Senaste nytt

Risk för vulkanutbrott på Bali - Vart reser man istället

jtq

Medlem
Som andra har sagt, håll din biljett intakt så får du hjälp av flygbolaget. Måste säga att Thai Airways har varit mycket hjälpsamma och bokat om mig flera gånger och avstått begränsning i biljetten för stop over även om de knorrat lite om att jag åker på eurbonus awardbiljett och borde ringa SAS istället men i.o.m de speciella omständigheterna har de hjälpt till ändå. Flighten till Bali igår var nästan tom, tror vi var totalt 30-40 passagerare på en 777-300,
 

palmen

Moderator
Vad gäller förresten i ett sådant här fall om man skulle bli fast i Singapore pga inställt flyg.

Står då flygbolaget för hotell?
Jag blev fast i Singapore när det var vulkanutbrott på Island. Flög med Qantas då och de hade någon typ av försäkring som täckte oss resenärer i 14 dagar om jag förstod det rätt. Jag fick 1 natt på flygplatsen och 5 nätter på hotell, inklusive all mat betald innan flygen började gå till Europa igen.
Det kan med andra ord finnas bolag som hjäper till även om det är naturkatastrof. Väl hemma var det bara införskaffa 4800 kronor från hemförsäkringen med resplus då jag blev 6 dygn sen hem.
 

Homer

Medlem
Vulkanporr live


Dr Janine Krippner: "Steam/gas plume visible at #Agung today. Fluctuations in activity are
very normal at volcanoes. This does not mean that the danger/risk is over."
 

Ricci

Medlem
Jag blev fast i Singapore när det var vulkanutbrott på Island. Flög med Qantas då och de hade någon typ av försäkring som täckte oss resenärer i 14 dagar om jag förstod det rätt. Jag fick 1 natt på flygplatsen och 5 nätter på hotell, inklusive all mat betald innan flygen började gå till Europa igen.
Det kan med andra ord finnas bolag som hjäper till även om det är naturkatastrof. Väl hemma var det bara införskaffa 4800 kronor från hemförsäkringen med resplus då jag blev 6 dygn sen hem.
Jag satt fast i en vecka i Manila (KLM) 2010 och fick skulder på runt 15 tusen och mitt arbete sa att jag inte skulle oroa mig men slutade med obetald semester i 5 dagar...
Fick inget tillbaka på försäkringar och "godvilligt" 1500kr från KLM...
Tömde mitt AF/KLM konto med en First resa till .Singapore någon månad senare och inte satt foten på den alliansen igen.
Gällande mitt arbete....så har jag inte glömt vad som lovades...:)
Vi som inte kan komma hem pga vulkanutbrott. | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 
Ska själv åka till Bali 23/12, Singapore Airlines har redan under föregående utbrott varit mycket tillmötesgående för ombokningar 26/11-4/12 för passagerare som är bokade till Bali.
Där har man fått boka om till valfri destination inom Sydost Asien, innebärande Thailand, Vietnam, Malaysia etc.
Själv hoppas jag nog på att kunna boka om men vet förmodligen inget förrän precis innan 23/12.
UPDATE: Denpasar (Bali) flights cancelled on 27 and 28 November
 

segra

Medlem
Ska själv åka till Bali 23/12, Singapore Airlines har redan under föregående utbrott varit mycket tillmötesgående för ombokningar 26/11-4/12 för passagerare som är bokade till Bali.
Där har man fått boka om till valfri destination inom Sydost Asien, innebärande Thailand, Vietnam, Malaysia etc.
Själv hoppas jag nog på att kunna boka om men vet förmodligen inget förrän precis innan 23/12.
UPDATE: Denpasar (Bali) flights cancelled on 27 and 28 November

Har också tittat på alternativ men inte lätt att hitta 5 platser i C samt hotell, verkar vara många som bokat upp
på närliggande semesterdestinationer. Underlättar ju inte heller att det är en av de största reseperioderna på året.....
Tror säkert att SQ gör vad de kan om de inte kan landa men alternativen är väldigt få om man behöver många platser.
 

