Senaste nytt

Roamingavgifter slopas helt inom EU

Hachans

Medlem
Då får vi se hur mycket operatörerna kommer ta betalt av slutkunden sen. För jag tvekar rejält på att de för besparingarna vidare till oss...
 

kexxcream

Medlem
Och nu har europaparlamentet röstat och godkänt fri (dvs samma pris som hemma) roaming/sms inom EU från 15 juni 2017.

End of roaming: final hurdle cleared | News | European Parliament
End of roaming: final hurdle cleared | News | European Parliament

Dock verkar det finnas begränsningar, exempelvis Telia erbjuder sina kunder från och med 11 april fri roaming i Europa dock med begränsningen 20GB per månad Telias kunder får Roaming Europa | Smartare Vardag
 

Travler

Medlem
Så operatörerna löser fri roaming till slutkund genom att begränsa mängden man kan surfa, ringa, SMS:a i EU?
För som slutkund skall det väll inte vara någon roaming avgift alls innom EU (från 15 juni 2017) som jag hade uppfattat det? Är jag rätt ute?
 

igelkotten

Medlem
Förväntad lösning av operatörerna. Roamingavgifterna för operatörerna har ju inte försvunnit, bara minskat/cappats vad jag förstår. Så tror inte de vill ha obegränsat, eftersom folk i sådana fall kan använda svenskt abonnemang trots att de bor i annat EU-land. Det är nog inte tanken heller med vad EU vill uppnå i det här skedet.

EU vill underlätta för medborgare som reser genom/till/mellan EU-länder.

Så här står det i länken @Nemo postade (egen fetstil).
Lower caps for data transfers would enable EU consumers to access more more data such as audio-visual content when travelling from a country to another. This could also open up markets for small and virtual telecoms operators.
 
Toppen