Senaste nytt

Risk för nedgradering från First class?

agehall

Medlem
Miles är inte att jämnställa med pengar. Jag har svårt att se att ett flygbolag ens vill hävda det i en domstol då det skulle skapa en enorm belastning för dem. Alltså har jag svårt att se att återbetalning av miles ens är att fundera på.
 

agehall

Medlem
Om miles är att likställa med pengar, så får de en enorm faktiskt fodran på sig. Dessutom skulle innehavare, iaf tekniskt sett, kunna förmögenhetsbeskattas för sitt innehav av miles.

Jag tror inte någon skulle vilja att det blev fastslaget i domstol att miles == pengar.
 

EricT

Medlem
Ok, köper det. Ligger milsen inte i separata bolag då? Antar att de köper miles av något gemensamt bolag för miles inom OW eftersom de går att använda hos övriga?
 

Storsteffe

Medlem
Hmm men om man får kompensation i pengar motsvarande vad en betald resa skulle kosta "likställer" man inte pengar och miles då? Om man får kompensation i miles så blir det ingen koppling till pengar iaf.
 

agehall

Medlem
Ok, köper det. Ligger milsen inte i separata bolag då? Antar att de köper miles av något gemensamt bolag för miles inom OW eftersom de går att använda hos övriga?

Nja, det är nog så att inlösande bolag sedan köper resan av de andra bolagen eller kvittar det på något sätt. Exakt hur det sker tror jag inte är känt.

Hmm men om man får kompensation i pengar motsvarande vad en betald resa skulle kosta "likställer" man inte pengar och miles då? Om man får kompensation i miles så blir det ingen koppling till pengar iaf.

Fast lagen är tydlig i hur utbetalning ska ske och talar inte om miles. Det är därför jag anser att miles inte är ett giltigt sätt att ersätta en passagerare som råkat ut för problem.
 

Storsteffe

Medlem
Fast lagen är tydlig i hur utbetalning ska ske och talar inte om miles. Det är därför jag anser att miles inte är ett giltigt sätt att ersätta en passagerare som råkat ut för problem.

Ja jag håller helt med där men finns risk för lite komplikationer i att man får ett värde på miles i pengar, men man ska nog inte rota för mycket i det där...
 

Pho

Medlem
Miles är inte att jämnställa med pengar. Jag har svårt att se att ett flygbolag ens vill hävda det i en domstol då det skulle skapa en enorm belastning för dem. Alltså har jag svårt att se att återbetalning av miles ens är att fundera på.

Men om nu Miles inte går att jämställa med pengar, så blir ju det kvarvarande priset för biljetten endast skatter och avgifter?

Jag skulle ju tycka att det rimliga är att man får 75% tillbaka av sina miles. Skall bli intressant om vi får ett svar på frågan...
 

agehall

Medlem
Jag skulle ju tycka att det rimliga är att man får 75% tillbaka av sina miles. Skall bli intressant om vi får ett svar på frågan...

75% av betalda miles är en JÄTTEDÅLIG deal, på alla sätt.

Jag skulle hävda att min biljett är värd vad motsvarande F-biljett på sträckan är värd med liknande villkor.
 
Toppen