Senaste nytt

Royal Silk till Bali

Voyageur

Medlem
Var länge sen jag delade med mig av en reserapport. Tänkte jag skulle dela med mig lite kort om mina upplevelser med Thai Airways ner till Bangkok och vidare mot Denpasar/Bali,mest för att jag tycker att Thai har en underskattad produkt oftast som får itstå mycket spott och spä, vilket jag personligen tycker är inte alltid korrekt.

Bakgrund:
Lyckades hitta en sista kvarvarande awardplats genom SAS star alliance award sida en vecka före avgång den 31 december 2018. Slog till direkt när jag såg detta, då jag kunde byta ut sträckorna med ett annat bolag i ekonomi och med långa layovers samt att kunna anlända tidigare till Bali och få således ett par dagar extra innan resesällskapet anländer från USA.

Resan börjar på Arlanda vid 11 tiden en nyårsafton, lång kö till economy diskarna men inte en person vid business/Star Gold diskarna. Check in tar några minuter bara, som mest för att Anna Greta vid disken tycker att jag har alldeles för många gamla stickers på min väska från check ins och insisterar att börja ta av de-varsågod tänker jag, jag har tid. Ingen kö vid fast track direkt och snabbt igenom till SAS gold loungen som även den står tom. Vilken ynnest att få sitta med 4 andra personer i loungen. Så tyst, så underbart, så långt ifrån hur den loungen ser ut 9 gånger av 10. Eftersom flyget avgår från F piren beslutar jag mig lite i förtid att ta mig igenom då det alltid kan vara lite kö vid passkontroll. Tar en 30 minuters titt in i Priority pass loungen, vilken dagen till ära är smock full! En salig mix av barnfamilj, poshy posh paret på väg på semester och foppa tofflor med lätt fylla kl 12 på dan. En väl mixad cocktail helt enkelt!

Gate F66 är Thais idag och tar mig dit ca 10 minuter innan boarding, vilket visar sig bli 30 min då de av någon anledning är sena. Väl dags är det vanligt maner som gäller, 50 personer med barnvagn, linme och foppa tofflor står och knöar sig vid gaten, men tydlig prio boarding utförs ta k och lov, och kaos undviks.
Är faktiskt först ombord, business class har egen dedikared ingång. Thais business kabin på b777-300er har en 1+2+1 layout, där en del söten är så kallade tronsäten och erbjuder en mindre svit upplevelse med stol vid fönstret. Sitter på 12K på andra raden i kabinen. Kabinen är för örigt delad i 2 delar, en större och en mindre business kabin.
IMG_20181231_125455.jpg IMG_20181231_125459.jpg

Jag gillar starkt färgerna och detaljerna som Thai valt till deras Business kabin på 777-300er. Valnötsträ möter sobra jordnära färger och de klassiska lila Thai färgerna. Ljussättningen vid stolen är också den väldigt elegant i mörkret och erbjuder en vacker färgsättning kvällstid.

Tar inte ens 1 minut innan cabin crew välkomnar mig och frågar om jag vill ha någonting. Tar ett glas champagne för att fira början på den extremt långa semestern på 1 månad. Veuve Cliquot är vad som serveras och funkar alldeles utmärkt som bubbel.
IMG_20181231_125811.jpg
Inspekterar sätet närmre och tar in detaljerna. Redan klart vid sätet finns täcke, kudde samt necessär. Thai har bytt till Lacoste denna gång, med en rätt snygg och prydlig necessär, där förutom sedvanligt innehåll också återfinns krämer från Harnn, vilket får anses dom mycket bra då de tillhör de förnämsta Thailändska tillverkarna.
IMG_20181231_130704.jpg
Noice cancelling hörlurar delas ut och till min stora glädje är det AKG lurar som jag djälv haft en gång i tiden och som faktiskt är riktigt bra även om de är on ear. Blir till att lägga egna lurarna på hyllan hela flygningen. IMG_20181231_130536.jpg

Menyer finns redan vid sätet, dock hinner inte cabin crew ta förbeställning från alla (inkl mig) innan det är dags att börja rulla.
IMG_20181231_131427.jpg IMG_20181231_131444.jpg IMG_20181231_131503.jpg IMG_20181231_131513.jpg
Till min glädje ser jag att Thai har crazy rich asians som en av filmerna i deras utbud, vilket blir det första att kolla på under flygningen! En film som tyvärr fantastiska SF klantade bort att ta in i Sverige vilket för mig är helt galet, men så är det med monopol-då gör man som man vill!
IMG_20181231_132221.jpg
Väl i luften tar det inte lång tid innan serveringen är igång och här kommer enda plumpen i protokollet för flygningen. En något förvirrad utdelningen för fördrink med en vagn istället för 2 och som börjar på motsatta raden från mig och går ner och runt hela kabinen för att komma tillbaka uppåt och slutligen sluta på rad 1(?). Av någon anledning beslöt sig någon att dela ut nötter till oss direkt, som fick fint sitta och vänta i 20-30 min på att korståget blev klart. Rätt dåligt styrt men men.
IMG_20181231_141833.jpg

