Senaste nytt

Ritz Carlton Hong Kong

CJR

Medlem
I och med en rea som Qatar Airways körde i maj 2016 flög jag till Hong Kong under en helg i början på februari 2017. Eftersom jag gillar skyskrapor så passade jag på att boka in mig på världens högsta hotell, Ritz Carlton HK. Ett Club Deluxe rum med Victoria Harbour view fick det bli. Jag tog mig till hotellet via Airport Express-tåget och efter att ha promenerat genom en flådig galleria mötte man slutligen entrén.

DSC_0113.JPG


Vid ankomst till lobbyn på markplan blev jag omhändertagen och en ung dam insisterade på att ta hand om mitt baggage, vilket endast utgjordes av en kabinväska. Funderade på varför jag inte kunde ta väskan själv då både jag och väska ska upp med hiss till 103:e våningen, fast jag är ju svensk å andra sidan så begriper inte detta med service : ) Tog en kort titt utanför ytterdörren innan jag åkte upp.

DSC_0115.JPG


Väl på 103 stegar jag fram till receptionen utan väska och nämner att jag har ett Club-rum. Blir då vänligt eskorterad till nästa hiss och receptionisten följer med upp till Club Loungen på plan 116. Vid ankomst till loungen eskorteras jag till ett bord vid fönsterväggen och erbjuds ett glas champagne. Köer existerar inte på detta ställe. Den proffsiga personalen tar tillfälligt hand om mitt pass och checkar in mig medan jag sippar på skumpan. Loungen är mycket stilig. Som ett lyxigt vardagsrum modell större.

DSC_0125.JPG


Simon, som har checkat in mig, informerar om hotellet och loungen och ger ett varmt välkomnande till Hong Kong. Club Loungen är öppen dygnet runt och här serveras allt från frukost till evening cocktails med Hors-d'œuvres och även afternoon tea. Jag intog all mat här med nöje. Vällagad biff och pekinganka erbjöds även till middagarna. Personal finns på plats till kl 23 och de förser dig gladeligen med äkta champagne vilket ingår i rummet precis som allt annat i Club Loungen. Efter kl 23 får man förse sig själv med öl, vin, vatten eller vad man nu önskar. Bästa hotell loungen hittills med råge!

DSC_0117.JPG


Efter champagnen ville jag bege mig till rummet så jag tackade för bemötandet i loungen och blev då åter eskorterad till hiss utav en av loungens värdar. Ned till plan 115 och mitt Victoria Harbour rum med makalös utsikt över Hong Kong Iceland samt min väska.

DSC_0123.JPG


Mitt rum är ett utav de mindre på 51 kvm endast : )

DSC_0118.JPG


Stort badrum med separat WC och duschkabin samt TV framför badkaret.

DSC_0119.JPG


Poolen på våning 118 är riktigt häftig. 20 meter lång pool och ett antal jacuzzis varav en utomhus!! Där satt man under bar himmel med bla jumbojets farande direkt över skallen, fast kanske ytterligare 1000-2000 meter högre upp. Härlig känsla! Skrapan i sig är 484 meter hög och 118 våningar. Ritz Carlton upptar våning 102-118.

DSC_0158.JPG


Ritz Carlton tar till vara på utsikten och det är fönsterväggar som gäller nästan överallt.

DSC_0153.JPG


Detta hotell är det bästa jag upplevt hittills. Jag har bott på en del "riktiga" fem-stjärniga hotell förr, men Ritz Carlton HK överträffar samtliga. Housekeeping gjorde flitigt besök, men jag stötte trots det aldrig på dem i rummet. Tex medan jag åt frukost en dag var de inne och bökade med att bla linda upp sladdarna på mina telefon- och datorladdare till perfekta sladdvindor samt att placera min tandborste och kam mm i symmetrisk ordning på handfatet! Detaljer av rang som imponerar. Vidare när man mötte någon personal i en hotellkorridor så inte bara nickade de, utan snarare släppte sina förehavanden och vände sig mot en nästan i honnör och hälsade artigt!

Om man inte är höjdrädd så rekommenderar jag varmt detta hotell...

DSC_0137.JPG


...med väldigt trevlig lounge.

DSC_0220.JPG
 

Simon

Medlem
Får man vara så ofin att man frågar vad ni som bott där pyntade upp? Den egentliga frågan är väl: kan man snubbla över något billigare nätter på något vänster eller är det 5-6k som gäller för en klubbnatt jämt?
 
Toppen