Senaste nytt

RYANAIR plan i krock med avbruten vinge

A

Aurora

Guest
Källa på det påståendet? Själv förutsätter jag att samtliga piloter (oavsett om de jobbar på LCC eller ej) som inte är suicida vill göra ett bra jobb och själva komma hem helskinnade efter varje pass.

Det er forskjell på incidenter og accidenter... Lett å la være å rapportere incidenter som virker "små og bagatellmessige" eller "puh, det var et close call, men det gikk jo bra" - hvis kulturen er slik at om man rapporterer for mye så får man kjeft.
 

Dr. Miles

Expert
Vem vet hur många close call dom har, jag tror personer som är i en mer utsatt sits inte rapporterar i samma utsträckning som i seriösa bolag.

Källa på det påståendet? Själv förutsätter jag att samtliga piloter (oavsett om de jobbar på LCC eller ej) som inte är suicida vill göra ett bra jobb och själva komma hem helskinnade efter varje pass.

Det er forskjell på incidenter og accidenter... Lett å la være å rapportere incidenter som virker "små og bagatellmessige" eller "puh, det var et close call, men det gikk jo bra" - hvis kulturen er slik at om man rapporterer for mye så får man kjeft.

Vi har diskuterat liknande saker i andra trådar och ingen har kunnat ta fram riktiga siffror, källa utan bara påståenden.
http://www.businessclass.se/forum/o...-om-saekerhetsrisk-inhyrda-kabinpersonal.html

Faktum är att Ryanair har få incident och ingen dödlig olycka (Ryanair - Wikipedia, the free encyclopedia) jämfört med så kallad "seriösa" flygbolag som t ex Air France eller British Airways.

Ryanair flyger över 500.000 flygningar per år och t ex British Airways flyger över 300.000 flygningar per år så det bör vara jämförbara i volymmässigt.

History of Ryanair

Ryanair is Europe’s favourite low fares airline, operating more than 1,600 daily flights (over 500,000 per year) from 68 bases, across 1,600 low fare routes, connecting 186 destinations in 30 countries and operating a fleet of 300 new Boeing 737-800 aircraft. Ryanair has recently announced firm orders for a further 175 new Boeing aircraft, which will be delivered between 2014 and 2018. .
Welcome to Ryanair!

British Airways is one of the world’s leading airlines and part of International Airlines Group. Based at London Heathrow, it is the airport’s major operator with approximately 50 per cent of flights to and from the airport. The airline is founding member and an integral part of the successful oneworld alliance.

The airline has a fleet of 240 aircraft and operates over 300,000 flights per year to over 160 different cities worldwide.
Our Partners
 
A

Aurora

Guest
Vi har diskuterat liknande saker i andra trådar och ingen har kunnat ta fram riktiga siffror, källa utan bara påståenden.

Sier du i det ene øyeblikket, før du sier:

Faktum är att Ryanair har få incident och ingen dödlig olycka (Ryanair - Wikipedia, the free encyclopedia) jämfört med så kallad "seriösa" flygbolag som t ex Air France eller British Airways.

Mener du å lage et poeng av at Ryanair flyr flere flights enn British Airways, men allikevel har British Airways hatt flere dødelige ulykker? For det du sier om at "Ryanair har få incidenter" vet hverken du, jeg eller forsåvidt få i Ryanairs egen management... Ingen av oss vet hvor mange de har, det eneste vi kan si er antallet incidenter som kommer ut i mediene. Og det er forholdsvis få som kommer ut til mediene, uten at det er noe passasjerer tipser om selv. Ikke selskapet.

Og det er litt av cluet. Å ha få incidenter varslet er ikke nødvendigvis en bra ting. Just culture og en lav terskel for å varsle er viktig for flysikkerhet. Selv om jeg har hatt sterk flyskrekk og enda er svært opptatt av flysikkerhet, ville jeg heller flydd med et selskap som har mange incidenter rapportert, enn et selskap som ikke har noen incidenter rapportert. Det vil alltid være incidenter i luften, og hvis man ikke er åpen og ærlig om dette, hvis man ikke hele tiden har en kontinuerlig prosess hvor man sier "her er et problem, nå må vi løse det" - så har man faktisk et større problem.

