Senaste nytt

Riktig kompensasjonsnivå fra SAS EuroBonus

Alx

Medlem
Det där med H&M känner jag igen...men jag hade Amex med tillhörande försäkring så det blev bra i alla fall!

Samma här så det var inga egentliga bekymmer i slutänden. Det som störde mig var inställningen när de faktiskt erkände att de verkligen hade ställt till det helt i onödan genom att inte bry sig.

"Upprättelsen" kom när Amex försäkringsbolag senare bekräftade (min egen nyfikenhet) att de hade tvingat SAS att ersätta de fullt ut. Så det enda SAS "vann" på det hela var ännu en besviken resenär!
 

gdaily

Medlem
Irriterad över detta slängde jag ur mig att IFE hade varit trasig i C. Döm om min förvåning när han då plötsligt säger att trasig IFE ersätter vi med 8.000 poäng i M och Y samt 15.000 poäng i C. Jag fick 15.000 poäng efter det att han hade kontrollerat mina uppgifter.

Slutsats: trasig IFE anser SAS är ett STORT bekymmer för resenärerna medans en bortappad väska i fyra dagar pga SAS oförmåga att kommunicera internt är en småsak.
Nja, snarare att lite poäng på ett konto dels inte har en direkt kostnad nu, utan kanske en kostnad senare, samt att betala ut kontanter till dig kostar mer än de själva kontanterna, det kan vara en stor administrativ kostnad, medan att mata in kompensationspoäng på ditt konto går på nolltid av supportagenten.
 

Alx

Medlem
Nja, snarare att lite poäng på ett konto dels inte har en direkt kostnad nu, utan kanske en kostnad senare, samt att betala ut kontanter till dig kostar mer än de själva kontanterna, det kan vara en stor administrativ kostnad, medan att mata in kompensationspoäng på ditt konto går på nolltid av supportagenten.

Det kan nog stämma, men SAS hade inget egentligt val att inte kompensera, vilket de blev de ju också varse om när försäkringsbolaget gick på de.

Hur som helst så hade jag nog i SAS sits nog funderat över hur en (i mitt tycke extremt hög poängkompensation) för en småsak uppfattas när man samtidigt vägrar att ta ansvar för de enorma problem deras fiaskohantering av det borttappade bagaget orsakade. Det rörde sig inte om en normal "lost luggage" hantering. Allt de hade kunnat göra fel gjorde de fel. I det läget hade det kostat SAS väldigt lite att i så fall också slänga på lite poäng för väskstrulet. Om inte annat så bara för att visa att man faktiskt bryr sig ens en gång litegrann när SAS själva har gjort helt fel.

Nyligen reste jag med LH och fick både min och min sambos väskor totalförstörda vid ankomsten i Frankfurt (skulle vidare till NYC dagen därpå). LH underleverantör av ersättningsväskor bestämde sig för att ersätta väskorna med betydligt enklare och billigare väskor. Då jag vägrade att acceptera detta så gick jag till LH customer service och påtalade att föreslagna ersättningsväskor är ett skämt. De tittade på väskorna och konstaterade ganska snabbt att ersättningsväskorna inte alls motsvarade de förstörda väskorna. Hon sa att det bästa hon kunde göra var att erbjuda mig 500€ för de båda väskorna samt att jag fick behålla de. När jag accepterade det tipsade hon om att man ofta kan få en ny väska av tillverkaren om man reklamerar den. Sagt och gjort så testade jag detta men var ärlig och sa exakt som det var att flygbolaget antagligen lastat något vasst ovanpå den samt att jag redan hade fått ersättning för detta utav flygbolaget. Samsonite sa att ersättning eller ej, väskan ska inte gå sönder på det sättet och tog tillbaka den ena väskan och skickade hem en ny!

Det kostade LH litegrann. Men så blev både jag och övriga personer som överhörde diskussionen vid deras disk imponerade över deras professionella service! Sånt är som bekant värt en hel del för ett serviceföretag! :D

Nu vet jag mycket väl att SK ibland har sina ljusa stunder samt att LH ibland kan vara riktigt tjurskalliga. Men de här två händelserna, tillsammans med SK nedskärningar i servicen, har fått mig att oftare överväga LH när de två alternativen dyker upp.
 
Last edited:

SvartMjolk

Medlem
Jag blev uppringd av en SAS representant efter det att SAS efter fyra dygn fullständigt hade misslyckats på alla sätt man kan med att leverera min väska. Det visade sig att de inte hade gjort någonting för att få rätt på väskan och missat den interna kommunikationen totalt.

De inköp jag hade gjort vägrade SAS att ersätta med mer än vad motsvarande plagg kostar på H&M!!! Ja han sa så: Det där går att köpa på H&M, MAX 200-300:- per byxa, skjorta och tröja och 100:- för övriga småsaker... Jag hade inte handlat vare sig särskilt dyrt eller ens mycket.

