Senaste nytt

Ryanair Europas største flyselskab !

pep

Medlem
Ryanair er Europas største for første gang. De er nu 7 mio. passagerer større end Luftahansa. Mht. til LCCs er der heldigvis en trend at mange synes at forbedre deres produkt og bl.a. indfører premium "klasse".
Ryanair er Europas største for første gang | Nyheder | DR

Så WOW Air fra idag sælger billetter CPH til USA (Los Angeles, San Fransisco, Toronto og Montreal) for 599 DKK (1-way): If you can't beat them, join them!?
Vanvittig pris: Flyv til USA for 599 kroner - MX.dk

@palmen : Mangler vi egentlig ikke et selvstændig forum for LCC's ?
 
Last edited:

ACervin

Medlem
@pep Ett LCC forum tycker jag vore utmärkt. Det ligger i tiden och kunskap om LCC är en del av att vara en "informed flyer" vilket är vad BC handlar om. Själv använder jag gärna Easy Jet och Norwegian inom Europa när andra alternativ är dyrare eller långsammare.
 

Agö

Medlem
Då räknar de väl även Norwegian baserat utanför Skandinavien, eller hur? Det vore intressant att se siffror för Norwegian som är jämförbara med SAS (samma grundbas) - är det någon som sett de publicerade någonstans?
Det är bara att kika i årsredovisningen för 2015 och/eller Q3-rapporten. Här är t.ex. från Q3 där Norwegian också anger marknadsandelar. Noterbart är ju hur de spanska baserna passerat Köpenhamn och Stockholm. Gatwick går nog säkerligen om Köpenhamn nästa år.

upload_2017-1-11_19-56-23.png


Årsredovisning: s. 13 - http://www.norwegian.no/globalassets/documents/annual-report/nas_annualreport_2015.pdf
Q3-rapport 2016: slide 5 - http://www.norwegian.no/globalassets/documents/quarterly-results/norwegian-q3-2016-presentation.pdf
 

mha321

Medlem
Det är bara att kika i årsredovisningen för 2015 och/eller Q3-rapporten. Här är t.ex. från Q3 där Norwegian också anger marknadsandelar. Noterbart är ju hur de spanska baserna passerat Köpenhamn och Stockholm. Gatwick går nog säkerligen om Köpenhamn nästa år.
Ha, där får man när man bara läser artiklarna i tidningarna och inte källan :)

Tack!

Och ja, Gatwick lär växa ordentligt, särskilt med mer longhaul. Troligen även baser i Spanien om de nu ska börja köra longhaul där också (lär ju leda till ännu mer feeder där nere).
 

Agö

Medlem
Ha, där får man när man bara läser artiklarna i tidningarna och inte källan :)

Tack!

Och ja, Gatwick lär växa ordentligt, särskilt med mer longhaul. Troligen även baser i Spanien om de nu ska börja köra longhaul där också (lär ju leda till ännu mer feeder där nere).
Precis. Barcelona till New York, Los Angeles, San Francisco/Oakland och Fort Lauderdale i juni 2017. Säga vad man vill men expansionstakten är det inget fel på.
 

mha321

Medlem
Precis. Barcelona till New York, Los Angeles, San Francisco/Oakland och Fort Lauderdale i juni 2017. Säga vad man vill men expansionstakten är det inget fel på.
Ja, och det är väl mycket diskussioner om Spanien<->Sydamerika. Finns väldigt mycket logik i den vägen, och ytterligare Nordamerika-expansion från t.ex. Gatwick. Nog går det undan, men någonstans måste de ju göra av alla sina nya flygplan (de som de inte hyr ut).
 

Agö

Medlem
Ja, och det är väl mycket diskussioner om Spanien<->Sydamerika. Finns väldigt mycket logik i den vägen, och ytterligare Nordamerika-expansion från t.ex. Gatwick. Nog går det undan, men någonstans måste de ju göra av alla sina nya flygplan (de som de inte hyr ut).
Yes, blir också intressant att se vad det blir av ett ev. samarbete med Ryanair och ev. långlinjer från andra länder i Europa. Å andra sidan läste jag igår att bolaget riskerar strejk i Spanien.

Spansk fagforening truer med Norwegian-konflikt - CHECK-IN.dk (artiklen innehåller också en karta som visar hur Norwegian flyger från Spanien, helt otroligt...).
 
Toppen