Senaste nytt

Roadtrip USA Västkusten

Gnopps

Medlem
Hur lång tid skulle ni lägga på att åka mellan Los Angeles och San Francisco och vad skulle ni se på vägen?
Kör definitivt på ettan, det är imponerande landskap. Stanna lite i Cambria, en stad där du inte ser så många kedjebutiker utan mer lokalt (rätt turistinriktat). Stanna och titta på sjölejon också.

Jag tyckte också Hearst Castle var sevärt.
 

Alf

Medlem
Kör ni ettan så blir den gärna lite seg efter ett slag. Jag tycker inte den är så imponerande och vacker som den beskrivs i så många resereportage. Finns minst lika fina vägar att köra i vårt eget land. Hursomhelst skall ni inte missa den lilla staden Carmel där Clintan var borgmästare. Den är speciell, det kan då också bli lagom att göra en övernattning i grannstaden Monterey och bo nära piren. Marriott är ett bra hotell om kassan tillåter det.
 

MartinH

Medlem
det kan då också bli lagom att göra en övernattning i grannstaden Monterey och bo nära piren.
Hmm, det kanske jag som är stressad, eller bara gillar lite vind i håret (?), men när jag roadtrippar så känns lite tidigt att övernatta 120 miles från San Fransisco?
Eller så har jag nog bara missat nåt väsentligt? :confused:
 
Road trip USAs västkust

Det börjar suga i restarmen. Trots att skidresa är inbokad i mars, och en långweekend i London i maj så krävs det något mer. Jag har tidigare varit en del på USAs östkust, och känner att nu är det dags att ta mig an västkusten också. Jag har läst den eminenta guiden till San Francisco, vilket passar som hand i handske, med tanke på att vi hade tänkt att börja och avsluta vår resa där. Jag tänkte bara se om det är någon här som har tips och idéer på vad man kan göra och hur lång tid saker och ting kan tänkas ta. Vi hade tänkt att åka i september i år. Vi är en familj på två vuxna och ett barn på 2.5 år (i september). Är det någon här som tidigare har bilat med barn på västkusten? Jag skulle personligen kunna lägga större delen av semestern uppe bland vinodlingarna, men tror inte det hade uppskattats. Jag har också märkt att vissa hotell / B&B inte tar emot barn under 12 år. Tanken just nu är att vara borta 3 eller 4 veckor, flyga direkt till SF med SAS (får tyvärr bli economy verkar det som, men direktflyg är direktflyg). Bila ner längs highway 1 mot Santa Monica / LA. Därifrån köra inåt landet för att spela bort resten av reskassan och efter det kolla in Gran Canyon. På vägen tillbaka till SF köra vägarna över nationalparkerna istället för highway 1 / motorvägen. Finns även en önskan att titta på stora redwood träd.

Jag har gjort en lös planering angående antal dagar osv, men med tanke på att vi inte har bestämt oss om vi skall vara borta 3 eller 4 veckor så kan den ju ändras. Frågan är t.ex om det är för mycket att spendera 3 nätter utmed Highway 1, där finns kanske inte så mycket roligt att se / göra?

Dag 1-5 SF
Dag 5-6 Napa Valley
Dag 7-9 Highway 1
Dag 10-12 Santa Monica
Dag 13-14 Las Vegas
Dag 15 Grand Canyon
Dag 16-18 Utmed vägen Grand Canyon - SF
Dag 19-21 SF

Sen de viktiga frågorna, vilket biluthyrningsföretag skall jag välja för att maximera poängintjäning osv. Jag är för närvarande guld på Hertz. Någon hotellkedja att satsa på? Har en del poäng på Sheraton, min status på Hilton har gått ut, då jag inte bott där på väldigt länge (tyvärr brann en massa poäng inne också...)
 

henkedio

Medlem
Tycker din resplan ser väldigt trevlig ut, du är inte alls intresserad av att ta något byte på dit/hemvägen? I så fall kan du resa till SFO och från SAN.

