Senaste nytt

Ryanair på Arlanda!!!

Dr. Miles

Expert
Jag såg ett Ryanair flygplan parkerad på plattan vid Terminal 2 nyss när jag passerade där med buss.
Har det blivit någon diversion från Skavsta?
 

AntonL

Medlem
Thomas Cook (DK2522) HKT - GOT fick dirigeras om från GOT till ARN igår pga blåsten. Varför dom dirigeras om ända till ARN är kanske för tull mm eller vad kan det finnas för anledning?
 

palmen

Moderator
Var flera plan igår som fick dirigeras om, många av dom skulle ha landat i Göteborg.
Snöröjningen han inte med på Skavsta heller så det var minst 5 ryanairplan som fick gå ner på Arlanda istället.
 

MarcusC

Medlem
Der var en del diversions fra Landvetter i går, dels til København og Arlanda, men også til Amsterdam(KLM) og Ryanair til Alicante(!!).

Meget sjovt at følge med på Live ATC og Flightradar24, ikke sandt @David, @simon_says91, @MarcusC & @iRobert ;)
Och TK1799 som divertade till HEL !!! efter säkert 45 min holding över GOT. Ovanlig rutt?!

"Spännande" kväll, och rätt skönt inte va i luften. En hel del passagerare som säkert hade lite tristare med omdirigeringar. Måste vara måttligt kul flugit med Thomas Cook 11h och sedan göra go around och flyga till ARN ;)
 
Thomas Cook (DK2522) HKT - GOT fick dirigeras om från GOT till ARN igår pga blåsten. Varför dom dirigeras om ända till ARN är kanske för tull mm eller vad kan det finnas för anledning?

Bolaget väljer vart man vill divertera. Om Arlanda kan acceptera flighten och det är dit dom vill så flyger dom dit. Som ATC blandar vi oss inte in vart folk vill divva, det är upp till bolagen att ordna med flygplatserna. Sannolikt valde man Arlanda för man har personal där och för att det är lätt att inhusera pax i hotell etc. Om man divvar till "mittuteiskogen" så får man sen svårt att få iväg planet igen (besättning out of hours etc) och du har svårt att få dit stöd. Divvar du in till Arlanda har du sannolikt gott om personal där och du har lättare möjlighet för plan B och plan C etc.

Också därför THY valde att gå till Helsingfors misstänker jag, bolaget föredrog det av någon anledning. Kanske hade man lättare att flytta om pax till andra kärror därifrån, kanske har men en bra deal på hotell där. Exakt vilket vet jag inte, men bolagen väjer normalt vart man vill divva och ordnar det så.
 

David

Medlem
Der var en del diversions fra Landvetter i går, dels til København og Arlanda, men også til Amsterdam(KLM) og Ryanair til Alicante(!!).

Meget sjovt at følge med på Live ATC og Flightradar24, ikke sandt @David, @simon_says91, @MarcusC & @iRobert ;)

Det var en underhållande kväll, tills jag fick riva utemöbeln och ställa den i källaren mitt i natten då vinden drog på ännu hårdare... Diversion till Alicante kan ju spontant verka lite konstigt men den kärran skulle ju 20:xx GOT-ALC så jag antar att de åkte direkt dit för att inte påverka söndagens flygningar därifrån.
 
Toppen