Senaste nytt

Rimowa e-tag

Moco

Medlem
Är det någon som har erfarenhet av Rimowa e-tag?

Jag fick min trasiga Rimowa utbytt till en med denna funktion nyligen och försöker nu testa den inför en resa imorgon. Givetvis fungerar det inte, och ingen på Swiss vet märkligt nog inte heller hur det fungerar: Man blir kopplad till deras call center i Sydafrika som ju, av förklarliga anledningar, inte har en aning om hur detta funkar, och deras twitter-kundtjänst skriver bara konstiga "standardsvar" om rutter det inte fungerar på etc. Jag har alla appar och allt annat som ska till, dock är det väldigt luddigt hur det hela funkar när man väl ska använda skräpet.

Verkligen inte imponerad, varken av Rimowas information eller av Swiss hantering.
 

agehall

Medlem
Inte direkt svar på din fråga, men jag tittade på det där nu när jag skulle köpa en ny väska och mitt intryck var att det där känns som en gimmick. Dels funkar det väl bara med LH/LX och dels så känns det som att det där är det första som kommer att gå sönder på en väska...
 

Moco

Medlem
Inte direkt svar på din fråga, men jag tittade på det där nu när jag skulle köpa en ny väska och mitt intryck var att det där känns som en gimmick. Dels funkar det väl bara med LH/LX och dels så känns det som att det där är det första som kommer att gå sönder på en väska...

Både ja och nej. Displayen känns gedigen, så jag tror inte den kommer att gå sönder mer än den andra Rimowan jag hade. Idén i sig är väl inte dum heller. Däremot är det i praktiken i dagsläget en gimmick, helt enig. Men sämst är ju att de själva inte vet hur man ska göra med den, eller vilka linjer den gäller på. I detta fall är det MAN-ZRH-JFK, och det gick inte.
 

Moco

Medlem
What? Fungerar det inte ens i hela deras linjenät? *suck*

Nej, men det framgick först nu efter att jag talat med dem. Dock osäkert om det är hela sanningen eftersom ingen verkar veta hur det riktigt fungerar.

I den första kontakten med deras call center kunde de överhuvudtaget inte förstå varför jag inte kunde förstå att bagtag får man först på flygplatsen, inte hemma....

Hanterar den även "Priority tag" elektroniskt?

Ja. Men ändå nej, eftersom det inte fungerar rent generellt.
 
Last edited:

Jeff Gruso

Ny medlem
Nej, men det framgick först nu efter att jag talat med dem. Dock osäkert om det är hela sanningen eftersom ingen verkar veta hur det riktigt fungerar.

Deras call center kunde överhuvudtaget inte förstå varför jag inte kunde förstå att bagtag får man först på flygplatsen, inte hemma....



Ja. Men ändå nej, eftersom det inte fungerar rent generellt.
Bra poäng:(
 

Mediana

Medlem
Tidigare var det sagt att alla nya väskor skulle komma med den här funktionen men nu kan man återigen köpa väskor utan e-tag, så frågan är om de inser att det inte riktigt gick vägen. Gillar funktionen, men inte att behöva betala så mycket extra för något som sedan endast fungerar på väldigt få flighter. Skulle det fungera inom hela *A vore det en annan sak. Får se vad som händer framöver. Förhoppningsvis är det fler bolag som plockar upp det.
 

Moco

Medlem
Tidigare var det sagt att alla nya väskor skulle komma med den här funktionen men nu kan man återigen köpa väskor utan e-tag, så frågan är om de inser att det inte riktigt gick vägen. Gillar funktionen, men inte att behöva betala så mycket extra för något som sedan endast fungerar på väldigt få flighter. Skulle det fungera inom hela *A vore det en annan sak. Får se vad som händer framöver. Förhoppningsvis är det fler bolag som plockar upp det.

Precis. Att det bara fungerar på vissa flighter är korkat. Att de dessutom inte kan svara på vilka dessa flighter är gör ju hela konceptet hjärndött.

Men att alla väskor skulle ha det tror jag mindre på. På små väskor finns kanske inte ens behovet.
I detta fall är det den största modellen. Blir ju lite som att säga att Rolex nu bara tillverkar klockor i guld osv. Har alltid gått att köpa båda versioner, och med facit i hand kan jag ju rekommendera att skippa smäcket direkt. Varsin känga till både Swiss och Rimowa som inte tänkt igenom detta. Förefaller att det sitter någon skrivbordsryttare i Zürich med en half-ass plan, medan ingen annan i firman förstår hur det funkar. Förmodligen går det att plocka bort skiten och plugga igen hålet med en platta, vilket ska undersökas.
 

Jönsson

Medlem
Den som har sålt in den där idén har säkert tjänat en del pengar i alla fall. Otroligt att ett så pass stabilt företag som Rimowa falller för det. Hur tänker man när man för in en produkt på marknaden, som man säkerligen tar ordentligt betalt för, utan att det egentligen finns något direkt stöd för den rent praktiskt? Förbluffande.
 
Toppen