Revenue management: en certifierad form av galenskap

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av Senator, 2 Juli 2013.

  1. Vänner,

    Behöver brådis åka ner till Zurich på fredag då schweizare är som tyskare, älskar dokument som skall underskrivas på plats och helst med notarie representerat.

    Börjar som vanligt titta på Swiss.com och hittar att det billigaste som passar min tidsplan är att åka eftermiddagen innan för att träffa mina affärskontakter och sedan vill jag hem fredag kväll, eller eventuellt lördag morgon.

    Jag hittar schysst pris på mitt ZRH hem (Hilton) torsdag men inte på fredag då det skulle bli ca 3 500kr för natten, så avresa från ZRH på lördag blir lite dyrt.

    Så jag börjar leta tider som passar

    ARN-ZRH

    Swiss I.JPG

    Billigaste utresan är 2 297kr i ekonomi. Där roligheterna börjar är hemresan på fredagen:

    ZRH-ARN

    Swiss II.JPG

    4 277kr skall man ha på den flight jag skulle kunna hitta med!! Så i ekonomiklass skulle detta kalas gå på 6 574kr, och inte för att tala om affärsklass på 13 000kr! Galenskap säger jag! :)

    Det är tur då att man är en medveten resenär, och jag har kollat in en resa till Palma under en tid, och mitt lite tricks och mix så har jag bokat ARN-ZRH-PMI-FRA-ARN i affärsklass för 6 190kr i stället. Nu chansar jag lite på hemresan med att vara 5min från MCT på FRA-ARN och hoppas på att jag inte behöver sova över i FRA (som kostar ca €80 natten mellan fredag och lördag). Så jag åker som planerat
    Torsdag ARN-ZRH
    Fredag ZRH-PMI-FRA och hoppas jag (FRA-ARN)

    Observera hur prissättningen är mellan ARN-PMI kontra ARN-ZRH med Swiss. Det är alltså i D-klass med Swiss ca 6 000kr billigare att INTE kliva av planet i ZRH, och eftersom stop-over ingår gratis kan man inte annat en att klassificera detta som certifierad galenskap att köpa ARN-ZRH i D-klass och inte ARN-PMI i D-klass! (IMHO)

    Swiss III.JPG

    Swiss IIII.JPG
     
    1 person likes this.
  2. Kom att tänka på en sak för ni hungriga EuroBonus medlemmar som söker ett billigt MR med massor av EuroBonus poäng:

    SAS har enkel "A" klass till PMI som kostar 1 436kr ex skatter och avgifter. Routing är:
    STO-WF/SK-BGO-PMI
    STO-WF/SK-CPH-PMI
    STO-WF/SK-OSL-PMI
    STO-PMI
    STO-WF/SK-SVG-PMI
    Det borde bli 1 000 + 4 000 EuroBonus = 5 000 poäng en väg

    Kombinera detta med Swiss "P" på hemresan som kostar 2 028kr / 2 = 1 014kr. Detta går att kombinera med ovan SAS resa:
    ARN-ZRH-GVA-PMI - välj SAS metall på ARN-ZRH så skulle det väl bli
    3 000 + 1 200 + 1 200 = 5 400 poäng

    Uträkning skulle väl se ut så här:
    1 436kr (SAS)
    (+) 1 014kr (Swiss)
    (+) 2 200kr (Skatter & Avgifter uppskattade)
    (=) 4 650kr för 10 400 EuroBonus poäng (+ 1 750 poäng om man är EBG)

    Att det sedan är en himla trevlig plats är en helt annan femma :)
     
    9 personer gillar detta.
  3. Lonelyflyer

    Lonelyflyer Medlem

    Ort:
    BMA
    Land:
    Sverige Sverige
    Lektion 1 i hur man är medveten resenär, jag är imponerad!
     
  4. Tack!

    Insåg nu att det råkar bli 8 125 M&M Miles (en vägen blev "D" och andra "Z") samt ca 1 000 M&M Miles på mitt Swiss Amex också för köpet :) Den där direktkärran i ekonomi hade i bästa fall genererat 1 874 M&M poäng t/r + Amex köpet på ca 1 000 M&M. Blev nu (om möjligt) än gladare...
     
