Senaste nytt

"Rutter" - SAS & Star Alliance Resor För EuroBonus Poäng

Elberto

Medlem
Intressant. Sitter just nu och tittar på hur jag ska använda min 2-4-1 Amex voucher och EB poäng på ett roligt sätt.
Inspirerad av tidigare reserapporter här på BC så är jag sugen på: ARN - FRA - NRT/HND - BKK - Layover - SIN - HKG - ARN.

Om jag då förstår @fcx rätt så borde även denna rutt gå på 140k + 75k = 215k?

Menar du layover <24tim?
 

Stenis32

Medlem
Jag har gjort minst sagt stora efterforskningar med resmål just DPS eller LOP just för att jag vill ha 4 platser i C-klass. Enklaste och snabbaste vägen är ju Thai till BKK och sedan därifrån till DPS eller Singapore Airlines till SIN via CPH och sedan därifrån till DPS. Att komma till Lombok på Award kan du glömma eftersom det inte finns något Star Alliance-bolag som kör dit.

Eftersom jag ville ha 4 platser i business class landade det hela i en award-resa som går från ARN till ZRH med SAS i Plus, sedan från ZRH till BKK med Swiss i C följt av BKK-SIN med Singapore Airlines i C-klass. Otroligt nöjd med denna bokning även om jag fick köpa till sista sträckan SIN-LOP (Lombok) :) Jag försökte först att få till en Hong Kong-rutt men det ville de inte boka. Swiss har ofta upp till 9 award-platser business class åtminstone på ZRH-BKK.
 
Last edited:

fcx

Medlem
Intressant. Sitter just nu och tittar på hur jag ska använda min 2-4-1 Amex voucher och EB poäng på ett roligt sätt.
Inspirerad av tidigare reserapporter här på BC så är jag sugen på: ARN - FRA - NRT/HND - BKK - Layover - SIN - HKG - ARN.

Om jag då förstår @fcx rätt så borde även denna rutt gå på 140k + 75k = 215k?

Om man måste boka en resa som två awards så måste man också använda två vouchers för det.
 

Dr. Miles

Expert
Stockholm-Hong Kong-Singapore-Denpasar är inte tillåten som Eurobonus-award.

Anledningen är att Hong Kong ligger i en annan zon än Singapore och Denpasar. Reglerna säger:
If no direct Star Alliance flight is available within a zone or between two zones, you may transit in another zone, which could make the award trip more expensive.

Eftersom det går att åka direkt från Europa till Singapore så är det inte tillåtet att åka via Hong Kong. Även via Thailand funkar. Det finns en hel del andra länder att ha transfer i i den zone (South east Asia), om man flyger med Europeiska bolag dit.

Gissningsvis går det dock bra att boka originalroutingen om man pratar med någon mindre insatt på supporten.
Shanghai eller Hong Kong på vägen till BKK är lika otillåtet. Däremot så tror jag att den regeln inte alltid efterföljs av kundtjänst.
Europa-Norra Asien-Sydostasien är giltig routing om det är endast ett byte i Norra Asien.

Det finns rapporter av många lyckade bonusresabokningar med SAS EuroBonus poäng mellan Norden och Sydostasien via Tokyo/Osaka/Seoul med ANA, Asiana, Lufthansa, THAI.
 

AntonL

Medlem

Tack @Elberto , får läsa på lite kring Open Jaw då helt enkelt :)


En layover är alltid mindre än 24h. Är det 24h eller mer är det en stopover.

Nej, du får inte ha stopovers.

Ja det är klart det heter stopover, jag som blandar ihop termerna lite :D
Okej, förstår det som att man löser det med Open Jaw istället?
 

agehall

Medlem
Ja, man kan lösa det med en open-jaw men då får man ta en separat biljett mellan två punkter.

Hur är det nu, funkar open jaw med en 2-4-1? Jag kommer aldrig ihåg hur reglerna ser ut.
 
Toppen