Senaste nytt

Rimowa e-tag

Mediana

Medlem
Men att alla väskor skulle ha det tror jag mindre på. På små väskor finns kanske inte ens behovet.
Nej, inte små väskor, men fick infon från två olika Rimowabutiker att alla resväskor framöver skulle ha det .. men nu verkar så inte vara fallet. Kanske har det något med att 80% av Rimowa numera ägs av LVMH. Rimowa ska ju hottas upp nu med flera kollaborationer framöver. Den första Rimowa och Fendi.
 

Taggen

Medlem
Får intrycket att detta är en kompromiss innan ordentlig RFID-taggning på väskor slagit igenom. Då lär inte baggage taggarna behövas längre utan all information om flighten lagras i chipet i väskan. Delta kör tydligen också med detta sedan sommaren 2016. Jag antar dock att det är många flygplatser som måste investera en hel del innan det kan användas fult ut och vi kan skrota papperstaggarna och streckkodshanteringen.

Delta will introduce RFID luggage tags this summer - The Verge
 

Grobian

Ny medlem
Är det någon som testat att resa med E-tag på sin resväska? Allt fler resväskor från främst Rimowa får inbyggd display för att visa bagagetaggen elektroniskt. Så kallad E-tag.
Se mer info tex här:
RIMOWA - Electronic Tag
Rimowa's electronic luggage tag is the future of traveling

Nyfiken på hur det här fungerar i praktiken. Vad jag förstår är det än så länge bara Lufthansa som stödjer den här tekniken. Men vad jag har läst mig till så har flera flygbolag börjat titta på tekniken. Någon som har info om det är något som det jobbas på att implementera hos andra flygbolag? Fler väsktillverkare som följer med?

Fördelarna ska alltså vara att man kan checka in sitt bagage redan hemma och bagagetaggen först över till väskans display via Bluetooth. Man slipper bagagekön på flygplatsen och lämnar sin väska vid en drop off disk. Idag så skriver man ju ut taggen själv på flygplatsen så tidsbesparingen där är ju inte jätte stor.

Enligt Rimowa ska det vara mindre risk att bagaget hamnar på villovägar då det inte behövs någon fysisk bagagelapp som kan lossna från väskan. Här finns också möjlighet att spåra sin väska i appen med möjlighet att se vart den sist scannades. Även realtidsinformation om vilket band väskan hamnar på och när den kommer.

Om det här är en teknik som allt fler flygbolag börjar stödja, samtidigt som lämningen av bagage görs ännu smidigare, så kan det underlätta en del för frequent flyers. Därtill högre säkerhet och eventuellt lättare hantering när väskan väl hamnar någon annanstans än tänkt.

Någon som har en väska med E-tag och har testat eller har mer information i ämnet?

etag.JPG
 

aldrighemma

Medlem
Hur i hela friden får dom det att hålla i praktiken är min första reaktion!
Tänk en displayförsedd väska genom bagage hantering några hundra gånger :)
 

InTheWind

Medlem
Dead in the water säger jag. Sist jag flög LH fick jag en kopia av taggen i LH-applikationen - kanonbra. En finess jag länge önskat och föreslagit att SK borde ha.
 

agehall

Medlem
Råkade se detta nu på morgonen: Lufthansa WorldShop

Om konceptet spridit sig bortom bara Rimowa-väskor så finns det ju lite hopp men jag är fortfarande skeptisk. Skulle dock kunna vara roligt att leka med en sådan där display...
 
Toppen