Forøvrig kan det jo være greit med litt tidsperspektiv på ulykkene som har skjedd.
British Airways begynte å fly ca. 1935 (under et annet navn)
Air France ble grunnlagt i 1933
SAS ble grunnlagt i 1946
Ryanair ble grunnlagt i 1985.
Norwegian ble grunnlagt 1993 (men ble LCC i 2003...)

I dag er flysikkerheten sterk og bunnsolid - det skal godt gjøres at noe galt skjer med en arbeidshest som en Boeing. At en del selskaper har ulykker bak i historien synes jeg er mindre relevant, flysikkerheten var ikke det den er i dag fra begynnelsen av! Dessuten er det enkelte ting selskapene ikke kan lastes for selv. Jeg slutter ikke å fly SAS fordi de i 1948 krasjet i luftrommet over England, eller at en idiotisk dårlig italiensk bakketjeneste med manglende teknologi ikke klarte å passe på flyene i 2001.

Tvert i mot - har jeg en sterk skepsis til å fly med selskaper som har hatt incidenter slik som Ryanair har hatt, hvor ansatte gjør dårlige valg fordi de tvinges på jobb selv om de er unfit for flight.
Report: Ryanair B738 at Rome on Sep 7th 2005, loss of situational awareness and terrain clearance
"Contributing factors for the incident was:
- the captain's state of mind, who had lost his only son three months before after a long illness
- the progressing loss of situational awareness by the flight crew
- limited experience by the first officer"

Eller at man med vilje reiser med for lite fuel for å toppe "fuel-lista" i selskapet (de som er nederst kalles inn til samtaler i selskapet?!)
Incident: Ryanair B738 at Alicante and Valencia on May 14th 2010, fuel emergency
"The company’s fuel savings policy, though it complies with the minimum legal requirements, tends to minimize the amount of fuel with which its airplanes operate and leaves none for contingencies below the legal minimums. This contributed to the amount of fuel used being improperly planned and to the amount of fuel onboard dropping below the required final fuel reserve."

Det er ikke bare Ryanair som har slike incidenter heller....
 
Last edited by a moderator:

Dr. Miles

Expert
Du kan bara titta på alla incidenter under 2000 talet, du behöver inte jämföra incident-/olycksstatistik från gamla tiden då LCC inte fanns.

Om du försöker att argumentera med saker som inte syns på siffror eller fakta blir det bara mycket påstående och diskussionen leder ingenvart. I alla fall jag vill inte vara med i "jag tycker att xxx är farlig för att jag tror pga yyy" diskussion.

Om man vill inte flyga med LCC, fine. Det är upp till var och en. Men försök inte svartmåla någon/något som inte är baserad på fakta (helst med källor).
 

Valley

Medlem
Om just Alicante-incidenten - där ytterligare 3 Ryankärror hade problem med soppan samtidigt.
http://www.fomento.es/NR/rdonlyres/...D4BD396F5B04/118469/2010_010_IN_FINAL_ENG.pdf

Annars får man väl säga att om det som finns att läsa på Wiki….. gällande antalet flygningar och år stämmer, är det nog förvånansvärt få incidenter och olyckor som sker med Ryani jämförelse med "seriösa" aktörer.
Trots allt nästan dubbelt så många flygningar som BA (om Wikiuppgifter är korrekta)
Men jag skulle inte bli förvånad om det finns ett mörkertal när det gäller Ryan och just incidenter.
 

Alx

Medlem
Det er forskjell på incidenter og accidenter... Lett å la være å rapportere incidenter som virker "små og bagatellmessige" eller "puh, det var et close call, men det gikk jo bra" - hvis kulturen er slik at om man rapporterer for mye så får man kjeft.

Det du säger är just bara ett påstående och ren spekulation. Vare sig du, jag eller någon annan vet med säkerhet hur mycket eller lite som Ryanairs (m.fl.) piloter låter bli att rapportera.