TheEagle

Medlem
Nu är vi hemma från Bali.

Tänkte skriva lite hur vi gjorde för att ta oss hem.
Vi hade denna biljett från början. SAS Bonusbiljett (2-4-1)

CPH-FRA LH 321 C
FRA-ICN OZ 380 F
ICN-SIN SQ 333 C
SIN-DPS SQ 333 Y (uppgraderad vid gate till C)

//En vecka på Bali. Bodde på Maya i Ubud och i Sanur. Toppenhotell som verkligen kan rekommenderas!//

DPS-BKK TG 77W C
BKK-LHR TG 380 F (nergraderad till C fem dagar innan hemresa)
LHR-CPH SK 320 Y+

Fem dagar före hemresa fick jag en notering via My Flights om att Thai hade nedgraderat oss till C eftersom man bytt från 380 till 77W till London. Min gissning är att de hade dålig beläggning. Redan då började vi fundera på att boka om hemresan men inga bra alternativ fanns tillgängliga. Detta hade som sagt inget med vulkanen att göra. Men dåligt att vi aldrig fick någon information om denna nedgradering via mail.

Vi skulle ha rest hem i måndags 28/11 vid 16-tiden med Thai. Redan kvällen innan kunde vi beskåda rökplymen från våra platser i hotellbaren 6 mil bort från det över 3000 meter höga berget. Redan då så tänkte vi att detta skulle kunna innebära problem för vår hemresa men vi hoppades givetvis på det bästa.
När jag vaknade på morgonen så tog jag mig en titt på Flightradar24 och kunde då se lite oroande saker och mönster. Sedan tog det väl en timme innan det började dyka upp i media att man hade stängt flygplatsen i 24 timmar.
Då var det bara att traska ner till receptionen och be dem förlänga rummet en natt till.
Ringde sedan både Thai i Bangkok och SAS mest för att se om de hade några tankar och tips. Men de samtalen gav inte speciellt mycket vilket jag redan misstänkte innan jag ringde.
Vid 11-tiden hörde Thai på flygplatsen i DPS av sig och berättade att flyget var inställt och att de inte visst mer.
Jag såg senare se att Thai ställt in flygen ända fram till torsdag.
Vi bestämde att avvakta till nästa morgon för att se om något ändrade sig och hade det inte gjort det skulle vi försöka att ta oss hem på andra sätt.
Jag ägnade dagen vid poolen till att fundera på alternativ.
Ringde till SAS Tallinn på kvällen och Kristina berättade att det gick bra att ändra biljetten eftersom Thai ställt in flyget. Dock så var man tvungen att hitta bonusplatser. Annars var man tvungen att ta kontakt med Thai för att de skulle boka om men det var ju svårt när det inte gick några plan.
SAS i Sverige betedde sig som riktiga nollor när jag ringde och tyckte att vi gott kunde sitta lugnt i båten och vänta tio dagar på att få komma hem.

