Senaste nytt

Riktiga Dual 3G/4G SIM Dual Standby (3G/4G på båda SIM slot samtidigt) mobiler

Smuffe

Medlem
@ESSA Jag kikade på Xiaomi tillsammans med ett par andra. märken.
Prismässigt för det man får så är det riktigt bra.
Ett tips är som jag gjorde, sök på YouTube, alltifrån unwrapping osv till speed tests och annat.
Det räcker med att du tittar på mellan 5-10st inkl unwrapping, dvs där klippen handlar om att öppna paketet och lådan, visa innehåll osv till speed tests mellan andra mobiler och andra tester efter ett par månader.
Då får du ett hum om hur mobilen är.

Mitt val föll på LG V20 som är nästan fantastisk.
Kamera, ljud, hygglig speed, vad jag kan göra osv.
Några saker, såsom alla mobiler, har ett och annat som stör mig lite men jämför jag med Samsung så är LG 100 gånger bättre all hands down.

Väljer du en Xiaomi så köp den från Hong Kong då priset är nästan detsamma men de har troligen internationella alternativ som funkar world wide.
Tror jag såg en video där en australiensare beställde en och fick den inom 5-15 dagar (länge sedan jag såg klippet...)
Dunkade perfa men det var en del kinesiska appar förinstallerade.

Bra telefon till ett bra pris men jag hade valt LG och även väntat på någon som kan skicka/köpa en V30 åt dig om 1-3 månader. :)

Hoppas att det hjälpte lite...

Trevlig helg!
 

ESSA

Medlem
@ESSA Jag kikade på Xiaomi tillsammans med ett par andra. märken.
Prismässigt för det man får så är det riktigt bra.
Ett tips är som jag gjorde, sök på YouTube, alltifrån unwrapping osv till speed tests och annat.
Det räcker med att du tittar på mellan 5-10st inkl unwrapping, dvs där klippen handlar om att öppna paketet och lådan, visa innehåll osv till speed tests mellan andra mobiler och andra tester efter ett par månader.
Då får du ett hum om hur mobilen är.

Mitt val föll på LG V20 som är nästan fantastisk.
Kamera, ljud, hygglig speed, vad jag kan göra osv.
Några saker, såsom alla mobiler, har ett och annat som stör mig lite men jämför jag med Samsung så är LG 100 gånger bättre all hands down.

Väljer du en Xiaomi så köp den från Hong Kong då priset är nästan detsamma men de har troligen internationella alternativ som funkar world wide.
Tror jag såg en video där en australiensare beställde en och fick den inom 5-15 dagar (länge sedan jag såg klippet...)
Dunkade perfa men det var en del kinesiska appar förinstallerade.

Bra telefon till ett bra pris men jag hade valt LG och även väntat på någon som kan skicka/köpa en V30 åt dig om 1-3 månader. :)

Hoppas att det hjälpte lite...

Trevlig helg!


Tackar!
Jag har en del vänner i Kina nu och har tyvärr för bråttom av olika anledningar att skaffa ny lur.
Läste om din LG och en del barnsjukdomar? Eller var det någon annan?
Hur som så är jag sugen på att testa en Xiaomi och ska se om jag törs testa och se till att det verkligen blir en som funkar på vår marknad.

Köpa iPhone i Hong Kong. | Sida 3 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Här har Dr Miles skrivit om de olika marknaderna. Reserverar mig för om jag paste'at länken fel...
Ska kolla m TaoBao nu om jag bara kan få loss priserna för att se om det känns värt. Annars finns de på Fridhemsplan i nästa vecka...
 

Dr. Miles

Expert
Det kan bli jobbigt i länder som Japan och Sydkorea som har endast 3G och uppåt och har ingen GSM stöd.

AT&T i USA stängde 2G (GSM) service i slutet av 2016.
AT&T skrev:
AT&T 2G GSM 850/1900MHz network shutdown
To help support increasing mobile Internet usage and continue to provide you with a great customer experience, we discontinued service on our 2G wireless network as of December 31, 2016.
https://www.att.com/esupport/article.html#!/wireless/KM1084805


Singapore stängde 2G (GSM) nät i april 2017.
Singtel skrev:
Goodbye 2G,
Hello to so much more!
From 1 April 2017, the 2G network across all telcos in Singapore will be closed. But not to worry – you can continue to enjoy our phone and data services without disruption simply by upgrading to a 3G or 4G handset now.
Goodbye 2G | Singtel
Cessation of 2G Services Consumer | StarHub Support


Snart är det Taiwans tur att stänga av GSM nät.
Det sägs att de stänger 2G (GSM) nät i slutet av augusti 2017.
Taipei Times skrev:
Government aims to end all 2G services by August

COMPLETE CESSATION:Telecoms can offer 2G using their 4G networks until Aug. 31, but the NCC said it hopes that it will be removed without any setbacks
Government aims to end all 2G services by August - Taipei Times


och Australien (Vodafone Australia stänger 2G i slutet av september 2017)
Optus skrev:
Here in Australia, Telstra’s 2G will be shut down on December 1st 2016 (Click here for more), with Optus to following suit with their 2G network closure on 1st April 2017 (Click here for more) and finally Vodafone Australia closing the remaining 2G network on 30th of September 2017
2G Network Closure Update - optus
2G Network Shut Down in Australia | M2M One Australia
http://www.vodafone.com.au/media/vodafone-to-switch-off-2g-network-next-year/
 

simeo

Medlem
Tragiskt att inte radiodelarna i telefonerna har utvecklats i samma takt och fått ner strömförbrukningen mer på 3G och 4G. Jag låser normalt sett till 2G för att få längre batteritid och ställer bara om när jag använder telefonen och har behov av ett snabbare nät.
 

