Senaste nytt

Roulette på flygplan hos Thai Airways

JonW

Medlem
Borde vara så att det endast är TGB kvar. Enligt Thais Danska sida skall allt vara klart till den 18 januari och det är möjligen då som TGB skall in ? Men som vanligt när det gäller Thai kan allt händ och oftast blir det inte som det var tänkt.
Kan för övrigt rekomendera den danska sidan som är den mest uppdaterade i Skandinavien.

Thai Airways - Seneste nyheder -
Dom har väl bara hunnit med 2-3 kärror sen dom började i somras, så jag förstår inte hur det ska kunna gå till.
Tidigare besked har ju varit att premiumuppgraderingarna ska hålla på till i sommar.
 

JonW

Medlem
ARN-BKK är nog inga problem non-stop med TG A330-300.
BKK-ARN däremot i motvind blir tufft, det kanske går men inte med någon revenue Cargo.
TG har mkt cargo till ARN/CPH...

BKK-ARN borde inte vara några problem.
När jag åkte AY:s 330-300 häromåret var man kraftigt försenad i BKK. Kaptenen meddelade då att man fått tillstånd att ta ombord extra bränsle för att köra ikapp förseningen, och det var en rätt lång tankning.
Och det skiljer inte mycket flygtid mellan BKK-HEL och BKK-ARN,
 

Alf

Medlem
Dagens CPH-HKT (29.12) kommer att flygas av HS-TGZ, nyrenoverad med nya First (9 platser). Den startade just från BKK! Tänk att dom kör dessa nya plan på en ren "Charterdestination"

Varför skulle det inte lämpa sig att köra på en ren charterdestination med ett plan med ny inredning, dessutom är det ju bara charterdestination åt ett håll eftersom den går till ARN från BKK. Åker du till HKT betalar du ju mer i biljettpris än till BKK och dessutom ur egen ficka till skillnad från affärsresenärer till BKK. Tycker du affärsresenärer är "finare" klientel så bör du tänka om, det är ju samma människor till stor del.
 

jtq

Medlem
Dom har väl bara hunnit med 2-3 kärror sen dom började i somras, så jag förstår inte hur det ska kunna gå till.
Tidigare besked har ju varit att premiumuppgraderingarna ska hålla på till i sommar.

Ja, det låter otroligt att de skulle bli klara till den 18 januari.

Om jag fattat allt rätt så av de 6 planen är 3 ute och flyger igen med nya kabinen, 2 är inne på service/retrofit och en med gamla kabinen kvar ute och flyger.
 
BKK-ARN är för långt non-stop med A330-300 för att ekonomiskt kunna flygas med revenue cargo..pga av motvinden.
BKK-HEL är ungefär max du kommer med A330-300 om även frakt ska med. Jag tror BKK-HEL är världens längsta non-stop flygning med A330-300.. Sträckan mellan HEL-ARN motsvarar den mängden bränsle flighttcrew måste spara för att kunna ligga i vänteläge och gå till alternativa flygplatser.
Tomas Cook Scandinavia flyger flera gånger i veckan Arlanda-Phuket/Krabi non-stop med A330-300 helt fyllda med 405 passagerare.
Tillbaka från Phuket/Krabi går det inte och kärran mellanlandar i Förenade Arabemiraten för tankstop.

Jag minns fortfarande i slutet av 1990-talet när Thai Airways använde MD11 på BKK-ARN...vad läcker den var på gate 17 :D

Det var de 6 nyaste Boeing 747-400 TG fick levererade 1998-2002 som hade den extremt gamla inredningen.
 

JonW

Medlem
BKK-HEL är ungefär max du kommer med A330-300 om även frakt ska med. Jag tror BKK-HEL är världens längsta non-stop flygning med A330-300.. Sträckan mellan HEL-ARN motsvarar den mängden bränsle flighttcrew måste spara för att kunna ligga i vänteläge och gå till alternativa flygplatser. .
Som sagt, tanken på AY:s flight var inte mer full än att man kunde ta ombord en hel del extra på min flight förra vintern, när man ville köra ikapp försening.
Vad jag minns var kabinen knökfull, hur mycket frakt har jag förstås ingen aning om.
Sen flyger TG ju inte över HEL, utan en kortare väg över Lettland. Skillnaden i flygtid BKK-ARN eller BKK-HEL blir därför inte så många minuter.
 
Visst du kan tanka på tillräckligt mycket bränsle för att flyga BKK-ARN non-stop med A330-300 och ta med frakt. Det är inga problem att göra tekniskt, problemet med stort P är att du behöver tanka på så mycket bränsle att max startvikt överskrids.
Cargo är big business på ic linjer och därför är inte A330-300 med MTOW 233 ton lämplig att flyga BKK-ARN.
Hade det varit bra business och möjligt att göra utan att överskrida MTOW kan jag lova dig att Tomas Cook Scandinavia allt sedan år 2000 flugit Phuket/Krabi-Arlanda non-stop med sina A330-300.
Med den nya versionen av A330-300 med MTOW 242 ton så blir det däremot möjligt att flyga BKK-ARN non-stop med cargo. 2014 ska den vara klar. På denna fetaste A330-300 någonsin har Airbus aktiverat centerbränsletanken.
 

JonW

Medlem
Hade det varit bra business och möjligt att göra utan att överskrida MTOW kan jag lova dig att Tomas Cook Scandinavia allt sedan år 2000 flugit Phuket/Krabi-Arlanda non-stop med sina A330-300.
.
Nu är ju HKT/Krabi-ARN en liten bit längre än BKK-ARN, och gränsen går väl just där nånstans.
Men visst kan det tänkas att det faller på cargot även från BKK...
 

Svenska73

Medlem
Har sett att TGF har gått till HKT från ARN ett antal gånger samt från BKK den senaste veckan. Enligt utsago så ska dessa nyligen varit servade och möjligtvis retrofitted. Någon som var ombord? Nya eller gammal inredning?
 

090034208

Medlem
Enligt folk på FT så var HS-TGF borta för få veckor så troligtvis endast någon "check" av något slag, alltså den är troligtvis ej retrofitted
 
Toppen