Irriterad över detta slängde jag ur mig att IFE hade varit trasig i C. Döm om min förvåning när han då plötsligt säger att trasig IFE ersätter vi med 8.000 poäng i M och Y samt 15.000 poäng i C. Jag fick 15.000 poäng efter det att han hade kontrollerat mina uppgifter.

Slutsats: trasig IFE anser SAS är ett STORT bekymmer för resenärerna medans en bortappad väska i fyra dagar pga SAS oförmåga att kommunicera internt är en småsak.

Köpte du resan med ett bank- eller kreditkort? Ofta ingår bra försäkringar för det i kortet. I mitt fall får jag erästtning upp till 6 000 kr om resan utgår från Norden och kostar mer än 1 000 kr.
 

Alx

Medlem
SvartMjolk Jag har ett Amex Centurion så jag är mycket välförsäkrad. Jag kan handla på vilket sätt jag vill och försäkringen täcker allt ändå utan någon riktigt fastställd begränsning. Saken var bara den att jag konstaterade att SAS, som orsakat det hela och i mitt tycke då också ska ta kostnaden, likt LCC vägrade att ta sitt ansvar i frågan. Så jag gick via försäkringsbolaget, som i sin tur gick på SAS (innan dess visste jag inte att så var fallet) och tvingade de att ersätta Amex fullt ut enligt de skyldigheter SAS faktiskt hade. Amex fick 100% av kostnaderna täckta, trots att SAS hade hävdat gentemot mig att jag endast hade rätt att få ca. 30% av kostnaden täckt utav de.
 

Mr Carter

Medlem
Irriterad över detta slängde jag ur mig att IFE hade varit trasig i C. Döm om min förvåning när han då plötsligt säger att trasig IFE ersätter vi med 8.000 poäng i M och Y samt 15.000 poäng i C. Jag fick 15.000 poäng efter det att han hade kontrollerat mina uppgifter.

Reste ARN-ORD i C för någon vecka sedan och IFE fungerade inte alls, vilket pursern meddelade i "välkomsttalet". IFE systemet hade inte fungerat på flighten till ARN heller och man hade inte haft tid att laga det under vändningen. Skrev till SAS om detta och blev erbjuden 8000 poäng, påpekade att resan skett i C men svaret blev ånyo att det är 8000 poäng som gäller, även i C. Någon annan som lyckats få 15000 poäng i C?
 

Maja

Medlem
Gammal tråd, men ville inte starta en ny igen...

Behöver lite råd. IFE som inte fungerade på vägen hem från ORD-ARN i C.

Fick mail där man givetvis beklagade detta och erbjudande om Voucher á 100 EUR eller 800 Eurobonuspoäng.

Det måste väl ändå fattas en nolla här va gällande bonuspoängen?

Vad jag har läst mig till här så har samtliga blivit erbjudna 8000 poäng annars...

Så vad bör jag hänvisa till?

Hur mycket anses 8000 eurobonuspoäng vara värda?

Kan säga att jag mer eller mindre precis nollat mitt konto och kör mot guld via A3 i stället.

Tacksam för hjälp och input!
 

SvartMjolk

Medlem
Gammal tråd, men ville inte starta en ny igen...

Behöver lite råd. IFE som inte fungerade på vägen hem från ORD-ARN i C.

Fick mail där man givetvis beklagade detta och erbjudande om Voucher á 100 EUR eller 800 Eurobonuspoäng.

Det måste väl ändå fattas en nolla här va gällande bonuspoängen?

Vad jag har läst mig till här så har samtliga blivit erbjudna 8000 poäng annars...

Så vad bör jag hänvisa till?

Hur mycket anses 8000 eurobonuspoäng vara värda?

Kan säga att jag mer eller mindre precis nollat mitt konto och kör mot guld via A3 i stället.

Tacksam för hjälp och input!

8 000 poäng är precis under det billigaste de brukar kunna erbjuda en bonusresa i Europa, vilket är 10 000. Och som NotRyan skriver. Andra har fått 15 000, försök kräva mer!
 

Alx

Medlem
NotRyan Det verkar dock som att SAS den gången var extra generösa, eller så hade personen jag talade med ingen koll (inte helt ovanligt på SAS). Som det verkar på övriga inlägg så tycks SAS ha etablerat någon sorts standard på 8000 EB poäng för trasig IFE. 8000 EB poäng känns väl rätt fair det också kan jag tycka. Men visst kan man alltid försöka få ut lite mer. Går det så går det!

Maja 800 poäng är ju absolut ingenting, så det måste ha varit en felskrivning. Klart att de menade 8000 poäng.
 
Toppen