Senaste nytt

Rubeln faller - dags för resor till/från Ryssland?

Ni har säkert läst om Rubelns fall - allt som är prissatt i RUB börjar bli prisvärt. Har tittat på SPG hotell i Moskva som börjar bli prisvärda.

Hur ser ni på situationen - vilka deals och situationer kan ni förutspå? Moskvaresa i vår? :)

Skärmklipp 2014-12-12 11.44.10.png
 
A

Aurora

Guest
Kul! Godt tips, har alltid hatt lyst å reise til Moskva eller St.Petersburg.
Husk at norgesreiser også är prisvärde nå.... He he he :D
 

Dr. Miles

Expert
Utrikesbiljettpriser för avresa från Ryssland är baserad i USD eller i EUR. Så sparar du inga pengar pga/tack vare låga RUB.
Däremot om du reser i Ryssland kan du spara en hel del jämfört med förra året. Dock många hotell har priser i USD eller i EUR, i så fall kan det har blivit "dyrare" pga högre USD kursen mot SEK.
 
Utrikesbiljettpriser för avresa från Ryssland är baserad i USD eller i EUR. Så sparar du inga pengar pga/tack vare låga RUB.
Däremot om du reser i Ryssland kan du spara en hel del jämfört med förra året. Dock många hotell har priser i USD eller i EUR, i så fall kan det har blivit "dyrare" pga högre USD kursen mot SEK.

Jag har tittat på SPG hotell som har priset i RUB och då är det rejält mycket billigare.
 

Palazzi

Medlem
Slipper gärna Ryssland, alldeles oavsett. Som sagt påverkas bara priser inrikes, om det är flyget som intresserar....

Moskva är ju galet dyrt från början, så hotellpriserna blir aldrig låga med valutapåverkan (jag förutsätter att man inte tvingas till devalvering 1->10 alá en del afrikanska stater).
 

Morgan

Medlem
Oavsett om prissättningen sker i rubel, dollar eller kokosnötter så påverkas rimligen den inhemska efterfrågan av rubelns fall, d.v.s. vill flygbolagen fylla stolarna kommer de behöva sänka priserna.
 

Mark

Medlem
Jag reser mycker frekvent på Ryssland och kan konfirmera att det är ett väldigt bra läge att besöka just nu. Det har blivit rejält mycket billigare att bo, gå ut och käka, åka taxi, olika entréavgifter etc. I både Moskva och St Petersburg tycker jag att det har gått från att vara dyrt till prisvärt. Billigt är det fortfarande en bit kvar till, speciellt i Moskva.

Jag rekomenderar alla som aldrig varit i Ryssland att passa på att ta en weekend där. Jag ger gärna tips. St Petersburg ligger bara en dryg timmes flygning från Stockholm och Moskva ytterligare en. Från och med i vår kommer vi dessutom att komma ytterligare närmre då Ryssland inte ställer om till sommartid. Tidsskillnaden blir då Bara 1 timme (mot 2 timmar just nu och förra årets 3).
 

Kricka

Medlem
För de som ändå reser (t.ex. i tjänsten) så har @Martin Björnström helt rätt då
riktigt bra hotell nu har blivit lite mer prisvärda. Vid något tillfälle är det kanske
läge att provbo på Radisson Royal Hotel där man verkar kunna få bra priser
just nu? Har tidigare testats av Jacob.
 
Toppen