Ruttförslag med bästa upplevelse Norra Asien -> Pacific

Diskussion i 'Star Alliance' startad av jumbooze, 23 Juli 2014.

  1. jumbooze

    jumbooze Medlem

    Ort:
    ex-CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Hej,
    Håller på och hjälper en kollega med att boka en bonusresa och han vill boka bästa ombord upplevelsen för resa mellan Norra Asien (EuroBonus zon), till Sydney eller MEL utan att passera i södra Asien zon (dvs EJ BKK/SIN).
    Han vill åka First/Bra Business eftersom han redan har ett segment i F.
    Han ska åka One-way så han har gott om segment för kreativ routing.

    Så hur tar man sig bäst Down Under med *A utan att involvera södra Asien, är det C med Asiana (hum hum) eller något annat som gäller?
    Tacksam för tips.


    Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
     
  2. Det finns bara följande flygbolag och direktrutter mellan North Asia och Oceanien:
    • Air China från Beijing/Shanghai till Sydney/Melbourne
    • Air New Zealand från Shanghai/Tokyo/Hong Kong (de la ner Beijing och Osaka) till Auckland.
    • Asiana från Seoul till Sydney
    • EVA Air från Taipei till Brisbane


    Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
     
    2 personer gillar detta.
  3. jumbooze

    jumbooze Medlem

    Ort:
    ex-CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    谢谢 Då blir det bara att leta tillgänglighet på rutterna,
    Det är inte svårt att prioritera bolagen :D
     
  4. Det finns inga First class på de flygbolagen på de rutterna och Asiana kör Boeing 777 med gamla Business class. (ej full flat)
    Asiana Airlines Business Class B767_3.jpg
    Asiana Business BKK-ICN 07.jpg
    (Foto: Dr. Miles)

    Air China använder Airbus A330 och det är åtminstone full flat men deras IFE är inget att hänga i julgranen.
    Air China Business Class A330_2_04.jpg
    Air China Business Class A330_2_07.jpg
    (Foto: Dr. Miles)

    EVA Air använder A330, då bör det betyda den gamla Business class stolen. (ej full flat)
    EVA Air Business TPE-HKG_ 26.jpg
    EVA Air Business TPE-HKG_ 28.jpg
    (Foto: Dr. Miles)

    Air New Zealand använder fiskbenskonfiguration på Boeing 777 (full flat) men till Tokyo använder de Boeing 767 under sommaren. Dock de börjar att använda Boeing 787-9 till Tokyo från vintertidtabell 2014/2015.
     
    1 person likes this.
  5. Tyvärr inga fantastiska alternativ från Norra Asien till Oceanien:

    Air China: Bra hårdvara (bäst av alternativen enligt mig), inkonsekvent (minst sagt) service, potentiellt oätlig mat

    AIr NZ: Segt att mellanlanda i NZ om du ska till Australien. Att flyga mellan AKL och MEL är som att flyga från CPH till Nordafrika (i en 737 dessutom). Verkligen en omväg-- tänk ARN-EWR via MEX.

    Asiana: Krävs stor tur om du ska hamna på ett flygplan med Quadra Smartium-produkten. Bra mat. Dock håller jag mig borta från Asiana efter deras olycka på SFO.

    EVA: Måste boka separat inrikesflyg till SYD/MEL. Gamla J-produkten (ingen Cirrus-stol).


    EDIT: Såg att Dr. Miles hann före med sin utvärdering!
     
    Last edited: 23 Juli 2014
    4 personer gillar detta.
  6. David

    David Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    När skall resan ske? När jag åkte Air China SYD-PEK i vintras hade de två 'nästan' dagliga avgångar varav en med nya B777-300ER som har F vilket jag åkte. Mycket bra hårdvara, klart godkänd mat (även om den inte uppfyller ev krav på caviarservering...) men som vanligt sisådär service och riktigt dåligt dryckesutbud.
    Måltiden jag fick SYD-PEK jan 2012, då i C ombord 330, var också bra så jag inte hålla med om att maten i CA premiumkabin är potentiellt oätlig, det har iaf jag aldrig upplevt. Dock är mina specifika resor gjorda från SYD vilket kan påverka matkvaliteten.

    Letade upp min gamla trip report...
    http://www.businessclass.se/forum/r...ll-peking-med-air-china-i-business-class.html
     
    1 person likes this.
  7. jumbooze

    jumbooze Medlem

    Ort:
    ex-CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Letar först och främst under våren 2015 har fått lite olika veckor att söka efter. (skönt med lite flexibilitet när man söker awards)
     
    1 person likes this.
  8. Hade helt glömt bort att Air China flyger med 77W till Sydney (kanske är jag för Melbourne-centrisk). Gillar verkligen B/E Aerospace Diamond-stolen. Samma som på United's BusinessFirst men 2 stolar i mitten istället för 3. Deras första klass verkar vara riktigt bra också, åtminstone på hårdvarusidan.

    Jag överdrev kanske en smula när jag skrev "potentiellt oätlig". Tycker att maten på Air China speglar deras service-- ibland helt ok, ibland riktigt dålig. Dock, to each his own. :)

    Hur om helst-- trodde inte jag skulle skriva detta, men Air Chinas 77W-service till SYD är eventuellt det bästa alternativet mellan North Asia och Australien.
     
    1 person likes this.
  9. 1 person likes this.
  10. och Air China First class på Boeing 777-300ER
    Air China First class 77W_04.jpg
    Air China First class 77W_02.jpg
    Air China First class 77W_03.jpg
    (Foto: Dr. Miles)
     
    1 person likes this.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×