En källa på detta är @Nemo länkar samt en egen livslång erfarenhet från tekniska system som används för flygledning och flygplatser. Jag vet inte hur många gånger systemleverantörer har lovat och i en mängd dokument beskrivit hur säkert systemet är och att inga fel kommer att inträffa efterson det är redundant och tripplat. Likaväl inträffar de mest oförutsedda fel under systemets livslängd med totalavbrott och att man kan störa ut vissa funktioner. Varför skulle det då inte kunna inträffa i dagens datoriserade system i ett flygplan eller i systemkedjan. Det är inte fråga om någon kan hacka sej in i systemen utan när det händer. Om man tar dessa problem seriöst så kan man ju genom utbildning i simulatorer säkert öva på en del fall och i tid kunna ingripa för att eliminera felet. Att helt tro på leverantörens utfästelser att tekniken är idiotsäker är att lura sej själv.
Det är därför bra att myndigheterna tar problematiken på allvar och ifrågasätter tekniken för då kan man ju hinna göra något innan det händer något. Hackarna ligger alltid steget före.
En bugg som gör att data läcker och 2 system som fysiskt ej är ihopkopplade är 2 olika saker. Jag har som sagt pratat med flertal flygbolag som har WiFi och aldrig hört talas om något flygbolag där WiFi och cockpit är ihopkopplat på något sätt. WiFi/Internet som installeras ombord på plan är helt fristående från all utrustning i cockpit (förutom eventuellt iPad).