Senaste nytt

Ryanair etablerar sig i Kalmar med ny linje till Barcelona

Dr. Miles

Expert
"- Vi anser att det här har gått rätt till. Avtalet främjar Nyköpings näringsliv. När folk ändå kommer till Skavsta kanske de stannar en dag extra i Nyköping, förklarar Nyköpings kommunjurist Robert Tholén" Från länkad artikel.

Artikeln var ju från 2003, så det borde finnas alldeles utmärkt statistik på hur mycket fler folk som har stannat en dag extra i Nyköping p g a Skavsta. Någon som hört, eller sett något om detta?
Kanske när RYNR ställde in flyget?
 

henrik l

Medlem

Citat från Värmlands Folkblad i länken ovan:
"Som en 37-årig spansk kvinna uttryckte det: ”Många affärer är stängda och restaurangerna har konstiga öppettider. Och det finns ingen information på engelska."

Tror jag det att spanjorerna åker på en kraftig kulturchock när det gäller öppettider och restauranger. Förutom McDonalds, långtradarhak och kormojjar, lär man även i de tre större städerna ha vissa svårigheter att hitta en restaurang som serverar käk efter midnatt:)
 

Dr. Miles

Expert
Tror jag det att spanjorerna åker på en kraftig kulturchock när det gäller öppettider och restauranger. Förutom McDonalds, långtradarhak och kormojjar, lär man även i de tre större städerna ha vissa svårigheter att hitta en restaurang som serverar käk efter midnatt:)
Det var stor chock även för mig när jag kom till Sverige första gången för 16 år sedan.
Mina vänner i Japan trodde att jag blandade ihop med Sovjet...
 

Valley

Medlem
Tackar för länkarna !
Nu är ju jag som jag är. Ber om ursäkt för det. Men vad är det man säger om statistik och förbannad lögn.
Och detta är väl i o f s off topic - ursäkt för det också, men!

Senhösten 2011 - VF har uppgifter om att ca 17 000 personer flugit med Ryan fr. KSD. Ca 15% var spanjorer till KSD vilket innebär strax över 2 500 personer. En ganska stor skillnad mot 3 000.
Senhösten 2012 - NWT anger att ca 17 000 personer flugit med Ryan i år, vilket är en ökning med 4% mot fjolåret. Nu börjar jag få problem med min matte.
Stämmer det sistnämnda så är vi för 2011 närmare 16 000 än de angivna 17 000.

Med tanke på flygplatsens strävan att hemlighålla i princip allt som rör Ryan kan jag bara säga att jag läser vad som står. Men jag tar det med en stor nypa salt.
 

Valley

Medlem
Kan inte annat göra än att hålla med spanjorskan. Fick fan i mig en chock när jag i Spanien upptäckte att allt var skyltat på spanska och affärer och en hel del restauranger hade stängt mitt på dagen.
Och försöka hitta en affär som var öppen en söndag - Fanns ju inte ens på kartan
 
Här kommer några länkar om Ryanair och subventionering/turistreklam i Skavsta/Nyköping från 2011/12. Avtalen har blivit något mer öppna, men utvärderingen i kommunen verkar inte att vara någon djup analys, "Vi tycker att vi har fått bra effekt, vi har sett att antalet besökare ökar, säger Palaemona Mörner, kommunikationschef i Nyköpings kommun"

Från den första länken framgår att Nyköping har två turistreklam-avtal med Ryanair, ett på tio år från 2003 (50 MSEK på 10 år) och ett årligt på 6 MSEK.
Nyköping gör reklam på Ryanairs plan - Nyköping - www.sn.se
I flygande fläng - Opinion - www.sn.se
Gåva från Nyköpings kommun - Debatt - www.sn.se
Var tionde Skavstaresenär borta - Nyköping - www.sn.se
 

henrik l

Medlem
"Vi tycker att vi har fått bra effekt, vi har sett att antalet besökare ökar, säger Palaemona Mörner, kommunikationschef i Nyköpings kommun"

På Skavsta flygplats, eller i form av ökat antal gästnätter:confused: Hade man haft siffror som visat på en högre turisttillströmning, fler hotellövernattningar etc, hade man säker basunerat ut det med megafon till höger och vänster för att visa på att investeringen gav en bra pay back. "Show me the money":D
 
Toppen