Senaste nytt

Roamingavgifter slopas helt inom EU

FF#1

Medlem
Verkar variera.
I stugan i Finland med svenskt telia abbonemang så har man förr alltid fått finskt Ip nummer men nu har jag allt som oftast ett svenskt.
Så det blir att köra VPN åt ena eller andra hållet beroende på vad man ska göra.
 
Jag är inte säker, men det kan vara så att reglerna bara gäller tjänster du köper och inte såna som tillhandahålls fritt.

Både viaplay och C more fungerar finfint, kollade golfen senast igår på C More, kan möjligen vara för att SVT är statligt eller att det är gratis av någon anledning. Det viktiga är ju att betaltjänsterna med all sport funkar för min del.
 

Canadien

Medlem
Både viaplay och C more fungerar finfint, kollade golfen senast igår på C More, kan möjligen vara för att SVT är statligt eller att det är gratis av någon anledning. Det viktiga är ju att betaltjänsterna med all sport funkar för min del.
Betaltjänster har ju du som kund signat upp för och bör ha rätt att titta på varthelst du befinner dig. SVTPlay signar man ju inte in på, och vi vill ju inte att Tyskar börjar se på TV som skattemedel och licenser betalat.
 

Hok

Medlem
På SVT-play brukar det mest vara inköpta program som inte går att se utomlands. Egna produktioner brukar däremot gå bra att titta på utomlands. Det har väl med vilka rättigheter som programmen är inköpta att göra.
 

JonW

Medlem
En liten varning för Monaco kan vara befogat. Det förekommer flera uppgifter om att lilleputtlandet skulle omfattas av roamingavtalet, men det gör det i praktiken inte.
Jag var på Rivieran nyligen med enbart kontantkort/fast pris, vilket ju gör att mobilen endast fungerar inom avtalsområdet.
Men i Monaco var det tvärstopp för att ringa. Inga problem tänkte jag, jag söker bara manuellt upp någon av alla franska operatörer. (I Monaco är man i princip aldrig mer än 100 m från franska gränsen, som dessutom ligger högre, så den täckningen har aldrig varit några problem).
Men icke, jag provade tre franska nät från otaliga ställen i "landet" utan att få minsta täckning!

Enda slutsatsen man kan dra är att Monaco Telecom tydligen stör ut franska näten i stan!
 

erc

Medlem
En liten varning för Monaco kan vara befogat. Det förekommer flera uppgifter om att lilleputtlandet skulle omfattas av roamingavtalet, men det gör det i praktiken inte.
Jag var på Rivieran nyligen med enbart kontantkort/fast pris, vilket ju gör att mobilen endast fungerar inom avtalsområdet.
Men i Monaco var det tvärstopp för att ringa. Inga problem tänkte jag, jag söker bara manuellt upp någon av alla franska operatörer. (I Monaco är man i princip aldrig mer än 100 m från franska gränsen, som dessutom ligger högre, så den täckningen har aldrig varit några problem).
Men icke, jag provade tre franska nät från otaliga ställen i "landet" utan att få minsta täckning!

Enda slutsatsen man kan dra är att Monaco Telecom tydligen stör ut franska näten i stan!

Kan skriva under på detta. I Monaco blir det dyrt att roama.
 

NotRyan

Medlem
Svar Ja. Monaco räknas inte in i roam-like-at-home länderna, och Orange och de övriga franska operatörerna får inte täcka Monaco numera.
 

Homer

Medlem
Svar Ja. Monaco räknas inte in i roam-like-at-home länderna, och Orange och de övriga franska operatörerna får inte täcka Monaco numera.

Inte?



29 March 2016 PRESS RELEASE
Bilateral agreement on land mobile networks


The Department of Electronic Communications and the Agence Nationale des Fréquences, representing the Monegasque and French Governments respectively, this morning signed an agreement to coordinate land mobile network frequencies in border areas, in the presence of Marie-Pierre Gramaglia, the Minister of Public Works, the Environment and Urban Development.



The new text, which replaces the previous agreement signed between the two countries in 2011, is a response to the need for bilateral coordination of new technologies such as 4G, and the new frequencies allocated to these networks (700, 800MHz and 2.6GHz).

"This agreement follows the initiative by the Prince's Government, which granted Monaco Telecom permission to deploy its own mobile network, and at the same time invited French mobile operators to strengthen their coverage in the Principality in order to improve the services provided to their users on our territory", emphasised Marie-Pierre Gramaglia.

The latest agreement marks an important step in efforts to shape the regulatory framework governing the operation of mobile networks, on both sides of the border. Licence contracts between the State and authorised French operators in the Principality will be based on this framework.

In practice, during the course of 2016, French operators will deploy new base stations in the Principality to improve their customers' mobile reception.

Monaco Info - Monaco Channel - will have a special report on this news tonight.

Bilateral agreement on land mobile networks / News / A Modern State / Policy & Practice / Portail du Gouvernement - Monaco




15 December 2017 PRESS RELEASE
Results of the Survey to Monitor the Mobile Phone Network
It should also be noted that the performance of the other three operators (Bouygues Telecom, Free and SFR) has improved since 2016, in line with a request made to them by the Minister of State. Thus, for telephone calls made or received, the exterior coverage rate of these operators is now higher than 98%.
Results of the Survey to Monitor the Mobile Phone Network / News / A Modern State / Policy & Practice / Portail du Gouvernement - Monaco
 

JonW

Medlem
Jag hörde också om detta, men i praktiken fungerade det alltså inte, helt uppenbart stördes samtliga tre franska nät jag provade ut. (De kom tillbaka så snart jag lämnat Monaco.)
Hos Monaco Telecom fick jag täckning, men när jag försökte ringa fick jag bara ett meddelande att samtalet inte kunde utföras, och att jag kunde kontakta någon kundservice för närmare besked.
Väl hemma gjorde jag senare ett nytt försök att ringa Monaco från min mobil med registrerat kontantkort m fast pris för att se om det var något tillfälligt problem.
Samma resultat...
Laddade då med en dyr "enkel" summa, då fungerade det utmärkt.
 

erc

Medlem
Försöker reda ut huruvida Grönland och Svalbard ingår i områden där jag kan räkna med att den sk eu-roamingen fungerar till min fördel. Telia kan inte svara. Någon som har erfarenheter? Färöarna är exkluderade. Som Monaco.
 
Toppen