På tisdag morgon förlängde de stoppet på DPS i ytterligare 24 timmar.
Vi bestämde då oss för att ta oss till flygplatsen på Lombok istället och försöka ta oss hem därifrån. Några alternativ ratades av frugan men hittade sedan ett hon tyckte var ok.
Bokade snabbåt mellan Padang Bai-Bangsal via receptionen på hotellet. Bokade även två platser på Lion Airs flyg 17:35 från LOP till SUB för 350 kr per person.
Vi blev upplockade 11:30 och båten skulle gå 13:00. Vi fick information om att båten skulle ta 1,5-2 timmar.
Givetvis så var båten försenad med 30 minuter. Sedan visade det sig att båten på väg mot Lombok även skulle göra två stopp vid Gilliöarna.
Ni kan ju tänka ut vilken tid det tog. Så efter 2,5 timme så var vi äntligen iland efter en ganska gungig färd över.
Hittade en bil som skulle ta oss de 58 km till flygplatsen. Hade fått informationen om att det skulle ta en dryg timme. Tror ni att det stämde? Givetvis inte! Tog 2 timmar.
Så när vi kom till flygplatsen 18 så var gaten stängd! Inga andra platser från LOP fanns under kvällen. Satte oss trötta på ett kafé. Tur var att flygplatsen hade bra gratis wifi. Gjorde en snabb koll och hittade ett Novotel ca 20 km bort.
Efter en ny taxitur som enbart tog 25 minuter så kunde vi checka in på hotellet.
Visade sig att det fanns platser kvar på flyget med Lion Air kl. 06 från LOP direkt till CGK med ankomst kl. 07 för ca 750 kr per person. Bokade dessa och gick sedan och käkade en välbehövlig middag.
Efter middagen så satte jag mig ner och började titta på lediga bonusplatser. Då visade det sig att det var i stort sett inte fanns några platser ut från Jakarta på flera dagar. Problemen med platser hade fortplantat sig ända upp till Bangkok. Några platser fanns väl på Air Chinas nattflygning till Peking i ekonomi men då hade vi dessutom behövt vänta i 18 timmar i Jakarta.
Insåg att vi skulle behöva köpa biljetter någonstans för att ta oss vidare. Fortsatte då kolla bonusplatser från andra flygplatser än Jakarta. Singapore, typ inget. Kuala Lumpur, typ inget.
Bangkok...nu började det likna något. Platser med Eva till London, plus lite andra sämre alternativ dök snabbt upp. Sedan dök platser upp via PEK med CA i First. Inte så intressanta. Men plötsligt bland CA flighterna ser jag att det står Lufthansa.
Jag klickar för att se detaljerna. Döm om min förvåning när jag ser att det är C med TG till Hong Kong och F med LH till Frankfurt. Kollar alternativet under med tidigare avgång kl 16 från Bangkok. TG F till Hong Kong och LH F till Frankfurt! Bingo! Tror knappt det är sant.
Ska väl inte vara några problem att ta sig från CGK till BKK när man har nio timmar på sig tänkte jag. Givetvis skulle detta visa vara nästan omöjligt. De få platser som fanns skulle innebära att man landande i Bangkok på kvällen. Suck!
Men hittade till slut ett alternativ som skulle funka. SQ till SIN och vidare till BKK i C. Avgång 09:20, ankomst 14:25. Men priset...drygt 9000 kr per person. Suck igen!
Med alternativen som fanns så var det bara att bita i det sura äpplet. Visst kostade en slant men hade nog ångrat mig i efterhand om jag inte tagit möjligheten. Och lite pengar skulle vi ju kunna få tillbaka genom försäkringar.
Ringde SAS Tallinn och bokade om bonusbiljetten. Inga problem och 15 minuter senare så hade jag en bekräftelse i mailen.
Bokade sedan de två sista platserna på SQ från CGK till BKK och en planen för att ta oss hem som såg ut så här:

