Senaste nytt

Riktiga Dual 3G/4G SIM Dual Standby (3G/4G på båda SIM slot samtidigt) mobiler

Canadien

Medlem
Alla svenska operatörerna kör väl VoLTE numera. Telenor var sist ut, i februari eller mars i år. De andra gjorde det tidigare. (däremot stöder de inte *bara* volte)
Hur fungerar det då med dual SIM-telefoner? Om man surfar data på SIM1 och det är någon som ringer till en (VoLTE) på SIM2, kan telefonen hantera det? Jag antar att man måste sätta SIM2 i 2G mode för att man ska kunna ringa in, i.e tvinga ned till traditionell voice eftersom bägge SIM inte kan vara aktiva på 4G data samtidigt.
 

MrDollar

Medlem
Jag ska nog införskaffa mig en Huawei P20 Pro, stöder den 3g/4g på båda slotten samtidigt? Någon som vet?

Hittade info och den verkar göra det:
Similar to the Huawei Mate 10 series, the P20 and P20 Pro can support dual-SIMs with dual 4G and dual VoLTE running at the same time. This provides the best dual-SIM experience as both lines are connected to the best network possible. It also supports download speeds of up to 1.2Gbps with 4X4 MIMO over a 4.5G LTE network.
 
Last edited:
En kommentar angående Xiaomi: Det spelar ingen större roll om ROMen är China Stable eftersom man enkelt kan flasha om enheten själv med Global Stable. Man kan även köra med en ROM anpassad för Europa från Xiaomi.eu.

Så inget direkt behov att bekymra sig över vilken ROM enheten har vid köp i sig om det är en modell som inte har Global och priset är bra.
 

intuition

Medlem
Vet inte om det är någon som fortfarande bryr sig om telefoner med dual sim. Skulle bara titta in i den här gamla tråden och varna lite för oneplus. Problemet är inte telefonerna, de är fortsatt riktiga dual-sim. Problemet är mjukvaran. Oneplus bestämde sig för ett tag sedan för att ändra strategi för android klon (Oxygen). Den var redan innan sparsmakad, men sedan android 11 är den helt avskalad. T.o.m avskalad på mjukvarustöd för just ... oneplus telefoner...

Så tidigare kunde man ha 2 sim och telefonen visste vilka personer som skulle ringas med sim1 och vilka som skulle ringas med sim2. Man kunde också definiera primärt sim för data, med fallback till det andra. Allt det är borta och nu måste man välja vilket sim som ska vara telefoni och vilket som ska vara data. Punkt slut.
En massa annat har också blivit konstigt med Android 11. Är inne på min tredje oneplus och tyvärr blir det den sista.
 
---
Så tidigare kunde man ha 2 sim och telefonen visste vilka personer som skulle ringas med sim1 och vilka som skulle ringas med sim2. Man kunde också definiera primärt sim för data, med fallback till det andra. Allt det är borta och nu måste man välja vilket sim som ska vara telefoni och vilket som ska vara data. Punkt slut.
En massa annat har också blivit konstigt med Android 11. Är inne på min tredje oneplus och tyvärr blir det den sista.
I min OP Nord med android 11 fungerar det att lägga in förval av sim för kontakterna, se kryssrutan i bifogade bild. Det fungerar också på de kontakter där jag valt det. Det där med fallback för mobildata känner jag inte igen från tidigare oxygen-versioner. Är du säker på att det har funnits? Skulle möjligen använda en sådan funktion om jag hade obegränsad data på båda simkorten, men annars föredrar jag nog att växla manuellt. Är själv väldigt nöjd med android 11 även om de första versionerna hade vissa problem (batteritiden är det jag minns just nu).
 

Attachments

  • Screenshot_20220105-163331.jpg
    Screenshot_20220105-163331.jpg
    37,9 KB · Visningar: 62

intuition

Medlem
Intressanta komentarer! Gött att se att det funkar OK för er!

Först, här är inställningarna som är borta för mig (Nord2, Android11).
Dels kunde jag välja kort för Telefoni, SMS och Data separat, numera kan jag bara välja för Telefoni resp Data, dvs inget sätt att styra SMS till visst kort. Det verkar som att SMS alltid väljer sim1 nuförtiden, dvs den följer varken telefoni eller data inställnigen.

Men det största problemet är inställningen "Smart återuppringning" som inte alls finns kvar i min Nord2 . Den gjorde så att utgående samtal alltid gick på det Sim som använts i historiken, dvs ringde en kund på nummer 1, så ringde jag tillbaka med det, helt automatiskt.
Dvs man behövde inte lägga upp "rätt simkort" på varje person, utan det listade telefonen ut från historiken. Det gör alltså min telefon inte längre, men tydligen finns det kvar för andra ?! @jonten - har du inställnigen kvar, eller hur fungerar det att den vet vilket sim som ska anävndas?
Screenshot_20220105-193153.jpg


Dessutom, fanns det en snabb "override". Det var super enkelt att välja sim vid utgående samtal, extra användbart på nya nummer som inte hade någon samtalshistorik.
Screenshot_20220105-193304.jpg

Den möjligheten finns inte alls (för mig) längre, och speciellt irriterande vid nya nummer, så då alltid kommer att ringas med default-simet.
Valet fanns super-eneklt tillgänglig, bara att lång-klicka på numret så fick man upp det. Om man lång-klickar numret nu får man ingenting

Jag har nu i alla fall lyckats få upp rutan som @Håkan Hansson har. Så jag kan sätta default nummer där, men det är en klen tröst om man har hundratals kontakter där man vill sätta sim-kort på var och en. Så det går, men den smarta oneplus-lösningen som var utvecklad just för dubbla simkort är borta.

Jag lyckas inte längre se vilket sim-kort som tog emot ett viss SMS. Oneplus hade en egen SMS-app med diverse bra grejer och anpassad till 2 sim, den är skrotad och går inte heller att sideload:a .
Tex den här info kan jag inte längre hitta på ett inkommande sms:
Screenshot_20220105-201604.jpg



Det är rätt, jag hittar ingen inställning som gör automatisk overflow på data-trafiken, så där minndes jag fel. Däremot var det mer sömlöst innan. På min OP5 kan jag byta data-sim on-the-fly. På Nord2/Android11 gör den en full nät-sökning innan den byter datasim.

Ja, det var iaf de här sakerna och liknande som fick mig att dra slutsatsen att oneplus inte längre är en bra telefon för dubbla sim
 

jonten

Medlem
När jag ringer ett nummer så får jag en fråga vilket SIM och om jag vill spara det, i övrigt så brukar jag inte ändra SIM.
Ang SMS så ser du viket sim det är via siffran, i ditt exempel ovan så är det SIM1.
Men du har en annan OnePlus än mig så det är säkert ngn skillnad. Men för mig fungerar det som tidigare och bra.
Du kan ju alltid prova fabriksåterställning?
 
Toppen