Senaste nytt

Ryanair ändrar regler för kabinbagage, små väskor inte längre gratis

Airline says the changes are revenue neutral and are designed to reduce delays.

Ryanair will no longer let passengers take a small suitcase on its planes for free, with charges for a 10kg case to be introduced in November.

The airline overhauled its baggage policy as recently as January but said the current scheme, which allows people to hand in their smaller cases for loading in the hold for free at the boarding gate, was still causing delays.

Overhead locker space has failed to match demand, with an increasing number of passengers adapting their packing habits to escape baggage charges on budget carriers.

Passengers will still be allowed to carry on one small bag that can fit under a seat in front, free of charge. A limited number of passengers who book priority boarding – which costs £6 or €6 per flight – will be able to take on a small case as hand luggage.

However, Ryanair is introducing a lower rate for smaller, checked-in baggage. Passengers will pay £8 – rather than £25 – for any case weighing less than 10kg.

The airline said most of its customers would be unaffected by the bag policy change, saying that 30% already buy priority boarding and another 30% already travel with only one small carry-on bag.

Ryanair said the change would be revenue neutral, as many people would switch to checking in a cheaper, smaller suitcase, and was aimed purely at reducing delays to flights caused by too much luggage at the boarding gate.

Kenny Jacobs, Ryanair’s chief marketing officer, said: “This new policy will speed up the boarding and cut flight delays. 60% of customers will be unaffected by these changes and we expect that the other 40% will either choose to buy priority boarding or a 10kg check bag, or will choose to travel with only one free small bag.”

The overhead lockers on Ryanair’s Boeing 737 fleet can accommodate about 100 suitcases, while the number of priority tickets sold will be capped at 95 – roughly half the maximum passengers per flight. The size limit of the small, free bag has also been slightly increased, but anyone who fails to fit that bag in the sizer at the airport will be charged £25 or €25 and have the bag put in the hold.

Ryanair has long grappled to find the best solution to its baggage issues. Its chief executive, Michael O’Leary, imposed high checked-in baggage fees for many years in an effort to keep down handling costs, claiming to be doing customers and the environment a favour by encouraging passengers to travel light.

The first change imposed in January saw small carry-on cases taken at the gate and put in the aircraft hold for free, with only passengers who had booked priority boarding, then £5, allowed to put cases in the cabin’s overhead lockers. The move was accepted with equanimity by passengers but did not solve the gate delays.

Källa: Ryanair: cabin baggage rule change means small suitcases no longer free | Business | The Guardian
 

Ping

Medlem
Tycker det låter lysande, fler borde ta efter. Nästan så man blir sugen att flyga Ryanair efter denna nyhet. :D

Jag är inget stort fan av alla som tar med sig sina gigantiska garderober till kabinen :D
 

Berglund

Medlem
Det här är utmärkt! Jag har förvisso aldrig flugit Ryanair men tänk vad skönt om detta kunde få spridning. Att ta med handbagage in i kabinen är en lyx och borde vara det som kostar extra alternativt ingår i en businessbiljett. Det är helt ohållbara mängder som folk drar med sig ombord.
 
Det här är utmärkt! Jag har förvisso aldrig flugit Ryanair men tänk vad skönt om detta kunde få spridning. Att ta med handbagage in i kabinen är en lyx och borde vara det som kostar extra alternativt ingår i en businessbiljett. Det är helt ohållbara mängder som folk drar med sig ombord.

Det finns ju en anledning till enorma handbagage och det är när bolagen tar betalt för att checka in väskan samtidigt som de tillåter en generös mängd i kabinen. Jag är inte riktigt övertygad om "lyxen" i att ha en kabinväska, däremot skulle man kunna tänka sig en ändrad policy som innebär att man tar större bagage i lastrummet och endast tillåter mindre saker (tänk laptopväska och liknande) i kabinen.