Dr. Miles

Expert
Pratade med återförsäljaren här i Stockholm om de olika modellerna.
Det måste vara den som heter "Global Miui" för att luren ska vara öppen för Google appar.
Annars är det cencurerat skit.
Många mobilbutiker i Hong Kong erbjuder ROM flash tjänst på kinesiska mobiler som också säljs i andra marknader. I detta fall de kan skriva om ROM på Xiaomi så att det blir Global Miui.

Om man gör ROM flash så försvinner all data i telefonen (kanske inte dem som finns på micro SD minneskort) så det är viktigt att ta backup innan du beställer ROM flash.
 

Dr. Miles

Expert
Goo g07 i Japan stödjer 3G/4G DSDS och det kostar 14.364 JPY (ca 1.060 SEK) på japansk Amazon.

Amazon | gooのスマホ g07 (グーマルナナ) 格安スマホ OCNモバイルONE SIMカード付 (音声SIM, ブラックパネル) | スマートフォン本体 通販

Jag vet inte om den mobilen har svenska språket som val men engelska finns definitivit.


Goo g07+ (bättre variant av g07) stödjer även CDMA2000 nätverk men om man inte använder au i Japan eller Verizon i USA, finns det inte så mycket behov av det.
g07+ - gooのスマホ

EDIT: Det är dock så att SIM 2 (nano SIM) och micro SD minne använder samma plats, därför går det inte att använda två SIM kort och ett micro SD minneskort samtidigt. Detta gäller både för g07 och för g07+.
 

Homer

Medlem
Hahaha! Jag gav bort min första till en liten klåfingrig kille som var kompis med den lokala polisen... inom en vecka. o_O
Fick bli en ny månaden efter tack vare en massa övertidstimmar.

Men visst börjar den bli lite gammalmodig, kanske blir en ny V30 till årsskiftet. :rolleyes:
Blir att känna å klämma på den först.
RAM-minnet och lite andra specs skulle passa mitt användande fint, så länge de utökar batteritiden.
Jag är rätt krävande men hitintills fungerar den här bra.


Jodå den verkar ju intressant av många anledningar
Bekräftat: LG V30 släpps i Sverige | Mobil
men det ser inte ut som om den som släpps i Europa har Dual Sim
Carphone Warehouse har tydligen ensamrätt i UK och Tyskland och
det står inget om Dual Sim på deras sida
LG V30 Deals - Contract, Upgrade & Sim Free | Carphone Warehouse
 

Dr. Miles

Expert
FREETEL Priori 5 i Japan

Specifications:

OS: Android 7.1.2 Nougat
Dimension: 140 x 70 x 8.5 mm
Weight: 135 g
Display: 5.0 inch
Resolution: 720 x 128
CPU: Qualcomm Snapdragon 210 Quad Core (4 × 1.1 GHz)
Memory:
  • RAM: 2 GB
  • ROM: 16 GB
Camera:
  • Main: 8 Mp
  • Sub: 5 Mp
Network band:
  • 2G GSM 850MHz/900MHz/1800MHz/1900MHz
  • 3G WCDMA 2100MHz(Band1)/800MHz(Band6/19)/900MHz(Band8)/850MHz(Band5)
  • 4G FD-LTE 2100MHz(Band1)/1800MHz(Band3)/900MHz(Band8)/800MHz(Band19)
MicroSD:
  • up to: 2 GB mircoSD
  • up to: 32 GB microSDHC
  • up to: 256 GB microSDXC
Battery: 2,300 mAh
Pris:
18.144 JPY (ca 1.400 SEK) på Amazon.co.jp (försäljningsstart fr o m 2018-FEB-23)
Amazon | FTJ17C00 [FREETEL Priori 5] | 家電&カメラ オンライン通販


FREETEL Priori 5 stödjer 2 SIM + 1 MicroSD kort samtidigt
https://assets.media-platform.com/bi/dist/images/2018/02/09/flt-r09.jpg


Det är en entry modell som passar för dem som inte kör tunga appar.
Default language av FREETEL Priori 5 är japanska men det går att välja engelska efteråt.
 

intuition

Medlem
...

Någon som kollat upp OnePlus 5 ?

Jag har en oneplus 5T och även om jag inte hunnit testa den i Asien ännu är den fullständigt dual-standby på samtliga band vad jag förstår.

Jag har 2 svenska sim i just nu och är mycket nöjd med att kunna styra vilket sim som ska surfa, vilket som ska sms:a och vilket som ska ringa.
 
Last edited:
Toppen