Senaste nytt

RYANAIR krockade igen

niklaswik

Medlem
Man kan ju också se det så här: de piloter som är villiga att nöta hos Ryan ett par år är förmodligen väldigt passionerade när det gäller flyg, knappast några "slöa, slarviga tonåringar".
Ålder är nog f.ö. en av de allra minst avgörande faktorerna för hur skicklig pilot någon är...
 

Samosaguas

Medlem
Tjaa många av piloterna rekryteras direkt från flygskolorna. Exempelvis SAA i Västerås. Inte direkt tonåringar, men 20-22 årsåldern.
Jag förstår inte problemet med att anställa unga personer. Är man utbildad så är man. Hur ska man bli erfaren om man inte får arbeta? Hur skulle arbetsmarknaden för piloter se ut om det krävdes 10 års erfarenhet för att få ett jobb...
 

dino_81

Medlem
Hur skulle arbetsmarknaden för piloter se ut om det krävdes 10 års erfarenhet för att få ett jobb...

Är det inte lite så arbetsmarknaden för piloter ser ut? Att det krävs X-antal flygtimmar på typen för att få anställning på de flesta bolagen?

Det är väl därför många nyutbildade piloter väljer just Ryanair, Norwegian eller LCC i Asien för att få ihop tillräckligt med flygtimmar.

Nu är jag varken pilot eller speciellt insatt i hur det är att flyga moderna flygplanstyper men jag känner mig betydligt säkrare om jag vet (eller iaf tror mig veta) att piloterna är erfarna och därmed äldre. Chansen att de kan luta sig tillbaka på sin erfarenhet tror jag ökar chansen att klara av en allvarlig händelse än den som är ung/oerfaren.
 

Samosaguas

Medlem
Är det inte lite så arbetsmarknaden för piloter ser ut? Att det krävs X-antal flygtimmar på typen för att få anställning på de flesta bolagen?

Det är väl därför många nyutbildade piloter väljer just Ryanair, Norwegian eller LCC i Asien för att få ihop tillräckligt med flygtimmar.

Nu är jag varken pilot eller speciellt insatt i hur det är att flyga moderna flygplanstyper men jag känner mig betydligt säkrare om jag vet (eller iaf tror mig veta) att piloterna är erfarna och därmed äldre. Chansen att de kan luta sig tillbaka på sin erfarenhet tror jag ökar chansen att klara av en allvarlig händelse än den som är ung/oerfaren.
Jag är inte heller insatt i frågan, men det skulle ju också kunna vara så att en person som nyligen genomgått en utbildning har kunskapen färskare och därför klarar sig bättre.

Det jag menade är att det är orimligt att tänka sig att alla flygbolag bara har piloter som arbetat minst X antal år. Precis som det är orimlig att alla anställda läkare har opererat X patienter.
 
Man kan ju också se det så här: de piloter som är villiga att nöta hos Ryan ett par år är förmodligen väldigt passionerade när det gäller flyg, knappast några "slöa, slarviga tonåringar".
Ålder är nog f.ö. en av de allra minst avgörande faktorerna för hur skicklig pilot någon är...

Nej, att få jobb på Norwegian idag är nästintill omöjligt utan kontakter. Ryan är svårt men idag den enda vägen till jobb. Så att Ryan har mycket ungt folk stämmer.

Lite kuriosa om jobba på Ryan: Lönen är bra, du kan bli stationerad vart som helst och bli flyttad när som helst, glöm tjej och vänner. Att komma på intervju kostar, du måste betala typen själv 28k euro. Du jobbar GRATIS det första 6 månderna, och uniformen och kaffet på flyget står du för.

Så man får nog räkna med 400k för att det 6 första månaderna, du ska ju leva i ett nytt land utan lön. Kul att lägga ut när majoriteten redan har lån på 600 >. Dock flyger man nya plan till olika destinationer i Europa, så efter några år sticker de som kan,
 
A

Aurora

Guest
Man kan ju också se det så här: de piloter som är villiga att nöta hos Ryan ett par år är förmodligen väldigt passionerade när det gäller flyg, knappast några "slöa, slarviga tonåringar".
Ålder är nog f.ö. en av de allra minst avgörande faktorerna för hur skicklig pilot någon är...

Mitt inntrykk av de som velger å fly i Ryanair er:
Gutta og jentene som har penger nok til å kjøpe seg en flyutdannelse og som ikke bryr seg om at de må betale typerating, jobbe gratis og ikke tjene mye de første årene. De som har kapital hjemmefra. Ergo de som ikke nødvendigvis er best egnet til jobben, men de som har mest penger.

De som er passionerade når det gäller flyg vil ALDRIG flyga for Ryanair. De jag kjenner som er passionerade om flyg de flyger i flygklubbar som instruktører og vil heller gjøre det så lenge de kan (til enda mindre lønn) enn å noen sinne sette sin fot innenfor døra hos Ryanair eller Norwegian. Det er et etisk og moralsk principp man inte kommer att bryta om man värkligen älskar det att flyga og gillar flygbranchen slik den en gang var.

De som har en lidenskap og passion for att flyga prøver och att få flyga for militæret før noe annet, i dag. De vet at framtiden i sivil luftfart inte ser bra utt nu om dagen, och det tryggaste man kan välja är pliktår för forsvarsmakten. Inte alle kommer igjennom, de som inte gjør det tar seg jobb som instructors. De lar heller være å flyga enn å flyga i Ryanair.
 
Toppen