Senaste nytt

Ryanair förvärvar Aer Lingus

MarcusC

Medlem
Läste om detta i FT idag. Ryanair vill verkligen ha AerLingus. Man erbjuder bl a BA slots på LHR, samt FlyBe 10flygplan att operera på X antal fd AerLingus rutter för att upprätthålla konkurrensen ut från Irland? Varför är Ryan så oerhört angelägna få igenom denna affär...de klarar sig väl gott utan EI??
 

jimmy_h

Medlem
Aer Lingus är lite som mellantinget mellan Ryan och LH och har som jag förstått det en mer utvecklad business trafik än Ryan samt intercon till bland annat USA.
Jag skulle gissa att Ryan är väldigt intresserad av just Intercont och ser potentiall att mata resenärer till lågt pris från Europa via Dublin till USA
 

Agö

Medlem
Aer Lingus är lite som mellantinget mellan Ryan och LH och har som jag förstått det en mer utvecklad business trafik än Ryan samt intercon till bland annat USA.
Jag skulle gissa att Ryan är väldigt intresserad av just Intercont och ser potentiall att mata resenärer till lågt pris från Europa via Dublin till USA

Här är en intressant artikel om detta från WSJ.

- Kraftiga synergieffekter
- Long-haul precis som du skriver

O’Leary’s Motive for Aer Lingus Bid May Not Be What It Seems - The Source - WSJ
 

Agö

Medlem
Och idag kom förbudsbeslutet från kommissionen.

EUROPA - PRESS RELEASES - Press Release - Mergers: Commission prohibits Ryanair's proposed takeover of Aer Lingus

The combination of Ryanair and Aer Lingus would have led to very high market shares on all of these 46 routes:

On 28 routes the proposed merger would have created an outright monopoly.
On 11 further routes, the only alleged competitive constraint to the merged entity would have come from charter airlines. However, this constraint would have remained weak because charter airlines have a very different business model.
Finally, on 7 routes Ryanair and Aer Lingus operate alongside other scheduled carriers. In addition to their very high market shares Ryanair and Aer Lingus are very close competitors - if not each other's closest competitors – on these routes. The reason is that the business model of competing scheduled operators tends to focus on bringing connecting passengers to their own network hubs - typical examples are British Airways (to London Heathrow), Lufthansa (to Frankfurt) and Air France (to Paris Charles de Gaulle) – as opposed to the point-to-point connections that Ryanair and Aer Lingus offer.
 
Toppen