Senaste nytt

Risk eller känd metod? Please click here to complete...

erc

Medlem
B9Riclnmy8LFOtDTGy9P_6VQeROLqdm9xM5VuTXVpQuBHlek5dehDxNtqfiRLrD0UVSVa7FTbqtoMU6Gxo4pF0xYEVD8Js9olCYgkRvGNPwBP5O7_YQYtEIEuRBye1YAW6UlM1M1Zsc8svmcR9TMN3kijYyxXKjdo851dYQ8IuEgTvWrFLCKKdI7prKNCR56MChdGZQWVN5gpBk0MGUbh0ZR_cwsNkSh6YWBUDKl=s0-d-e1-ft


Dear Erc,

Please click here to complete your transaction with PARK INN with reference XXXXXXX.

Thanks
PARK INN

- - -

Fick ovanstående meddelande från epay-noreply@nedbank.co.za dagen efter att jag bokat en natt på Park Inn by Radisson Cape Town Foreshore. Ordet "here" är klickbart och pekar på en länk. Webbläsaren (Chrome) varnar "Länken leder till en webbplats som inte är tillförlitlig. Vill du fortsätta till portal.nedsecure.co.za?". När jag i säker miljö testar länken nås jag av en sida med ett formulär där kortuppgifter kan anges. Såklart. Sidan innehåller mitt namn, mitt korrekta pris och min bokningsreferens.

Har tidigare erfarenhet av väldigt märkliga rutiner för betalning av hotell och har förgäves försökt förklara för två resorter på Maldiverna att jag absolut inte har för avsikt att e-posta en inscannad bild på mitt Amex. Eller faxa. Ja, ni fattar...

Men detta tycker jag osar fel på många sätt. Till saken hör att jag vid samma bokningstillfälle genomförde en handfull ytterligare bokningar på andra Club Carlson-hotell i Sydafrika. Bokningarna gjordes på clubcarlson.com. Aktuell rate kräver inte förskottsbetalning.

Så - någon som känner igen förfarandet?
 

Hachans

Medlem
Jag får inga varningar, och certifikatet verkar giltigt.

Det verkar legit, särskilt som det kom i anslutning till bokningen. Ring eller maila hotellet måste vara det säkraste för att få reda på hur det ligger till.

Däremot så vet jag inte om det är så smart att ha länken uppe på forumet eftersom den avslöjar en del info om dig!
 

erc

Medlem
Jag får inga varningar, och certifikatet verkar giltigt.

Det verkar legit, särskilt som det kom i anslutning till bokningen. Ring eller maila hotellet måste vara det säkraste för att få reda på hur det ligger till.

Däremot så vet jag inte om det är så smart att ha länken uppe på forumet eftersom den avslöjar en del info om dig!

Facepalm! I editeringsläge var det ingen länk... Och nu kan jag inte editera inlägget. :(
 

masaba

Medlem
Tror redigeringsmöjligheten försvinner efter en kort stund. Som tidigare nämnt. Anmäl inlägget, eller ta direkt kontakt med moderatorer så löser det sig säkert.
 

erc

Medlem
Och efter någon minut efter anmälan till admin är länken borta. Imponerad och tacksam.

Men - åter till ämnet. Detta förfarande med att man ombeds fullfölja betalningen på en icke-prepaid-rate är för mig en nyhet. Har skickat ett mail till hotellet men är likväl nyfiken på om fler upplevt detta.
 
Toppen