Senaste nytt

Risk för vulkanutbrott på Bali - Vart reser man istället

F-28

Medlem
Har en inbokad 2-4-1 till Bali om 10 dagar. Läser nu att det finns en överhängande risk för ett vulkanutbrott. Börjat leta efter alternativ. Problemet är att oktober inte är den torraste perioden i Asien. Någon som har bra tips på trevliga alternativ? Vi önskar lata dagar på någon härlig resort.
 

jtq

Medlem
Hej,

Var på Bali ska du bo? Är det risken för inställda flyg du tänker på? Jag flyger till Bali imorgon från Bangkok, får se hur det går.
 

Von Wiffen

Medlem
Är på Bali just nu. Åker till Singapore imorgon kväll. Väldigt lugnt här. Dock har de uppgraderat varningen till högsta nivå och även evakuerat folk upp till 20km från Mount Agung.
 

F-28

Medlem
Precis, det är risken för att man stänger flygplatsen p g a aska som gör oss fundersamma. Langkawi har vi varit på och det är en vacker ö. Har en 2-4-1 som går ut vi nyår och det här är enda chansen innan dess som vi kan resa iväg.
 

Kris

Medlem
Är i liknande situation. Skall till Bali i mitten av december. Är mest fundersam över eventuell påverkan på flygtrafik (kan bli komplicerat med barn osv om man blir fast). Tänkte sitta still i båten några dagar till. Eventuellt göra en flexbokning på något alternativ med Bangkok som utgångspunkt, då flygbokning är via Bangkok. 2-4-1 kan ju bokas om och droppa sista leg BKK-DPS worst case.
 

Johanna

Medlem
Är i liknande situation. Skall till Bali i mitten av december. Är mest fundersam över eventuell påverkan på flygtrafik (kan bli komplicerat med barn osv om man blir fast). Tänkte sitta still i båten några dagar till. Eventuellt göra en flexbokning på något alternativ med Bangkok som utgångspunkt, då flygbokning är via Bangkok. 2-4-1 kan ju bokas om och droppa sista leg BKK-DPS worst case.
Jag tänker liknande, planen är att anlända där den 22 dec. Jag har tyvärr en förbetald bokning som jag bokade när Hilton hade rea. Den förlorar jag då. Tänker att det borde lugna ner sig. Kan ju skippa sista benet dagen innan i värsta fall och hitta något i Thailand eller ta mig vidare.
 

Homer

Medlem
Finns ju sidor som denna för den som vill ha koll på läget


So far, the eruption is only moderate in scale and has not caused significant damage,
and Indonesia's civil protection urges the population to remain calm and not panic.
While Denpsar's airport remains operational, several (mainly Australian) airlines have already cancelled flights in and out of Denpasar.

According to observers and some webcam images, incandescence can be seen
at the crater at night, and according to the volcanologists from PVMBG,
the erupted ash is dark to black, likely from fresh magma.
These observation suggest that by now the new magma ha indeed arrived at the surface.

Chances are that the eruption intensifies in the coming days, but just how much
and how long it will last, and how dangerous it might become, is impossible to say at the moment.

Agung volcano (Bali): news & activity updates / 20 Sep - 26 Nov 2017
 
Toppen