Senaste nytt

RYANAIR plan i krock med avbruten vinge

mry

Medlem
Då det ena planet gjorde pushback är det nog han som var ansvarig för pushback som anses gjort fel och då kan de ju hävda det ;)
 

fly4fun

Medlem
Vem bär ansvar för dylik händelse ?
Och kommer Ryan hävda Force Majeur / Act of God :p

Nej, dom skyller på ATC.
FR753 skulle ankoma 06.55
FR753 landade 06.41
Strax därefter klippte den av sin winglet mot en stjärten på en backade FR1021.
FR753 ankom gate 07:23
Ryanair.com anger som anledning till förseningen "ATC delay"
Snacka om att blåsa sina kunder...
 

Valley

Medlem
Nej, dom skyller på ATC.
FR753 skulle ankoma 06.55
FR753 landade 06.41
Strax därefter klippte den av sin winglet mot en stjärten på en backade FR1021.
FR753 ankom gate 07:23
Ryanair.com anger som anledning till förseningen "ATC delay"
Snacka om att blåsa sina kunder...

ATC - Är det flygplats eller operatör som bär ansvaret ?. Borde inte ett flygbolag kunna regressa mot dylik för alla merkostnader man drabbats av vad gäller ersättningar hit och dit och merkostnader i övrigt. Eller är man friskrivna ?

Och vad är det för företrädesregler som gäller på flygplatser när man skall in och ut till/från Gate.
 

Carl

Medlem
Inte förvånad över att Ryanair är involverad i en olycka av det här slaget. Med tanke på hur lite tid det är mellan ankomst och avgång mellan dom olika fighterna så uppstår stressmoment och att något sådant här skulle inträffa förr eller senare är inte överraskande.
 

AABack2ARN

Medlem
Inte för att jag gillar att försvara Ryanair men med tanke på hur många flighter Ryanair utför varje dag så tycker jag nog de klarar sig ganska bra statistiskt sett. Var det inte Pegasus som lyckades med en krock på Arlanda och därefter på en annan flygplats. Och det tar nog ett bra tag innan Pegasus kommer upp i samma mängd flyg som Ryanair gör på en dag...
 
D

Deleted member 4971

Guest
Inte för att jag gillar att försvara Ryanair men med tanke på hur många flighter Ryanair utför varje dag så tycker jag nog de klarar sig ganska bra statistiskt sett. Var det inte Pegasus som lyckades med en krock på Arlanda och därefter på en annan flygplats. Och det tar nog ett bra tag innan Pegasus kommer upp i samma mängd flyg som Ryanair gör på en dag...

Vem vet hur många close call dom har, jag tror personer som är i en mer utsatt sits inte rapporterar i samma utsträckning som i seriösa bolag.
 

Alx

Medlem
Vem vet hur många close call dom har, jag tror personer som är i en mer utsatt sits inte rapporterar i samma utsträckning som i seriösa bolag.

Källa på det påståendet? Själv förutsätter jag att samtliga piloter (oavsett om de jobbar på LCC eller ej) som inte är suicida vill göra ett bra jobb och själva komma hem helskinnade efter varje pass.
 
Toppen