Senaste nytt

Royal Jordanian Business class på B787: Hong Kong-Bangkok

Dr. Miles

Expert
Den här är bildreserapport av Royal Jordanian Business class på Boeing 787 mellan Hong Kong-Bangkok, som jag flög för en vecka sedan.

Royal Jordanian (RJ) flyger Amman-Bangkok-Hong Kong men man kan också flyga endast mellan Bangkok-Hong Kong som är fifth freedom right flight.

Resan bokades som en bonusresa med British Airwas Executive Club avios.
15.000 avios och 447 SEK för en enkelbiljett i Business class anses som ett bra värde.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Royal Jordanians Boeing 787:
HKG-BKK Royal Jordanian Business B787, 002.jpg



Kabinbilder:
HKG-BKK Royal Jordanian Business B787, 101.jpg

HKG-BKK Royal Jordanian Business B787, 102.jpg

HKG-BKK Royal Jordanian Business B787, 103.jpg



Stolar:
HKG-BKK Royal Jordanian Business B787, 230.jpg

HKG-BKK Royal Jordanian Business B787, 231.jpg

HKG-BKK Royal Jordanian Business B787, 232.jpg

HKG-BKK Royal Jordanian Business B787, 233.jpg

HKG-BKK Royal Jordanian Business B787, 236.jpg



Stolkontorll och eluttag:
HKG-BKK Royal Jordanian Business B787, 234.jpg

HKG-BKK Royal Jordanian Business B787, 235.jpg



Skärmen:
HKG-BKK Royal Jordanian Business B787, 316.jpg

HKG-BKK Royal Jordanian Business B787, 322.jpg

HKG-BKK Royal Jordanian Business B787, 324.jpg



Drinkmeny:
HKG-BKK Royal Jordanian Business B787, 415.jpg

Champagne var Tattinger Brut Réserve


Snack som serverades på den här sträckan. Ej middag.
HKG-BKK Royal Jordanian Business B787, 426.jpg




Jag ändrade stolen till sovläge och den blev helt platt, men jag upplevde att bredden vid axlarna var lite trångt.
Maten var helt OK som mellanmål, förutom att de serverade räkkanapé med korriander i. :mad:
Om jag inte hade ätit ordentligt på The Heaven i Cathay Pacifics loungen, hade jag varit hungrig.


De som fortsätter att flyga till Amman behövde inte att kliva av planet så man slipper extra säkerhetskontroll i Bangkok.
Detta gäller även för deras flight Kuala Lumpur-Bangkok-Amman, sa flygvärdinnan.
 

Dr. Miles

Expert
Jag har inte testat deras IFE förutom Moving map därför kan jag inte uttala mig om det är bra eller dålig.
Skärpan av kartan var dock tillfredsställande.

Utrymmet under fotpallen är väldigt litet så att vanlig carry-on väska inte får plats där. (möjligen på första raden men inte på andra platser)
 

jumbooze

Medlem
Ser ut att vara samma config som LATAM b787 annars så påminner den mycket om den.
Koriander borde komma med varningsflagga, om jag vill äta något som smakar som tandkräm/tvål så tar jag tuben istället.
 

Dr. Miles

Expert
Ser ut att vara samma config som LATAM b787 annars så påminner den mycket om den.
Ser LATAMs Business class på Boeing 787 inte ut så här?
img_7258-jpg.59332

(Foto: Buffy)
LATAM Ekonomi Frankfurt-Madrid-Santiago (Madrid - Frankfurt) | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Royal Jordanians Business class stolar på Boeing 787 är placerade lite snett mot fönster. De två i mittenraden är placerade rakt.


Koriander borde komma med varningsflagga, om jag vill äta något som smakar som tandkräm/tvål så tar jag tuben istället.
Håller med dig 100%.
 

Ghoose

Medlem
Hur var crew? Hört lite blandade upplevelser... Flyger själv med dem BKK-KUL i höst som en del av en OW award trip...
 

Dr. Miles

Expert
Hur var crew? Hört lite blandade upplevelser... Flyger själv med dem BKK-KUL i höst som en del av en OW award trip...
Jag kunde inte hitta något fel på dem direkt.
Jag var trött efter nattflyg till Hong Kong plus en halvdag i Hong Kong så la jag mig efter take off.
Vaknade strax innan flygplanet flög över Laos och då kom en flygvärdinna till mig och frågade om jag ville ha måltidsservering.

Jag beställde maten för att ta bild samt provsmaka. Beställde också ett glas champgange för att somna om igen.
Maten kom på en gång och champagnen likaså.

All utrop gjordes på arabiska, engelska, thailändska och kinesiska (mandarin).
Jag undrar om varför de hade utrop på mandarin när de flög mellan Hong Kong och Bangkok, och inte på kantonesiska.
Flygvärdinnan som gjorde utrop på thailändska och kinesiska var samma person, därför antar jag att hon är baserad i Bangkok.

Besättning på denna flight flög Bangkok-Hong Kong-Bangkok. Ett annat team skulle flyga mellan Bangkok och Amman.
 

Jönsson

Medlem
Ser ut att vara samma config som LATAM b787 annars så påminner den mycket om den.
Koriander borde komma med varningsflagga, om jag vill äta något som smakar som tandkräm/tvål så tar jag tuben istället.

Lite eller ganska mycket off topic. Koriander smakar inte tvål, för de flesta. Du bär däremot högst sannolikt på genen OR6A2 som gör att aldehyder, som förvisso finns i både tvål och koriander, blir väldigt dominanta på din palett. Det är alltså en ärftlig faktor. För de flesta människor smakar koriander betydligt mer komplext. Bärfisar (en grupp skalbaggar) utsöndrar samma typ av aldehyder. Du kan även hitta ämnet i tex kanel och whisky. I whisky kommer denna typ av aldehyder från jäsningsprocessen samt från eken under fatlagringen. Inte sällan har jag hört tvålsmaksreferensen i whisky frå tex Jura.
 

Voyageur

Medlem
Verkar vara samma 2+2+2 seating som hos Air China B787 samt United på vissa av deras plan. Rätt tight med bredden på stolen.
 
Toppen