Rundvisning SAS nya Airbus A330-300 Enhanced

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av simon_says91, 11 Oktober 2015.

1. simon_says91

simon_says91 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tidigare i veckan fick jag möjligheten att besöka SAS och deras hangar på Arlanda för en titt in i deras nya flygplan som nyligen levererades från Airbus fabrik i Toulouse. Fick veta i förtid att vi skulle få fri tillgång till planet där det stod parkerad ute på plattan vilken inkluderar en massa fotografering.

Här följer en del bilder från förmiddagen ombord där vi även fick möjlighet till en pratstund i cockpit med SAS Fleet Chief pilot på A330/340 (och kommande A350).

Planet från utsidan:
    IMG_4867.jpg

IMG_4900.jpg

IMG_4919.jpg

Insidan med kabin är helt identiskt mot den vanliga Airbus A330-300 "classic" som uppgraderades här under våren 2015.
    IMG_4807.jpg

Crewrest med 4 SAS PLUS Stolar i inbyggt rum längst bak på höger sida i GO kabinen.
    IMG_4818.jpg

Ett besök i cockpit där SAS Fleet Chief pilot Thomas Lunding förklarade skillnaden mellan den nya A330 Enhanced och SAS befintliga A330 "Classic". Utseendemässigt säger han att det på utsidan ser helt identiskt ut som den äldre versionen av A330 som tillverkats tidigare. Det som gjorts är liten modifiering på vingarna som minskat luftmotståndet med 1%. Detsamma gäller motorerna som finjusterats och nu drar 1% mindre bränsle än tidigare. Även startvikten har höjts från 235 ton till 242 ton vilket möjliggör att mer bränsle kan tankas på även vid väldigt fullbokade flighter.

Det låter löjligt liten skillnad mot den gamla versionen så varför köpa ett helt nytt plan för? Jo förklarar han att SAS gamla A340 är riktiga bränsleslukare och i jämförelse med den nya A330 Enhanced sparar man 12% bränsle på en flygning mot om man skulle flyga samma avgång med en A340. Planen är att A340 ska långsamt fasas ut med åren när A350 kommer levereras till SAS.
    IMG_4839.jpg

image1.JPG

IMG_4844.jpg

Crewrest precis bakom cockpit
    IMG_4830.JPG

Teknisk information om det nya planet samt ett räkneexempel på bränsleförbrukning.
    12165823_10153473778452013_771682480_n.jpg

Efter avslutat besök i cockpit han jag med en tur runt i hela planet som i princip var tomt, de flesta höll sig till business kabinen. Gör min debut med video review :)

Vill passa på att tacka SAS för denna möjligheten att göra denna rundvisning och hoppas ni som läser detta får ett ytterligare sug att pröva denna nya kabin. Det är värt de!

Bifogade filer:

Left Turn, nollbit, Gus och 31 andra gillar detta.
  2. chazzie

chazzie Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    A330-serien är ett väldigt trevligt plan, min personliga favorit är A330-200:an.

Jag tror A330E-planen kommer att funka bra för SAS.

3. ARNBER

ARNBER Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Varför just A330-200? Ska åka med en sånt på tisdag till Nairobi med Brussels Airlines nämligen.

4. chazzie

chazzie Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Inte av någon annan anledning än att den är smidig och estetiskt tilltalande, upplevelsen som pax är ingen skillnad mellan -200 och -300.

Trevlig resa!

ARNBER gillar detta.
  5. Bra reportage :) Vad låg det i påsen ni fick, och vad berättade han om A350 för SAS del?

6. Aurora

Aurora Medlem

Diverse SAS-klistremerker, Airbus-klistremerke, SAS-pin, info om A330E, info om kabinlayout, en håndfull sjokolade (we are travellers), pastill-esker, en SAS-smile-badge med koordinatene til ESSA/ARN, info om eurobonus. Sånn ca.
    Hva lurer du på om A350?

Thomasn och Remington Steele gillar detta.
  7. Läste nog för snabbt, trodde chefspilot berättade om planerna för A350.

8. Resenären

Resenären Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Bra reportage, gillade ditt försök med video review, som fungerade utmärkt.

9. simon_says91

simon_says91 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag tyckte det blev lite kort, kan självklart nämna mycket mer men för första gången kändes de bra. Har börjat exprementera lite med video och ska göra något ordentligt på torsdag när jag åker till New York. Problemet är oftast att finna tiden att sitta ner och redigera flera filmklipp till något ordentligt.

10. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Bra rapport Simon. SAS borde använda filmen för att visa hur det ser ut ombord. Skulle vara klockrent om man hade en film att titta på över kabinen när man ska välja plats.

olo gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!