Faktum kvarstår dock att det är direkt felaktigt att antyda att Ryanair och Norwegian skulle vara farligare att flyga med än legacy carriers. Vare sig FR eller DY har haft en enda olycka med dödlig utgång under 2000-talet. Det har däremot t.ex. Air France, SAS, Turkish Airlines och Malaysia Airlines. Det är ren fakta som går att ta på och motsäger påståenden om att LCC generellt sett skulle tumma mer på säkerheten än legacy carriers.
 
A

Aurora

Guest
Du kan bara titta på alla incidenter under 2000 talet, du behöver inte jämföra incident-/olycksstatistik från gamla tiden då LCC inte fanns.

Om du försöker att argumentera med saker som inte syns på siffror eller fakta blir det bara mycket påstående och diskussionen leder ingenvart. I alla fall jag vill inte vara med i "jag tycker att xxx är farlig för att jag tror pga yyy" diskussion.

Om man vill inte flyga med LCC, fine. Det är upp till var och en. Men försök inte svartmåla någon/något som inte är baserad på fakta (helst med källor).

Du misforstår meg, jeg har ikke sagt noe annet eller påstått noe annet enn det som er "obvious", og jeg snakker generelt om fly og sikkerhet. Jeg TROR ingen ting. Hvor står det at jeg tror? :)

Det var du som skrev: "Faktum är att Ryanair har få incident och ingen dödlig olycka (Ryanair - Wikipedia, the free encyclopedia) jämfört med så kallad "seriösa" flygbolag som t ex Air France eller British Airways." - uten at du heller viste til noe kilde for ditt såkalte faktum om Ryanair. Det var du som prøver å lage sammenheng mellom incidenter og selskaper.

En hver person som leser litt om rapporteringskultur og som kjenner til hvordan flyselskap fungerer operativt vet at shit happens all the time. Ingen er squeaky clean uten en eneste incident, og det skal være rapporter på diverse hos flyselskap hele tiden. Det er en del av gamet, det er en del av sikkerheten. Å vurdere seg selv hele tiden.

Kilder? Google "Just culture" så kan du lese mer, Widerøe er et kroneksempel på god utførelse av just culture.
SKYbrary - Just Culture

"There is a need to learn from accidents and incidents through safety investigation so as to take appropriate action to prevent the repetition of such events. In addition, it is important that even apparently minor occurrences are investigated, in order to prevent catalysts for major accidents. Safety analysis and investigation is a necessary and effective means of improving safety, by learning the appropriate lessons from safety occurrences and adopting preventative actions. It is therefore important that an environment exists where occurrences are reported, the necessary processes are in place for investigation and for the development of necessary preventative actions such as re-training, improved supervision etc."

Og hvor har jeg det fra at Ryanair har en dårlig rapporteringskultur? Ryanairpiloter selv. Google "safety culture Ryanair" og det ryr på med artikler fra navngitte og ikke navngitte piloter som står fram og roper "varsku her!" om Ryanairs rapporteringskultur. Her er en av artiklene fra 2013:
http://skift.com/2013/08/12/ryanair-pilots-blast-airlines-safety-culture-want-probe/

"Pilots at Europe’s biggest low-cost airline Ryanair feel inhibited from reporting safety concerns and want regulators to establish the impact on safety of its employment practices, a group of pilots seeking union representation said on Monday."

Jeg TROR ingen ting, jeg baserer min virkelighetsoppfatning på hva jeg observerer.
 
Last edited by a moderator:

Dr. Miles

Expert
Intressant att Ryan är marginellt sämre än Swiss där...
Frågan är, om det inkluderar statistik från Swissair (SR) eller Crossair (LX) tiden eller inte.

JACDEC SAFETY RANKING 2013 skrev:
* Based on our annual safety calculations which include all hull loss accidents and serious incidents in the last 30 years of operations in relation to the revenue passsenger kilometers (RPK) performed in the same time. We also took into account the international safety benchmarks such as the IOSA Audit and the USOAP country factor. Furthermore we included a time weightening factor which increases the effect of recent accidents and weakening the impact of accidents in the past. All calculation data ends after a period of 30 years. Fatalities are only counted when they were on board a passenger flight. No ground casualties or 3rd party fatalities in other aircraft. All accidents that fulfills the above mentioned criteria were involved in our calculation, regardless of causes or responsibilities.
 
Toppen