Senaste nytt

Riga T/R med i SAS Plus

Mike@GOT

Medlem
Efter att ha gjort vår första gemensamma utlandsresa till Kroatien tidigare i år bestämde jag och min flickvän oss för att nyttja SAS poängrea för ett par månader sedan (70-årsrean?). Jag inventerade mitt Eurobonuskonto, som efter något års halvslappt flygande på hobbynivå och lite shoppande med Eurobonus Mastercard-kortet, och fann att poängen med en ytterst liten komplettering räckte till att flyga från Göteborg till Riga tur och retur, i SAS Plus. Vi bestämde oss för att flyga över en helg - torsdag eftermiddag till och med söndag kväll, vilket visade sig vara en utmärkt längd för att utforska den lettiska huvudstaden.

Vår resa började med en sovmorgon och en utsökt frukost i chateau dê mike@got + sambo. Flyget från Göteborg till Stockholm skulle inte avgå förrän 12:50, varför det fanns tid för denna ytterst ovanliga lyx. Efter frukosten samlade vi ihop våra väskor och bestämde oss för att göra resans första stopp. En kort promenad till närmsta hage, för dagen utrustade med ett par kor, får både hjärta och näsa att vakna.

20161026_160246.jpg


Efter besöket i hagen gick vi hem igen, plockade upp vårt bagage och satte oss i bilen och körde de tre milen ut till Landvetter flygplats. Efter en smidig incheckning och kommentaren från SAS incheckningspersonal, "Ni kan använda self service-bandet och själva skanna ert bagage, jag ser på bagagetaggen [som ni skrivit ut och satt på väskan] att ni har priority", försökte vi reda ut huruvida pass till Riga verkligen krävdes eller inte. Sambon hade i flytten in i mike@got:s lägenhet slarvat bort sitt pass (något som f.ö. fick en världsvan resenär att sucka högt och ljudligt men ändå utdela en stöttande kram). Efter konsultation med BC.se, Polisen samt SAS själva bestämde sig flickvännen för att ta ut ett styck provisoriskt pass á 980 surt ihoptjänade svenska kronor.

För att komma över detta var sambon tydlig med att hon ville ha kaffe - gott kaffe. Mike@got tyckte att detta bäst inmundigas i loungen, något som fick sambon att utbrista "Åh nej, ska vi posha nu igen? Jag är inte van vid sånt här!". Detta vändes snabbt till en gladare uppsyn när hon upptäckte att hon fick dricka så mycket kaffe hon ville. Förutom kaffe bjöds det på lax, lite blandade grönsaker, bröd och annat smått och gott som brukar finnas i SAS lounger.

20161027_113210.jpg


Jag tycker generellt att SAS lounge på Landvetter är ganska trevlig, ljus och rymlig för sitt syfte. Utsikten ut mot plattan är ett stort plus.

20161027_113353.jpg


20161027_122749.jpg


Genom de stora fönstrena såg vi vårt flygplan, en 737-700.

20161027_122756.jpg


En icke fungerande priority boarding följdes av att vi fick stå i kö för att slutligen sätta oss i våra säten, 2B och 2C. Då majoriteten av de kvarvarande passagerarna ändå var bakom oss fick vi ca 7-8 gånger höra från kabinpersonalen i högtalarsystemet att de bad människor gå åt sidan och lämna plats åt passagerare bakom, på både svenska och engelska. Mängden utrop under resan var något vi för övrigt upplevde som väldigt många, och absolut störande i från boarding fram till start.

Väl i luften bjöds det på en polarrulle(!) med fläskkarré. Den var god - kanske lite tråkig och därmed inte så god som jag hade föreställt mig - men ett fullgott alternativ till SAS annars så tråkiga Fresh Bite. Polarrullen sköljdes ner av en smoothie och två chokladbitar som stoppades i kavajfickan för senare konsumtion.

20161027_131727.jpg


Vi landade punktligt på Arlanda och satte steg mot loungen i T5. Det var ju torsdag eftermiddag, och en hel del folk vid tre-tiden när vi var där. I buffén fanns potatissallad med ägg, lite lax om jag inte minns fel, potatis och purjolökssoppa samt diverse limpor och portionsbröd. Jag är ett kakmonster och nöjde mig därför med att hugga in på de mindre nyttiga alternativen. Nu var det sambons tur att sucka.

20161027_144514.jpg


Vid tiden för avgång bussades vi ut till vår ATR 72-500 där två fantastiskt trevliga flygvärdinnor från FlyBe tog emot. Från start till landning var servicen fläckfri, och vi fick möjligheten att smaka på vad jag uppfattade som SAS senaste låda.

20161027_162405.jpg


20161027_162521.jpg


Av de lådor jag har ätit var det här avgjort den godaste, med en form av potatissallad och lite kött med en fantastiskt god gräddfilskräm av något slag. Rabarberkakan var fantastiskt god - kan dock ha att göra med att jag är ett rabarberfan utan dess like. Någon mer som har testat och håller med?