Blir ett glas Sancerre och tomatjuice. Till det hör att Thai använder sig av det thailändska juice märket från de kungliga trädgårna i norr, vilka gör synnerligen goda juicer. Tomatjuicen smakar inte konserverad eller bitter, utan perfekt mogen och fin.
IMG_20181231_144027.jpg
Förrätten består av rökt ankbröst med kantarellcreme. En bra förrätt med inte för tunga smaker och bra presentation. IMG_20181231_145816.jpg
Huvudrätten är helt fantastisk! Älskar uppdykningen av små skålar och tillbehör. En väldigt god curry med friterad softshell krabbkaka (där man äter skalet av krabban), en härlig lätt buljong, ris samt lite wokat grönt. Sammantaget väldigt gott och väldigt snyggt presenterat. Imponerande.
IMG_20181231_152017.jpg
Osttallrik som mellanrätt, som slutar som dessert för mig som är proppmätt vid detta laget! Hade varit kul om det tillkpm lite marmelad till ostarna också. Möjligt att det kunde ordnas om man bad om det men nu blev det inte så. Till det Cockburns portvin. IMG_20181231_154247.jpg väldigt trevlig touch att Thai också erbjuder alla möjliga sorters kaffe ombord. Valde en cappucino som avslutning.

Då detta var en dagsflygning så blev det mycket film tittande. Brände av 5 filmer. Thai har rätt bra skärmar på b777-300er, om jag inte minns helt fel är 23 tum med ett väldigt snabbt och responsivt system.
IMG_20181231_154252.jpg
Bild på ljussättningen vid stolen kvällstid som jag tidigare nämnde.

Ca 2h innan landning påbörjas frukost servering då det är morgon i Thailand. Finns hela 3 olila frukostar att välja mellan, jag tar den thailändska som består av härligt god soppa med scampi och grönsaker samt en thailändsk omelett med tillbehör till.
IMG_20181231_212725.jpg

Strax efteråt är det dags för landning och avslut på en mycket bra flygning.

Har en 3h connection på Suvarnabhumi flygplats och beger mig till en av Thais egna lounger. Till saken hör att Thai erbjuder alla som flyger i business på 30 minuters massage i deras egna Royal orchid spa, där också första klasspassagerare tas emot. Har använt mig av spaet en gång tidigare och fått en väldigt bra bild av den och likaså blir det denna gång. Har sådan tur då jag frågar 05.55 när spaet öppnar och det visar sig vara 06.00. Kliver in som första gäst och tas väl om hand och dirigeras 5 min till en mindre lounge att vänta i innan massagen. Allt är väldigt snyggt och propert gjort måste jag säga.

En sista snabb flygning återstår a 3h 30 min från Bangkok till Denpasar i Queen of the skies,B747-400. En fantastisk upplevelse som alltid att få flyga med dessa fantastiska maskiner dom snart inte finns mer, och dessutom på upper deck.

Säten består av 2+2 och av en äldre modell som inte är helt lie flat, något som är helt okej för en kort intra Asien flight. Benutrymmet är fortfarande fantastiskt bra och kabinen är väldigt luftig. Skärmen är gissningsvis 17-18 tum och inte helt lika responsiv som på nyare kabinerna. IMG_20190101_182926.jpg IMG_20190101_030345.jpg
På denna flygning serveras en lite enklare servering där allting kommer på en bricka. Dock fortfarande med en bra finish och snyggt komponerat. Tar ett glas bubbel till innan jag beslutar mig för att köra te fullt ut genom flygningen.
IMG_20190101_035018.jpg

Blir inte så mycket bilder då min stolskamrat visar sig vara en smått härlig indonesisk/kinesisk kvinna som sedermera flyttat till oslo och gift sig. Vi babblar genom flygningen och allt går väldigt fort.

Sammanfattningsvis vill jag säga att Thai airways levererar både i luften och på marken. På långflygningarna har man en vass produkt både hårdvaru och mjukvarumässigt. Den alltid lika eleganta Thailändska servicen gör det hela inte mer fel. Kan bara tänka mig att Singapore Airlines med sina legendariska cabin crews tar steget längre.
Att sedan som ett av de få om inte enda bolagen erbjuda gratis massage på marken är också en väldigt bra produkt, det gör hela produkten inte bara lyxigare men är också väldigt smart då vad kan passa bättre efter 11h flygande än en massage.

Visst kan småsaker förbättras men det finns inget bolag som klarar av alla smådetaljer till perfektion. I slutändan känner jag att Thai airways ligger i topp av asiatiska bolag idag, där mig veterligen endast Singapore airlines klår dem.
 