LOP-CGK JT 739 Y
CGK-SIN SQ 773 C
SIN-BKK SQ 333 C
BKK-HKG TG 747 F
HKG-FRA LH 74H F
FRA-CPH LH 321 C

Strax innan kl. 04 ringde klockan efter lite mer än tre timmars sömn. Snabb dusch och sedan avfärd 04:30 mot flygplatsen. Turen tog knappt 20 minuter och det var i stort sett tomt på vägarna.
Checkade in på flygplatsen utan problem och var snabbt igenom säkerhetskontrollen.
När klockan var 05:40 och vi inte hade börjat boarda så misstänkte jag att det kunde bli lite försening. Men kvart i sex så var det dags att gå ombord. Men herregud vilket kaos! Tog 30 minuter för alla att hitta sina platser och få en en stor mängd handbagage på plats. Ibland undrar ju man hur svårt det kan vara!
06:30 var det puchback och vi lyfte tio minuter senare. Men vi hade ju fortfarande bra marginal. Bra och ganska nytt flygplan och vi fick bra platser vid bakre nödutgången.
25 minuter sena landade vi i Jakarta och vi var sedan framme vid gaten på nolltid. Perfekt! Avstigningen gick också hyfsat bra.
Nu skulle vi bara ha vårt bagage. Fortfarande gott om tid. Första bagage om 5 minuter, sista om 20 informerades det om vid bagagebandet. Efter ca 10 minuter startade bandet och det började komma lite kartonger och några mindre väskor. Sedan inget mera. Vi väntade och väntade och väntade och frågade och fick inga vettiga svar. Och väntade lite till.
Ok. nu började vi bli lite oroliga för tiden. Ja sa till frun att vi ger det 5 minuter till. Sedan får du ta dig till den andra terminalen så att vi får ut våra boardingkort innan incheckningen stänger 40 minuter innan avgång.
Ytterligare 5 minuter gick, inget bagage. Skickar iväg frun med mitt handbagage.
Efter 50 minuters väntan vid bagagebandet kommer äntligen väskorna. Springer ut från terminalen och letar mig fram till tåget som går mellan terminalerna. Visar sig att tågen går jättesällan. Dessutom är det en avgång som är inställd. Och givetvis när man frågar får man inga svar. Ingen vet någonting.
Får tag i frun efter andra försöket. Då visar det sig att hon både försökt messa mig och ringa mig utan att komma fram. Hon hade blivit upplyst att tåget var inställt och att buss ersatte. Någon buss hade hon dock inte hittat och hade bestämt sig för att ta en taxi.
Så jag får ta mig ner från tågstationen, springer till taxin, hoppar in i bilen utan pengar för de har ju frun i mitt handbagage. Tänker att det här skiter sig riktigt ordentligt. Ett par minuter senare är jag vid den andra terminalen. Har under färden ringt frun igen och hon får komma ut och betala.
När vi möts så upplyser hon mig om att planet är försenat med 20 minuter och att de har förberett allt när vi kommer in.
Fantastiskt, men vi skulle ju behöva ha väskorna skickade hela vägen för att inte stöta på strul i Bangkok. Så jag är fortfarande ordentligt stressad när vi kommer fram till incheckningen.
När damen ska sätta på bagagtaggen till BKK så frågar jag om det inte finns möjlighet att skicka bagaget hela vägen till Köpenhamn. Hon tittar på klockan medan svettfläckarna på min skjorta är ordentligt stora vid det här laget och säger, jag tror vi hinner det! Jag sliter upp datorn med bokningsuppgifterna, en dam vid disken bredvid hjälper till att ta fram information. Fem andra SQ medarbetare blir nyfikna och hejar på när damen framför mig knappar frenetiskt på datorn.
Jag ser också att SQ har en egen fasttrack för C och F direkt bredvid disken. Det är först då jag tänker att detta kommer gå bra. Hade jag vetat om att vi skulle flugit från Jakarta så hade jag ju givetvis kollat upp det innan.
Boardingkort hela vägen, bagaget taggat till CPH. Vi kan andas ut! Tackar så mycket och berättar hur glada vi är över all hjälp. Damen frågar om jag vill fylla i en liten kundundersökning. Du hinner säger hon och jag skriver snabbt ner hur glada vi är och hur fantastiskt bra personalen var. När vi lämnar verkar hon riktigt nöjd över att ha lyckats hjälpa oss.
På väg in i loungen sker passkontrollen. Vi går direkt igenom loungen ut till satelliten som har en egen säkerhetskontroll. Går smidigt igenom. Väl framme vid gaten så är det dags att borda för C och F.
