Senaste nytt

Risker för ny typ av terrorhandling mot flygplan

FF#1

Medlem
Var det inte israelierna gjorde sådan mask mot datorer på kärnkraftverk i Iran?
Det var inte fjärstyrd utan väntade tills den nådde till målet och kördes automatiskt.

Stuxnet - Wikipedia, the free encyclopedia

Det är precis den jag talar om, en av få som har blivit offentliga, det lär finnas mer vad jag har förstått.
Uthållighet och långsiktighet.... Jag menar inte att det är realistiskt men Expect the unexpected!
 
D

Deleted member 4971

Guest
FBI-dokument: Hackare fick flygplan att gasa och svänga | SvD

"En hackare har lyckats ta kontroll över ett amerikanskt trafikflygplan. Det skriver USA Today. It-experten Chris Roberts ska ha fått planet att stiga och svänga efter att ha kopplat in sin egen dator till underhållningssystemet ombord."

FBI: Computer expert briefly made plane fly sideways

"The warrant describes how Roberts would wiggle and squeeze the Seat Electronic Box under his seat, which connected to the plane's in-flight entertainment system, or IFE.

He would then connect a cable to the box and connect it to his computer. From there, Roberts was able to hack into the plane's IFE system using default IDs and passwords. He overwrote computer code for the planes' thrust management computer, which he told agents allowed him to make the plane climb on his command.

At least once, according to the document, he told one engine on a plane to climb, causing the plane to move sideways as it flew. Roberts also used software to monitor traffic from the cockpit, according to the search warrant request."

Tur att det handlade om en som inte hade mer illasinnade planer. Vilka reaktioner tror ni detta kommer få?
 

thh

Medlem
Förhoppningsvis att man inte har admin admin som användarnamn och lösenord. Varför IFE på något sätt ens är sammankopplat med motorerna kan åtminstone inte jag förstå.
 

Alf

Medlem
Vi har ju diskuterat detta i en tidigare tråd. I detta fallet är jag tveksam till att det är sant eftersom det handlar om äldre flygplanstyper utan gemensamt nätverk mellan underhållningssystem och flygplanets styr- och övervakningssystem.

Men som jag skrivit tidigare tror jag det finns andra sätt att ta sig in i flygplanens system. Det är bra att myndigheterna har fått upp ögonen för detta och drar igång med ytterligare granskningar av säkerheten. Tyvärr är det i regel hackarna som ligger steget före innan man får stopp på läckorna. Bara genom att saken diskuteras gör att svagheterna sätts under lupp både från myndigheter och tillverkare.

Man måste granska hela kedjan från kommunikation med marksystem till flygplan och inte enbart flygplanens system.
 
Toppen