Senaste nytt

Rutten Stockholm - London City Airport läggs ned

AABack2ARN

Medlem
Äh, det vi verkligen behöver är ett tidigt morgonflyg till HEL som kan ansluta till en flight till LCY som landar i tid för BA001...

Det skulle alltså behöva lämna Arlanda 5 på morgon för ankomst 7 till Helsingfors och ankomst 9 i London City... Lite väl tidigt för min smak.

Tycker beskedet är riktigt tråkigt. Och jag har lite svårt att se att en (1) extra flight i veckan till LHR skall täcka upp det behovet.
 

fcx

Medlem
Förstår ingenting. Det brukar ju vara riktigt bra beläggning på ARN-LHR med BA, tar man bort LCY får ju alla inte plats på flygen som blir kvar. Grattis SAS!
 

AABack2ARN

Medlem
Förstår ingenting. Det brukar ju vara riktigt bra beläggning på ARN-LHR med BA, tar man bort LCY får ju alla inte plats på flygen som blir kvar. Grattis SAS!

En del av tappet kan man nog ta igen genom att använda 321or oftare. De medför trots allt en del extra stolar jämfört med i synnerhet A319 som är ganska vanligt förekommande på BA771. Men resultatet kommer snarast bli högre priser genom att de lägre bokningsklasserna försvinner ännu snabbare.
 

Senator

Moderator
Fullt flyg behöver inte innebära lönsam rutt. Så två tankar slår mig: LCY har nästan alltid prisats billigast till och från London för mig, och LHR har runt 60% transfers om jag minns rätt. Utöver detta tror jag aircraft utilization vid att vissa flygplan har parkerat länge på Arlanda.

Mot denna logik kan vi räkna den 3:e avgången som precis lanserades.

Summa summarum; ej lönsam rutt är nog svaret
 

Homer

Medlem
Jag håller med Senator, fö har väl även SAS misslyckats med den här rutten även från CPH och OSL.
 

AABack2ARN

Medlem
Summa summarum; ej lönsam rutt är nog svaret

Åtminstone ej tillräckligt lönsam rutt. LCY är väl ganska ordentligt begränsad i hur många plan som kan finnas på backen samtidigt. Tror detta är en begränsande faktor främst på mornarna och kvällsflygen. Om BA anser att det är lönsammare med trafik till gud-vet-vart så är det självklart att de nyttjar slottarna till dessa rutter.

P.S. Har förvisso ingen aning huruvida rutten är lönsam eller ej, men med tanke på att de ville satsa på en tredje avgång tror jag det.
 

JensE

Medlem
Trist men jag kan förstå det också.
Så här såg det ut senast när jag åkte.
ba_lcy.jpg
 

Homer

Medlem
Undrar om Svensson alls förstått finessen med att flyga till LCY, eftersom många tycker det är en bra idé att
flyga till Stansted och Gatwick och sen betala ££ extra för marktransport så har jag mina tvivel.
 

NotRyan

Medlem
Undrar om Svensson alls förstått finessen med att flyga till LCY, eftersom många tycker det är en bra idé att
flyga till Stansted och Gatwick och sen betala ££ extra för marktransport så har jag mina tvivel.

Det där är riktigt synd, för LCY är en av de bästa flygplatserna i Europa tycker jag, synd att bolagen inte kan få den linjen att bära sig...
 
Toppen