Highway one klarar du nog egentligen på 2 dagar, men samtidigt kan ni ta det lite lugnare om ni kör på 3.

San Diego är trevligt för barn med både Seaworld och San Diego zoo. Sen har ni ju Disney World på vägen mellan LA och San DIego

Tänk på att det är ca 150 mil mellan Grand Canyon och San Francisco om man vill se något på vägen (death valley, lake tahoe, yosemite). Det blir ganska mastigt att köra 50 mil om dagen på "småvägar"

Ni kanske borde ta flyg från LAS till SFO och utgå därifrån till nationalparkerna?

Vi gjorde så här senast.

San Francisco - San Diego hyrbil
San Diego - Las Vegas flyg
Dagsutflykt från Vegas till Grand Canyon med helikopter (finns buss också)
Las Vegas - San Francisco flyg
Hyrde bil i San Francisco och körde till Napa Valley & Yosemite

Antar att det är till Eurobonus du samlar poäng!? Då får du ju köra Hertz eller Avis. Känner du dig bekväm med Sheraton så kan du ju köra på det, men jag hade nog försökt hitta hotell efter läge och sen betala med amex.

Hoppas något är dig till godo.
 

NyfikenGrau

Medlem
Skulle vilja ge det generella rådet att inte underskatta inlandet när det gäller det här fantastiska hörnet av USA. Tycker, liksom flera redan har skrivit, att kustvägen är rätt överskattad - har du kört längs Medelhavet på några bergiga ställen har du troligen sett mer imponerande kust.

Det är inlandet som är så jäkla häftigt och exotiskt för oss européer, inte bara Grand Canyon utan allt från Yosemite via Death Valley ner till Yuma via Sedona, finns mängder med ställen jag inte besökt heller, som Sequoia-parken och mycket annat.

Det enda vi fastnade för längs kusten var San Francisco i sig, vi tyckte samtliga kustsamhällen vi såg längre söderut verkade rätt "plastiga". Har aldrig varit norr om Muir Woods/Napa Valley dock.
 
Tycker din resplan ser väldigt trevlig ut, du är inte alls intresserad av att ta något byte på dit/hemvägen? I så fall kan du resa till SFO och från SAN.

Highway one klarar du nog egentligen på 2 dagar, men samtidigt kan ni ta det lite lugnare om ni kör på 3.

San Diego är trevligt för barn med både Seaworld och San Diego zoo. Sen har ni ju Disney World på vägen mellan LA och San DIego

Tänk på att det är ca 150 mil mellan Grand Canyon och San Francisco om man vill se något på vägen (death valley, lake tahoe, yosemite). Det blir ganska mastigt att köra 50 mil om dagen på "småvägar"

Ni kanske borde ta flyg från LAS till SFO och utgå därifrån till nationalparkerna?

Vi gjorde så här senast.

San Francisco - San Diego hyrbil
San Diego - Las Vegas flyg
Dagsutflykt från Vegas till Grand Canyon med helikopter (finns buss också)
Las Vegas - San Francisco flyg
Hyrde bil i San Francisco och körde till Napa Valley & Yosemite

Antar att det är till Eurobonus du samlar poäng!? Då får du ju köra Hertz eller Avis. Känner du dig bekväm med Sheraton så kan du ju köra på det, men jag hade nog försökt hitta hotell efter läge och sen betala med amex.

Hoppas något är dig till godo.
Tack för goda råd! En av anledningarna till att ta bilen från LV till SF är ju såklart att slippa den extra kostnaden det medför att hämta bilen på ett ställe och lämna tillbaka på ett annat. Dock har du såklart en bra poäng där. Precis som NyfikenGrau skriver så är inlandet något som jag gärna vill se. Det kan kanske vara så att detta är ett bra argument att stanna en vecka extra. Dels ta några dagar för att besöka San Diego, samt utöka resan LV till SF med 4 dagar till.

Om tid finns så är ju en "bone yard" för flygplan något jag vill kolla in också.
 
Toppen