Senaste nytt

Riktiga Dual 3G/4G SIM Dual Standby (3G/4G på båda SIM slot samtidigt) mobiler

Dr. Miles

Expert
goo 08 i Japan

Specifications:

OS: Android 7.1 Nougat
Dimension: 152.3 × 72.8 × 8.3 mm
Weight: 162 g
Display: 5.7 inch
Resolution: 1440 x 720
CPU: MSM 8937 / Qualcomm Snapdragon 430 Quad Core (4 × 1.4 GHz, 4 × 1.1 GHz)
Memory:
  • RAM: 4 GB
  • ROM: 64 GB
Camera:
  • Main: 16 Mp
  • Sub: 20 Mp + 8 Mp
WiFi: IEEE802.11 b/g/n(2.4GHz)
Network band:
  • LTE:
    • FDD: B1(2100) / B3(1800) / B5(800) / B7(2600) / B8(900) / B18(800) / B19(800) / B20(800) / B26(800) / B28B(700)
    • TDD: B38(2600) / B41(2500)
  • W-CDMA:B1(2100) / B2(1900) / B5(800) / B6(800) / B8(900)
  • GSM: 850 / 900 / 1800 / 1900 MHz
SIM slots:
  • SIM slot 1: nano SIM
  • SIM slot 2: nano SIM
Battery: 3,000 mAh
Pris:
27.864 JPY (ca 2.150 SEK) på Amazon.co.jp.
gooのスマホ g08 【OCNモバイルONE SIMカード付】 (データSIM(ナノ), チェリー・レッド)


goo 08 stödjer 2 SIM + 1 MicroSD kort samtidigt
https://k-tai.watch.impress.co.jp/img/ktw/docs/1108/129/06_o.jpg


Det är en entry modell som passar för dem som inte kör tunga appar.
Default language av goo g08 är japanska men det går att välja engelska efteråt.

Jämfört med FREETELs Priori 5, har goo g08:
  • snabbare CPU
  • större skärm
  • större minne (både RAM och ROM)
  • större batteri
  • stöd av TDD (kinesisk 4G nät)

Men goo g08 är tyngre och dyrare än FREETEL Priori 5.
 

Brandten

Medlem
Samsung Galaxy S9 stödjer 2 simkort. Hade jag inte haft en ny S8 hade jag bytt direkt då det på alla andra punkter verkar vara en riktigt bra lur!
 

Dr. Miles

Expert
Samsung Galaxy S9 stödjer 2 simkort. Hade jag inte haft en ny S8 hade jag bytt direkt då det på alla andra punkter verkar vara en riktigt bra lur!
Frågan är om båda SIM kortplatsen stödjer 3G/4G samtidigt eller inte (det är just denna tråd handlar om).
Det finns massor av mobiler som har två SIM kort platser men inte stödjer 3G/4G på båda korten samtidigt.
 

Canadien

Medlem
Jag har Asus Zenfone 4 max och den stödjer dual sim, data på antingen sim1 eller sim2 men _inte_ data på bägge samtidigt. Jag tror inte det existerar telefoner som kan köra 4G på båda simkorten samtidigt.
 

Dr. Miles

Expert
Jag har Asus Zenfone 4 max och den stödjer dual sim, data på antingen sim1 eller sim2 men _inte_ data på bägge samtidigt. Jag tror inte det existerar telefoner som kan köra 4G på båda simkorten samtidigt.
Nej, inte så jag menade.
Tidigare Dual SIM modeller var det så att när man körde 3G/4G på SIM 1, blev det 2G (GSM) på SIM 2 och när man körde 3G/4G på SIM 2, blev det 2G på SIM 1.

Det som jag vill ha är: en riktig dual SIM dual standby åtminstone 3G nät på båda korten samtidigt. (så att det inte blir 2G på det andra)
Sedan kör den 3G/4G data endast på ett av korten, spelar det ingen roll för mig.
 

mha321

Medlem
Nej, inte så jag menade.
Tidigare Dual SIM modeller var det så att när man körde 3G/4G på SIM 1, blev det 2G (GSM) på SIM 2 och när man körde 3G/4G på SIM 2, blev det 2G på SIM 1.

Det som jag vill ha är: en riktig dual SIM dual standby åtminstone 3G nät på båda korten samtidigt. (så att det inte blir 2G på det andra)
Sedan kör den 3G/4G data endast på ett av korten, spelar det ingen roll för mig.
De flesta nya som kommer ut idag tycker jag har verkar ha 4G på primär och 3G på sekundär (tex OnePlus). Tror inte jag har sett någon som har 4G på båda, men att gå ända ned till 2G verkar de ha kommit ifrån nu.
 

Dr. Miles

Expert
Det finns tyvärr fortfarande Dual SIM Dual Standby mobiler som kan köra 4G (och 3G) på ett av korten men det andra kortet blir 2G.
 

Canadien

Medlem
Men om man tar en vanlig 4g operatör, T ex Telia, så är väl data 4g och samtal körs på 2g. Har du greenfield 4g (ny operatör som inte har 2g/3g) t ex Jio i Indien så kör de voice över 4g också s k VoLTE. D v s för att ringa så måste man ha 4g data fungerande på sitt SIM.

Som jag förstår kan man i min Asus ha två st 4G SIM insatta, man jag måste välja vilket som jag vill köra data på. Inkommande samtal och sms accepterar den 2G på bägge samtidigt. Det kräver alltså att dina operatörer kör voice och sms som 2G för att det ska fungera.
 

mha321

Medlem
Men om man tar en vanlig 4g operatör, T ex Telia, så är väl data 4g och samtal körs på 2g. Har du greenfield 4g (ny operatör som inte har 2g/3g) t ex Jio i Indien så kör de voice över 4g också s k VoLTE. D v s för att ringa så måste man ha 4g data fungerande på sitt SIM.

Som jag förstår kan man i min Asus ha två st 4G SIM insatta, man jag måste välja vilket som jag vill köra data på. Inkommande samtal och sms accepterar den 2G på bägge samtidigt. Det kräver alltså att dina operatörer kör voice och sms som 2G för att det ska fungera.

Alla svenska operatörerna kör väl VoLTE numera. Telenor var sist ut, i februari eller mars i år. De andra gjorde det tidigare. (däremot stöder de inte *bara* volte)
 
Toppen