Medlem
Hvis du kaller det at "LCC'er flyr maskiner de kan autolande med er synonymt med sikkerhet" for fakta - så håper jeg du en gang stopper opp og tar deg tid til å prate litt med flyvende crew født før 1980 :) Din ukuelige tro på den moderne maskin som har blitt så automatisert at pilotene egentlig ikke trenger ha noen kunnskaper om manuell flyvning mer, er imponerende. Men dessverre feilaktig.

At piloter i dag mangler kunnskap om manuell, god gammeldags flyvning er ingen hemmelighet. Det er fakta (se rapport i link under her). De unge oppkomlingene som tar et minima av flytimer før de dyttes inn i simulatoren og inn i B737 med "autopilot engaged" 90% av tiden får aldri flyvning i fingrene. Dette er særlig utbredt i Asia, hvor det som nevnt har vært behov for piloter, raskt.

Enjoy...

Dina fördomar mot LCC, unga piloter, asiatiska piloter etc visar, som alla former av fördomar, mer din egen okunskap än deras brister. Trist inställning. Alla har vi någon gång varit nya på jobbet!

Självklart ger övning färdighet. Men det betyder inte att yngre piloter per automatik är sämre än äldre piloter. Det är mer än ålder och anställningstid som avgör vem som är bra och dålig på sitt jobb. T.ex. blir rutiner lätt slentrian även bland piloter.

Piloten jag citerade arbetade då för en stor amerikansk legacy carrier, var i 50+ åldern och hade jobbat för det aktuella flygbolaget i 20+ år. Så jag förutsätter att hans kunskaper om flygsäkerhet vida överstiger både dina och mina kunskaper på det området.
 
A

Aurora

Guest
Dina fördomar mot LCC, unga piloter, asiatiska piloter etc visar, som alla former av fördomar, mer din egen okunskap än deras brister. Trist inställning. Alla har vi någon gång varit nya på jobbet!

Självklart ger övning färdighet. Men det betyder inte att yngre piloter per automatik är sämre än äldre piloter. Det är mer än ålder och anställningstid som avgör vem som är bra och dålig på sitt jobb. T.ex. blir rutiner lätt slentrian även bland piloter.

Piloten jag citerade arbetade då för en stor amerikansk legacy carrier, var i 50+ åldern och hade jobbat för det aktuella flygbolaget i 20+ år. Så jag förutsätter att hans kunskaper om flygsäkerhet vida överstiger både dina och mina kunskaper på det området.

Mine fordommer? Jeg har quotet ansatte i Ryanair, amerikas luftfartstilsyn og luftfartstilsynet i Europa. Har du noe i mot det jeg skriver, får du rette din klage mot de som jobber i luftfarten (som har besvart FAA sine spørreundersøkelser, og som står fram i media for Ryanair) og anklage de for å ha fordommer. Personlig legger jeg mer vekt på deres uttalelser, jeg ikke bare tror, men vet at de har bedre kunnskaper om hvordan ferdighetsnivåene ligger an rundt om kring i verden enn det du og jeg gjør. Stoler på det, og ser at rapportene stemmer overens med de ulykker og accidents vi ser i dag (Air France, Asiana, diverse i India og Indonesia).

Ingen har sagt at rutiner ikke kan føre til "slendrian", det er et annet aspekt som ingen har vært inne på eller berørt så langt i denne tråden.

Det er heller ingen som har sagt at alle unge, uerfarne piloter er farlige. Hvis du/andre virkelig ikke har fått med dere essensen i det som er forsøkt å belyse her fra min side - så kan jeg ikke si annet enn gå tilbake og les innleggene på nytt igjen. Bruk google translate om nødvendig, men linkene mine er på engelsk og bør kunne snakke for seg selv.

Jeg kjenner jeg ikke orker bruke mer tid på å svare når det bare er misforståelser på løpende bånd som tikker inn :) Det blir for dumt at vi snakker rundt grøten på hverandre.
 
Toppen