I övrigt är en flygning med ATR som man kan tänka sig. Komforten är inte jättebra, mest på grund av det begränsade benutrymmet, men för en flygning på en dryg timme finns det egentligen ingenting att gnälla på. Sista raden i Plus ses här.

20161027_163646.jpg


Färden till Riga bjöd på en fantastisk solnedgång.

20161027_164500.jpg



Riga bjöd på tre dagar med ösregn och blåst. För mig och min sambo som gillar att ta långa promenader var det lite synd, men det är ju ganska sen höst så det får man räkna med. Dessutom är kalla och våta kläder en anledning till att hyra hela hotellets spa-anläggning för oss själva :)

Här kommer några bilder från Riga som får tala för sig själva.

20161029_134633.jpg

20161029_143108.jpg

20161030_133914.jpg

20161030_140223.jpg


På dagen för hemresan tog vi en taxi till flygplatsen och var ute ca 2 timmar och 45 minuter innan avgång. Tyvärr fanns det inte möjlighet att checka in tidigt och gå till loungen, utan vi var tvungna att vänta på att en person skulle öppna incheckningen tio minuter för sent. Efter att ha väntat i en überlångsam kö var vi slutligen incheckade och gick raka vägen till lougnen, som vi nådde via en snabb säkerhetskontroll.

Jag tog tyvärr inga bilder i loungen men det var inte så mycket för världen; lite slitna skinnfåtöljer och en liten buffé i form av spenatravioli, panerad kyckling och stekta grönsaker, samt bröd, vin/öl, läsk och kaffe.

Samma typ av flygplan som på utresan, en ATR 72-500, tog oss också hem. Den här gången var servicen trevlig - om än inte alls lika påpasslig som på vägen ut. Inte heller maten höll samma kvalitet utan var tyvärr ganska tråkig och smaklös. För att väga upp med något positivt måste jag säga att jag överlag gillar konceptet med en låda med en liten "förrätt", en något större huvudrätt och så något sött på slutet. Visst kunde man kunna tänka sig en varm måltid, men jag tycker ändå att det funkar som det är nu.

20161030_194920.jpg
20161030_194926.jpg


Avslutningsvis beställde jag en kopp kaffe och en chokladmuffins, som jag tycker är riktigt gott hos SAS. Sambon valde att bara ta kaffe.

20161030_200847.jpg


Ankomsten till Arlanda och den vidare resan till slutdestinationen Göteborg är inget att skriva hem om, och särskilt inte upplevelsen i SAS Lounge i terminal 4. Jag var spänd för att för första gången se hur det skulle vara efter alla skriverier här på forumet. Efteråt kan jag bittert konstatera att en kaffe på Pressbyrån hade varit bättre. Vid vårt besök var klockan nio på en söndag kväll och loungen var full, smutsig, belamrad med disk och fullt med söndertrampade chips på golvet. Jag bemödade mig inte att ta en bild på eländet utan kan bara sammanfatta det som att jag instämmer till fullo i den kritik som tidigare riktats här.

Färden mellan Stockholm och Göteborg bjöd på en besättning som var så snabb med att slänga ut en Fresh Bite på brickan framför mig att jag inte hann fråga om det fanns en polarrulle att tillgå. Överlag var servicen mot oss i Plus ganska sval. När Go hade serverats drog sig besättningen snabbt tillbaka bakom skynket och började smaska på polarrullar med ost, drack smoothie och stoppade i sig Fresh Bites. Jag antar att det var slutet på en lång dag - kanske hade de inte hunnit äta på länge och såg chansen till lite vila. Oavsett kände jag mig lite bortglömd där jag fick sitta med mitt skräp i nästan en halvtimme.

För att sammanfatta: man får vad man kan förvänta sig av SAS under inrikes- och korta europaflygningar. Man kan konstatera att besättningen spelar en enormt stor roll för upplevelsen ombord, och man kan bara hoppas att man får en engagerad och glad crew, vilket oftare verkar gälla FlyBe.

Tack för att ni har tagit er tid att läsa :)
 

ARNBER

Medlem
Underbar rapport tack så jättemycket!

"Åh nej, ska vi posha nu igen? Jag är inte van vid sånt här!"

Jag känner igen mig. min sambo beklagade sig också om hur fånig det skulle vara att gå till en Lounge när vi började resa tillsammans... nu är hon bortskämd och beklagar sig om vi inte åtminstone får en timme i loungen så att hon hinna prova allt mat och drick.
 

Hachans

Medlem
Trevlig rapport!

Även om jag tycker det är konstigt att det klagas på tre dagar med regn på destinationen och första bilden är solig! ;)
 
Besökte Riga i början av juni. Frugan och jag tog visserligen båtvägen med Tallink...Ett litet tips angående Riga är att besöka KGB-museet som ligger ganska centralt i staden. Vi hade turen att få en privat guidad tur då vi missade den ordinarie turen med ca 10 minuter. Ett trevligt besök som från och till var lite kusligt faktiskt. Vi hade bättre väder och kunde således njuta på de många och trevliga uteserveringarna som Riga har.
 
Toppen