Last edited:

AndersSt

Medlem
Tack för intressant läsning. Vi åker CPH-BKK om några veckor (slutdestination Perth), också i en 777-300ER, nu ser man ännu mer fram emot den resan. Kabinen ser riktigt trevlig ut, vi sitter på 11 E-F dvs i mitten längst fram.
 

henke12

Medlem
Tack för trevlig rapport!

Håller med dig och att Thai ofta får ta skit och jag har alltid haft fina flygningar med Thai i alla kabinklasser! Massagen är ett stort plus enligt mig!


Check in tar några minuter bara, som mest för att Anna Greta vid disken tycker att jag har alldeles för många gamla stickers på min väska från check ins och insisterar att börja ta av de-varsågod tänker jag, jag har tid.

Det är med all välvilja.
Efter nästan 10 år av flygplatsarbete vet jag vilket mög det är att försöka hitta ägaren till en väska där huvudtaggen åkt av och bara de små finns kvar att leta på! En ren väska med endast namnlapp, minibagagetagg och vanlig tagg är det bästa!

Som bonus kan man även lägga in en adresslapp/visitkort överst i väskan om allt åkt av och man måste öppna väskan för att "leta spår"
 

Voyageur

Medlem
Tack för intressant läsning. Vi åker CPH-BKK om några veckor (slutdestination Perth), också i en 777-300ER, nu ser man ännu mer fram emot den resan. Kabinen ser riktigt trevlig ut, vi sitter på 11 E-F dvs i mitten längst fram.

Ni kommer nog få det fin fint. Det som gör Thai extra speciella är den thailändska gästfriheten i kombination med den cabin crew som jag i alla fall hade och som var extremt professionella och snabba de 2-3 gånger jag tryckte på knappen. Det tog mindre än 5 sekunder innan nån dök upp!
 

Kris

Medlem
Trevlig rapport! Jag har provat Thais C-produkt ett flertal gånger. Håller med om att det är en bra produkt. Har dock varit lite varierande service. De gånger personalen varit på sina tår har det varit fantastiska flygningar. Sist nu i december var dock lite ojämnt. Fick min dryck till maten först när jag ätit upp (och då drog jag ut på ätandet) och lite andra diverse småsaker. Dessutom var hemresan med 777-200 och gammal C-kabin! Besvikelse! Dock var det dagflygning BKK-CPH, så kunde vara värre. Förstår att de downsizade denna flygning. Cirka 30pax totalt(!) varav ca 10 i C. Inga passagerare alls i bakre ekonomikabinen. Spöklig promenad bakåt i planet. :)
 

Jonas C

Medlem
Tacka för en trevlig och läsvärd rapport. Helt enig om Thai Business. Tycker att det är en underskattad produkt, och i mitt tycke snäppet bättre än Singapore Airlines när det kommer till catering.
 

Stenis32

Medlem
Har åkt Thai Business tre longhaulresor Europa till/från Bangkok senaste 12 månader (landade precis från den tredje) och tycker det är ganska dåligt!

Konsekvent inkonsekvent service, alltid pissljummet snudd på kallt kaffe/te/choklad, ingen ögonbindel i amenity kit, hörlurarna AKG och dess muffar som man ska träda på och de ramlar av konstant är enerverande, väldigt dåligt utbud av filmer i IFE och IFE går ej att nyttja från boarding samt att de samlar in hörlurar inför landning. Jag som dessutom är 190cm lång ligger dikt an hjässa och fötter om jag ligger utsträckt i sovläge och det känns väldigt trångt.

Ja som ni hör är det ju ett i-landsproblem av stora mått men i jämförelse med SAS och Swiss som är mina favoriter och de jag åkt/åker mest med så står Thai inte högt i kurs.
 

SimonXYZ

Medlem
Jag flög nyligen CPH-BKK-MEL med Thai i business och gillade verkligen den service som jag fick. Det bästa jag har upplevt i business. Jag fick dock gammal hårdvara sista benet BKK-CPH, vilken var lite sliten.

Trots att servicenivån hos Thai var högre än vad jag upplevt hos Singapore Airlines så hade jag valt Singapore Airlines framöver om priset är snarlikt, då jag tycker att deras stol är bättre. Jag kan ligga raklång (på diagonalen) i den, vilket jag inte kunde i Thais stol. Duscharna i Thai-loungen är bättre än de i Singapore-loungen, men annars föredrar jag den i Singapore.

En störig sak med Thai är att de bara tillåter 1 handbagage på max 7 kg i business. Min väska vägdes vid incheckning, vilket jag aldrig upplevt tidigare i business, och vägde över 7 kg. Incheckningspersonal propsade på att jag skulle checka in väskan, men jag lyckades till slut övertyga honom om att jag skulle få ta med den genom att flytta över dator och några böcker i en plastpåse.
 
Last edited:
Toppen