Slår oss ner ombord helt slutkörda.
Kort flight där det serveras brunch. För att vara SQ tycker jag inte personalen var speciellt bra. Inte dåliga men inte den höga kvalité de brukar ha.
Breda säten med gott om plats. Men de börjar bli gamla och TV-skärmen var rätt usel.
Vid ankomst till Singapore var det säkerhetskontroll vid ankomst. De hade spärrat av med band i terminalen och ledde oss till en säkerhetskontroll. Vi hade kort om tid men en dam informerade oss med en tavla att gaten hade blivit ändrad. Vi gjorde ett snabbt inköp på väg mot gaten och när vi kom fram var det dags att boarda.
Betydligt bättre personal på denna flight. Smalare säten, men bättre skärm. Slog på en film eftersom vi inte hade platser bredvid varandra.
När eftertexterna rullade landade vi i Bangkok. Jag tänkte att nu får vi ta oss på egen hand till loungen eftersom det är olika biljetter så kan ju inte Thai ha koll på oss.
Helt fel! När vi kom ut från gaten stod en yngre kvinna med en skylt med våra namn på. Sedan var det golfbil genom hela flygplatsen. SQs gate var i stort sett så långt från Thais First Class lounge man kunde komma.
En arme av människor välkomnade oss med djupa bugningar till loungen. De tyckte det var väldigt synd att vi hade så kort tid där. De hoppades vi skulle ha längre tid nästa gång så vi hann med lite massage.
Vi slog oss ner i en avskild del, beställde var sitt glas champagne och lite nötter. Jag tog sedan en liten tur i loungen och hämtade en Singah vid buffén. Var mycket mer personal i loungen än gäster.
Tio minuter innan avgång blev vi och ett par belgare (med riktig slafsig turiststil, brukar inte bry mig så mycket om hur folk är klädda men de passerade min ganska låga gräns) eskorterade till gaten. Vi var de enda gästerna i F på denna flight.
Två, ibland tre, passade upp på oss under flighten som var en enda lång middag. De var riktiga feeders. Maten höll väl ok kvalité men inte mer. Sätena kändes ganska slitna i övrigt och var långt från bästa skick.
Väl framme i Hong Kong gick vi till Uniteds F lounge. Frun var jättetrött men det fanns inga bra stolar att vila i. Personalen berättade att det fanns två vilstolar i C loungen så vi flyttade över dit.
En timme innan avgång flyttade vi tillbaka till F delen och jag tog en dusch.
Sedan tåg till satelliten och direkt ombord.
Det var full F kabin. Vi och sex typiska businessmän. Frun var nu ännu tröttare. Efter start käkade hon lite yoghurt och sov sedan. Fördel för mig var att jag fick ett berg av kaviar eftersom några andra resenärer också valt att sova direkt.
Bra mat och dryck men servicen tog lite för lång tid. Var nästan bara en flygvärdinna som skulle serva hela F. Ibland fick hon lite hjälp av en till men det var ytterst begränsat.
Sedan välbehövlig sömn. Vaknade med ca 1 timme kvar till landning. Lite enkel frukost för oss båda. Frun förstod nu varför hon hade varit så trött. Hon höll nämligen på att bli sjuk och hade ordentligt ont i halsen och kände att hon hade feber.
Vi fick cirkla lite utanför Frankfurt och som första plan den morgonen landade vi exakt 05:00.
Vi tog oss smidigt till F loungen i A piren. Blev bad för mig. Jag och en svart anka njöt av bubbelbadet. Detta var fjärde gången jag flög LH F men alla gånger tidigare har ankorna varit slut.
Frun tog en dusch och somnade sedan i ett av vilorummen med sängar.
Vi hade ca 5 timmar i loungen. Blev lite vila för mig och lite trevligt käk. Sedan var det Mercedes ut till flygplanet på plattan. Vi var först ombord och personalen tog sedan väldigt väl omhand om oss på flyget till Köpenhamn.
Kort väntan vid bagagebandet och våra väskor med lappar kors och tvärs kom först ut.
Tåg över till Hyllie, sedan blev vi upphämtade och fick skjuts hem till gården.
Hemma två dygn senare än planerat!
 

jonten

Medlem
Jag reser nästa fredag till Bali, 2-4-1 med hemresa ifrån BKK i januari. Polarn är lite uppskrämd, men jag är inne på att chansa och hoppas att planet landar på DPS. I värsta fall får vi improvisera och hitta något annat ställe att åka till.
 
Toppen