Senaste nytt

Roulette på flygplan hos Thai Airways

CaptainM

Medlem
Enligt folk på FT så var HS-TGF borta för få veckor så troligtvis endast någon "check" av något slag, alltså den är troligtvis ej retrofitted

Dock inte bekräftat. TGF var borta fyra veckor och vissa på FT hävdar att TG kan ha mäktat med refit.
Ska bli intressant att följa upp. :p
 

CaptainM

Medlem
Har sett att TGF har gått till HKT från ARN ett antal gånger samt från BKK den senaste veckan. Enligt utsago så ska dessa nyligen varit servade och möjligtvis retrofitted. Någon som var ombord? Nya eller gammal inredning?

TG963 landar på HKT strax efter 13 på fredag. Kolla EF avgångar från HKT till BKK fredag eftermiddag, så kan man nog luska ut TGFs status i PE.
 

HansO

Medlem
Vad jag kan se på Expert Flyer är inte TGF retrofitted. Däremot har nyligen TGA blivit det som det ser ut.
Detta innebär att det fortsatt är TGB och TGF som inte är klara. Gällande TGG är den inne sedan den 25/ 12 så vi får se vad som händer när den är tillbaka i trafik. Men som vanligt när det gäller Thai så får man inte ha för stora förhoppningar.
 

Malu

Medlem
Japp. Jag flög också TGF i torsdags BKK-ARN och den var old-style. Men servicen var helt OK och på en dagflygning så spelar det mindre roll att man bara kan luta sig tillbaka en bit.

Tack förresten till dig Svenska73 för tips om DEWA. Vi hade en toppenvecka där med nyårsfest i stor stil! :)
 

Svenska73

Medlem
Kul att ni var nöjda med Dewa Malu! Vi är på Dewa nu. Jag tyckte att C klass på HGF var toppen. Satt på 1A och 1B. Förstår att de inte kan sälja det som First men om jag jämför med Lufthansas nya C klass på A340 så var stolen 10 gånger skönare. Servicen toppen och inga fulla charterresenärer. Full pott verkligen.
 

Alf

Medlem
Det var nu tio år sedan jag åkte med Thai och tyckte det vore trevligt att prova på dom igen efter alla år. Gjorde en resa i C klass mellan ARL-HKT, HKT-BKK-ARN över nyårshelgen. Nerresan gick med TGB som har en gammal kabin som tyvärr är ganska tråkig och sliten. Ingen champagne före start så jag vet inte om denna flight är något för champagnemaffian på forumet. Det korkades dock upp någon flaska efter start för de som vill ha. Besättningen en purser och en värdinna var definitivt inte motiverade denna resa, en genomgående tråkig service inget Thai vänlighet där inte. Värdinnan gick dessutom och snorade hela tiden i kabinen så det var väl anledning till den dåliga servicen. Tyvärr åkte jag själv på en superförkylning häromdagen. Om detta var från henne eller tillkommit på annat sätt får jag aldrig veta. Maten var bra och inget att klaga över. Enligt vinlistan skulle det finnas tre olika röda och vita, det fanns bara två av varje. Just den Chardonnay jag ville ha fanns förstås inte. Eftersom det var nattflygning skulle det bli skönt med en del sömn i flatbedden. Nästa motgång, fotstödet gick inte att fälla upp. Efter ett tafatt försök av mej och pursern fick vi ge upp och det blev ingen säng. Inga andra lediga stolar fanns. Det kommer att bli en reklamation till Thai på detta. Jag bad pursern kompensera med en flaska champagne, men inte, han kom in med ett glas!!
Det kan tilläggas att inte en enda gång kom dom självmant och fyllde på vinglasen, mycket dåligt. Tyvärr blev inte sömnen så bra eftersom sängen inte funkade, jag är 1.86 så fotstödet skulle behövts.

Hemresa HKT-BKK med TGA med superny inredning med suiter, 9 st, i C. Jag hamnade i 2E i mitten och den tyckte jag var lite klaustrofobisk med lång till fönster. Däremot dukade värdinnan upp min luch i frugans låda vid fönstret och det gick mycet bra att sitta mitt emot varandra och äta. Ljusårs skillnan mot gamla kabinen. Tyvärr bara en mittplats där man kunde sitta två i hop om an reser tillsammans. Jag vet inte riktigt om jag gillar det här med suiter, det var för kort resa att utvärda det på. Bekvämt och ett bra entertainment system.

Sträckan BKK-ARN flögs den 5 jan med TGF med gammal inredning men fungerande fotstöd. Jag var orolig att det var samma plan eftersom vi hade samma platser, 2/JK. Dagflyg tillbaka med lite trevliga kabinbesättning men långt från riktigt bra. Champagne innan start, så t detta hållet kan champagnemaffian åka. Maten mycket och det mesta gott, förutom en ravioli på middag 2 som bara smakade dag. Den byttes ut mot kyckling som var helt OK. Samma här med vinsortimentet, en sort av det röda och vita saknades. Lika illa här med serveringen, ingen påfyllning av vinglasen utan att man fick säga till. Det är mycket dåligt att inte hålla koll på detta.

Samtliga flighter höll tiderna mycket bra.

Sammanfattningsvis blev jag ganska besviken på TG service, den kom inte alls upp i den nivå man kan kräva när dom rankas med 4*.

Jag har tidigare flugit SAS på denna sträcka och även då i C och jag tycker SAS har haft en mycket bättre service alla gånger jag åkt med dom till BKK. Om bara SAS kunde lära sig att servera maten på samma sätt som Thai, dvs en rätt i taget, istället för att komma in med en stor bricka med allt mat så att det ser ut som på en skolbespisning. Det är bara en lite höjning av servicekonceptet som inte kostar några pengar mer ger en mycket bättre klass på serveringen. Jag tycker SAS service på långlinjerna är förhållandevis bra och står sig bra mot Thai.
 

Cornelius

Medlem
...Om bara SAS kunde lära sig att servera maten på samma sätt som Thai, dvs en rätt i taget, istället för att komma in med en stor bricka med allt mat så att det ser ut som på en skolbespisning. Det är bara en lite höjning av servicekonceptet som inte kostar några pengar mer ger en mycket bättre klass på serveringen.

SAS har väl redan gjort denna ändring?

http://www.businessclass.se/artiklar/674-mindre-champagne-men-baettre-desserter-ost-pa-sas.html
 
Toppen