Senaste nytt

Roadtrip USA Västkusten

Bitarna börjar falla på plats, å andra sidan kommer vi säkert ändra planen ett antal gånger innan september... Som det känns just nu så är det inte en jättestressig resa, men med en 2.5 åring så vet man ju aldrig vad som händer... Det ser ut som följande just nu:

4 nätter i SF
2 nätter i Sonoma
3 nätter utmed Highway 1, varav en natt i Monterey pga akvariebesök
4 nätter Santa Monica
2 nätter Las Vegas
2 nätter Grand Canyon National Park
1 natt Bakersfield
3 nätter Yosemite National Park
1 natt SF

En fråga dock till er västkustvana... Jag har varit en del på östkusten, och tycker att antingen så kan man bo billigt på motell (dvs runt 50-80 USD) eller på schysst hotell för knappt 200 USD. När jag har tittat på hotell för övernattningarna ovan i september så hamnar jag någonstans mellan 200-250 USD. Då är det inte "bra" hotell, utan snarare Holiday Inn och Best Western. Är det så att september är absoluta högsäsong? Eller är jag ute i för god tid så att rabatterna har inte börjat komma ännu?
 

agehall

Medlem
Jag vet inte vad du gillar, men jag skulle bli uttråkad till döds med 3 nätter längs Highway 1. Kör den en bit söder ut från SF så ser du allt du behöver imho. Åk ut på 92 mot Half Moon Bay och sedan kan du fortsätta ner till Santa Cruze.

Samma sak med Yosemite. Det är fint, men det tar inte 3 nätter att se det. Skulle hellre lägga en natt i Death Valley (vilket nästan är nödvändigt) på vägen tillbaka från LV.

Ang hotell, var har du tittat? Om man tittar i närheten av SF är det skitdyrt.
 
Jag vet inte vad du gillar, men jag skulle bli uttråkad till döds med 3 nätter längs Highway 1. Kör den en bit söder ut från SF så ser du allt du behöver imho. Åk ut på 92 mot Half Moon Bay och sedan kan du fortsätta ner till Santa Cruze.

Samma sak med Yosemite. Det är fint, men det tar inte 3 nätter att se det. Skulle hellre lägga en natt i Death Valley (vilket nästan är nödvändigt) på vägen tillbaka från LV.

Ang hotell, var har du tittat? Om man tittar i närheten av SF är det skitdyrt.

Ja, just de 3 nätterna vid Highway 1 kan vara en för mycket. Dock, med en 2.5-åring så gillar jag inte att stressa och bättre att ha en dag för mycket än en för lite i planeringen. Det är ju väldigt lång tid kvar innan vi åker, 7 månader, så planen kommer genomgå en del förändringar antar jag. men tack för den inputen. Samma sak med Yosemite, jag har skrivit 3 nätter där för att få rätt på antal dagar, tanken är nog precis som du säger att ta något annat ställe utmed vägen, såsom Death Valley. Det finns också en annan tanke att det kan vara skönt att bo på samma ställe tre nätter, så man slipper byta hotell för ofta. Stoppet är Bakersfield, så från Grand Canyon till Bakersfield är det 80 mil, dvs hela dagen går åt i bilen.

jag har dels tittat inne i SF, och där förstår jag att det är dyrt, 300 USD är inte orimligt. Jag tänker snarare utmed vägarna och vid nationalparkerna. Men det är kanske så att det finns relativt få hotell kontra antal turister. Sen vet jag inte hur september är rent säsongsmässigt. Eftersom det är så långt fram i tiden så antar jag att packages och promotions inte har lagts ut ännu.
 

hoss

Medlem
Envägshyra ska inte kosta nåt inom CA eller mellan större orter i Nevada och CA. En trevlig tripp är att utgå från LA, åka till Grand Canyon, vidare till Page och sedan Zion Nat´l Park. Därifrån ner till Las Vegas och via Bakersfield till Sequoia Nat´l Park. Där finns det jätteträd som verkligen imponerar, kolla snösituationen först! Highway 1 är vacker mellan ungefär Morro Bay till Monterey, gärna med ett stopp vid Hearst Castle i San Simeon. Resten kan man skippa. Även kustvägen norr om SF är vacker. Vill man åka lite längre inåt landet kan jag rekommendera Canyonlands och Bryce Canyon i Utah samt Monument Valley. Colorado är häftigt, inte bara naturmässigt. Besök t ex Durango och den lilla västernstaden Silverton. Sommartid går det veterantåg mellan städerna.
 

Unicornone

Medlem
Ska också ta en sväng till västkusten i september,

3 nätter i SF något i närheten av alla turistfällor, vill inte ödsla tid på att transportera oss till fällorna :cool:
3 nätter i Santa Barbara (dotter går sista terminen på Hospitality Mgmnt) Blir väl på Holiday Inn i SB där hon praktiserar
5 nätter på Hilton Universal City, nu ska jag väl lyckas ta mig upp till Griffins Observatory, har misslyckats vid mina tidigare besök. Tiden räcker aldrig till..
4 nätter i Las Vegas, håller på och retar mig som f-n på den resort fee som tillkommit sedan mitt senaste besök där, är man fyra så kan rumskostnaden öka med uppemot 112$ per natt i värsta fall!:mad:
Klipper in Grand Canyon som en dagstur från LV. Har inga trekking-ambitioner och ta hela familje i helikopter är bara för dyrt. Gjorde det själv för 10 år sen men då var det jobbet som stod för fiolerna. Transfer kallades det!
 

tourist

Medlem
Lick Observatory i San Jose är inte så flådigt som Griffith, men det är liksom "the real thing" med vetenskapsmän som bor på området och med en väldigt trevlig väg upp dit.
 
A

Aurora

Guest
Envägshyra ska inte kosta nåt inom CA eller mellan större orter i Nevada och CA. En trevlig tripp är att utgå från LA, åka till Grand Canyon, vidare till Page och sedan Zion Nat´l Park. Därifrån ner till Las Vegas och via Bakersfield till Sequoia Nat´l Park. Där finns det jätteträd som verkligen imponerar, kolla snösituationen först! Highway 1 är vacker mellan ungefär Morro Bay till Monterey, gärna med ett stopp vid Hearst Castle i San Simeon. Resten kan man skippa.

Dette høres veldig nært ut ifht hva vi har planlagt.

Men trenger TIPS ifht hva vi skal gjøre etter vi har vært på følgende tur:

LA-Sedona-GC-Monument Valley-Page-LV-Death Valley->>>> 2-3 dager kjøring før man ender opp i Los Angeles.

Spørsmålet er hva vi gjør etter death valley. Vi står i et kryss på veg 190 og kan ta nordover mot Bishop eller sørover mot Bakersfield.

Som nordlening er ikke highway 1 egentlig et stort must, vanvittig fascinerende kyststrekninger har vi nok av Norge :p Vurderer derfor å kjøre opp til Bishop, opp mot Yosemite og så evt ned til Sequioa? Noen andre tips? :)

Ping @Senator !
 

Flood

Medlem
Kör norr mot Bishop och sedan Rd 120 genom Yosemite. Gjorde precis det för två år sedan, Bishop är en helt OK, charmig klätter-håla på landet, åt nog den bästa mexikanska maten på länge där.

Det kan göras på en dag, med en övernattning väster om Y. Löjligt vackert att köra igenom, starta tidigt och försök undvika den värsta turistströmmen.
 
Toppen