    1 person likes this.
  5. Lallarn

    Lallarn Medlem

    Snyggt jobbat! Själv har jag också kikat en del på galenskaper idag, exempelvis vill jag åka enkelresa från Berlin till Oslo med Lufthansa group, men det kostar avskräckande €709, om jag inte vill åka över BRU med SN för €204 (eller i Business för €641) - men det vill jag ju inte!

    Någon kanske har något tips-trix på open jaw OSL->SZG 17 september, SZG->BER 19 september och BER->OSL 22 september. Alla avgångar på eftermiddagen (efter 15-16) och med Star Alliance såklart... Mitt bästa bet just nu är en open jaw med OS på OSL->SZG och SZG-OSL, men sen är det apdyrt från BER->OSL den 22a september (söndag, hör och häpna!). SAS enkel i GO kostar cirka 3000 TXL-OSL.
     
  6. Homer

    Homer Medlem

    På samma sätt kan du hitta biljetter från KRN, LLA, UME etc. till exempelvis LHR, CDG etc. som är billigare än till ARN
    Köper man enkelbiljett är det inget som hindrar att man missar sin connecting flight.
     
  7. Vad med affärsklassbiljett med Lufthansa för 5 177kr (SEK) + skatter och avgifter samt €100 for en stopover:
    ZRC68G0D LH Z Round-Trip 5177(SEK) B

    OSL-FRA-SZG (destination)
    SZG-FRA-BER (stopover)
    BER-OSL

    Gissar totalt ca 7 500kr totalt beroende av antalet segment
     
  8. Det gick...... nästan...

    Några egna missar: jag trodde LH808 avgick 21:45 i dag, det gjorde den i söndags. Tyvärr, den avgår 21:30 på fredagar. Det var flex till Mallis, men inte hem (jag trodde omvänt). Mycket bra jobbat ombord att ta reda på gater, load, vart vi skulle hamna och fick samåka ett "Björnströmfordon S500" till A då vi parkerade på plattan.

    Hamnade tyvärr i en lokal tysk version av Little Britain: "Computer says no": Med andra ord, hann till gaten men det är verkligen inget man kan göra där så sent. Så enkelt, jag fick det jag hade betalat för så det är inget skäl att gnälla.

    Så njuter av en Hefe på Hilton, men värt ett försök
     
  9. MarcusC

    MarcusC Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Jösses...ja Lufthansa group revenue management....är galet!! Det är bara inse de cashar in rejält på oss "behöver" åka typ GOT/ARN-FRA/ZRH....och har,an istället möjlighet lägga till mer konkutårrensutsatt destination som TXL,BCN med flera blir det billigare...men det är ändå galet kan jag tycka....men tack för tipsen..definitivt läge vara öppen för "lägga till" en extra destination...
     
  10. Vänner!

    Har idag hittat om möjligt, ett ännu galnare inslag i debatten om Revenue Management.

    Vi håller fortfarande på att kolla möjliga resmål över nyår till Karibien. Traveller kom med förslaget att åka till Turks- och Caicosöarna. Så jag har börjat titta på detta, men deals från Europa är inte lika bra som SKB, CUR etc.

    Så jag testade ITA Matrix idag med input: NYC-PLS. Output av detta blev nåt av det roligaste jag har sätt:

    Direkt med United; ut bokas i "P" och hem i "D" för $1 270:

    United 1.JPG

    Men.......... om man åker hemresan som:
    PLS-EWR
    EWR-CLE
    sover över
    CLE-LGA
    så blir priset $911 och allt prisas som "P" klass.

    United 2.JPG

    Med andra ord, man kan åka på samma kärra UA1466 till EWR och vidare. Det måste vara så att eftersom UA1466 är en one-stop service mellan PLS-CLE att det finns "P" inventory till CLE och enbart "D" till EWR. Men galet roligt tycker jag :)
     
    2 personer gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×