Senaste nytt

Risk för vulkanutbrott på Bali - Vart reser man istället

Glenn E

Medlem
Frågan är ju att om man har tur och kan komma till Bali. (Jag är bokad dit 27 december från Singapore)

Vad gör man om flygplatsen är stängd då man ska hem?

Jag funderar på att boka om hemresan så att den utgår från Jakarta samt att boka biljetter för att lämna Bali dagen innan.

Jag tror jag ska köpa 2 flygbiljetter, En från Bali - Jakarta samt en från Surabaya till Jakarta.

Är flygplatsen på Bali stängd då jag ska åka borde jag ju få pengarna tillbaka för den biljetten.

Till Surabaya kan man ta sig med Buss eller bil.

Bil är nog säkrast för bussarna lär vara fulla om flygplatsen är stängd.

Bil från Nusa Dua till Surabaya kan nog kosta upp till 2500 kronor.
 

agehall

Medlem
Jag funderar på att boka om hemresan så att den utgår från Jakarta samt att boka biljetter för att lämna Bali dagen innan.
Är inte det riktigt dumt?

OM du skulle bli strandad på Bali så kommer du då att missa din hemresa från Jakarta och där har du inget att förlita dig på. Om du istället har en enda sammanhängande biljett hem från Bali och flygplatsen är stängd, så kommer hela din hemresa att bokas om åt dig efter behov.
 

Glenn E

Medlem
Är inte det riktigt dumt?

OM du skulle bli strandad på Bali så kommer du då att missa din hemresa från Jakarta och där har du inget att förlita dig på. Om du istället har en enda sammanhängande biljett hem från Bali och flygplatsen är stängd, så kommer hela din hemresa att bokas om åt dig efter behov.
Ja det är ju en viktig poäng.
Om man skulle man bli strandsatt tror du att SAS går med på att boka om hemresan så att den då utgår från Surabaya/ Jakarta istället?
Jag flyger från Bali med Thai på en SAS bonus biljett.
Eller är det Thai man måste prata med i så fall?
 

agehall

Medlem
Det kommer bli komplicerat oavsett vem du pratar med om du blir strandad. Det kommer vara ganska mycket kaos eftersom du är långt ifrån den enda som vill bli ombokad.

Rent krasst, så är det nog Thai du ska prata med eftersom de kommer vara det bolag som ställer in flighten och du redan påbörjat resan.
 

Johanna

Medlem
Jag sitter lugnt i båten. Jag har bokat hotell i BKK för att ha om jag inte kommer till Bali. Då avbokar jag resan t o r från BKK dit
 

segra

Medlem
Jag mailade till hotellet vi ska bo på 26/12-3/1 som är förbetalt och frågade hur de ställde sig om vi inte kommer dit
pga att flygbolagen ställer in och fick följande besked:

"If you are not stay yet with us but you would like to cancel the booking and it is non-refundable.

Our Resort Management has decided to not refund any payment and in any case that you are unable to unable to come to Bali due to direct or indirect Mt. Agung Eruption, we will offer you to freeze the room reservation with terms and condition as follows:

1.Supporting documents provided (for example flight cancel letters from respective airlines company if you have flight cancelled)

2.Traveling period will be valid for 365 days which need to advise 30 days before ended

3.Must have same length of stay

4.The room rate will base on valid rate of your Rate Promotion with Non Refundable condition for your new traveling period upon room reservation made. If the valid rate is more higher and any discrepancy (surcharge) available, we will confirm your room reservation based on the new valid rate. However, if the rate is lower than your room rate, we will use the difference as resort credit for any consumption"

OM man nu inte kommer dit så har man iaf ett boende till godo inom 1 år.

Återstår att se hur Singapore Airlines hanterar det om de nu ställer in. Inte lätt att hitta ersättningsflyg någon annan stans då vi är 5 pers i C.
 

Dr. Miles

Expert
Dem som har köpt en flygbiljett till/från Bali från vissa onlineresebyråer utan deras "supportpaket" lär inte ha det enkelt...
 

Glenn E

Medlem
Vad gäller förresten i ett sådant här fall om man skulle bli fast i Singapore pga inställt flyg.

Står då flygbolaget för hotell?
 
Toppen