En rimlig policy för bagaget är att omdefiniera "handbagage" till att avse en datorväska och liknande, övrigt bagage tar man i lastrummet. Däremot är jag inte helt övertygad om det där med att sälja incheckat bagage som en extratjänst eller ta extra betalt för handbagage. Bättre att ha en policy som i princip säger att datorväska/mindre väska med det man behöver för själva resan kan tas med i kabinen och då upprätthålla det - resten åker in i lastrummet. Inget "betala extra för en kabinväska" utan i princip återgång till den gamla 5 kg-regeln.

Tittar vi strikt säkerhetsmässigt på det hela borde den "optimala" lösningen vara att enbart tillåta små väskor i kabinen istället för stora 10-15 kg-diton.

Edit: En lösning för LCCs vore om det togs fram maskiner liknande Il-86 där paxen själv tar med sig bagaget ombord, placerar det på nedre däck innan de går upp till kabinen och sätter sig.
 
Last edited:

chazzie

Medlem
För oss som reser med kamerautrustning ser jag en hel del problem med trenden, incheckning äro icke aktuellt för en sådan väska...

Generellt tycker jag dock att folk har för stora väskor, lägg till övriga saker och taxfree-påsar som de köpt så blir det snabbt fullt. Om alla hade en väska inom måtten skulle det vara mycket mindre problem, samt gärna att man orkar lyfta upp väskan utan en kran så går boardingprocessen snabbare.
 

Agö

Medlem
För oss som reser med kamerautrustning ser jag en hel del problem med trenden, incheckning äro icke aktuellt för en sådan väska...
Det fina här är ju att avgiften rimligen kan innebära att folk som inte "måste" ha handbagage kanske avstår. Därmed slipper du ha kamerautrustningen under stolen framför dig eller riskera gatecheckning. Med andra ord är det inga problem utan något positivt.
 

chazzie

Medlem
Det fina här är ju att avgiften rimligen kan innebära att folk som inte "måste" ha handbagage kanske avstår. Därmed slipper du ha kamerautrustningen under stolen framför dig eller riskera gatecheckning. Med andra ord är det inga problem utan något positivt.

Det har du förvisso rätt i, om än en viss merkostnad för undertecknad. Om jag betalar för "extra stort handbagage" enligt detta och det ändå inte finns plats, då blir det problem för att jag har betalat för en viss tjänst. då kan de omöjligen kräva att jag ska checka in den. Förmodligen mindre risk eftersom folk inte vill betala något extra alls, men ändock.

Vidare kommer rigorös kontroll behövas i gaten för att kontrollera compliance, något som gör att ombordstigningen tar mer tid, förutom på flygplatser med säkerhetskontroll i gaten.

Fungerar det har jag inga problem att betala en liten extra slant för kameraväskan, men blir det generalförbud så blir det ett problem.
 

Agö

Medlem
Det har du förvisso rätt i, om än en viss merkostnad för undertecknad. Om jag betalar för "extra stort handbagage" enligt detta och det ändå inte finns plats, då blir det problem för att jag har betalat för en viss tjänst. då kan de omöjligen kräva att jag ska checka in den. Förmodligen mindre risk eftersom folk inte vill betala något extra alls, men ändock.
Det är tänkt att det ska räcka ja.

The overhead lockers on Ryanair’s Boeing 737 fleet can accommodate about 100 suitcases, while the number of priority tickets sold will be capped at 95 – roughly half the maximum passengers per flight. The size limit of the small, free bag has also been slightly increased, but anyone who fails to fit that bag in the sizer at the airport will be charged £25 or €25 and have the bag put in the hold.

Vidare kommer rigorös kontroll behövas i gaten för att kontrollera compliance, något som gör att ombordstigningen tar mer tid, förutom på flygplatser med säkerhetskontroll i gaten.
Är det något bolag som är bra på just detta är det Ryanair. Lösningen är också vettig eftersom det endast är priopassagerarna som får ta med sig ett "normalstort" handbagage (och de har som bekant en egen kö).
 
Toppen