Senaste nytt

Restaurangtips Hua Hin, Thailand?

InTheWind

Medlem
Jag bumpar denna gamla tråden. Jag har en arbetsmiddag nästa helg i Hua Hin. Mina gäster bor på Anantara, själv har jag hyrt ett eget hus, för första gången i HH. Är det någon som är kurant på restaurangstatusen i staden? Jag önskar inte springa på någon form för buffébord och det ska inte vara alltför snobbigt - price is no issue however. Centara har tydligen fortsatt gott rykte - eller? Mina TH-kollegor bjuder alltid generöst, men det blir lite mycket av helstekt höna som har traumatiserats med en en machete i fyra eller fem "eleganta hugg" och serverats på ett stort fat.. Det vill jag också undvika.
 

Delayed

Medlem
Jag har en arbetsmiddag nästa helg i Hua Hin. Mina gäster bor på Anantara, själv har jag hyrt ett eget hus, för första gången i HH. Är det någon som är kurant på restaurangstatusen i staden?
Ja det finns ju en hel del att välja på i Hua Hin. Lite mer info om vad du är ute efter skulle hjälpa. Anantara ligger ganska långt norr om centrum, är det i det området du vill äta eller funkar de centralare delarna?

BRASSERIE DE PARIS HUA HIN - Home i centrum brukar inte göra en besviken. Det finns ett tapasställe som drivs av en engelsman Cool Breeze Cafe Bar Hua Hin som vi alltid varit nöjda med, ligger nära Brasserie de Paris i centrum.

Dusit Thani Hua Hin brukar ha buffe med varierande teman av hög klass. Ligger strax norr om Hua Hin flygplats och inte så långt från Anantara. I andra ändan av stan, i Khao Takiab, finns Anantasila Hua Hin Beachfront Hotel and Resorts ett något enklare hotell men med bra klass på maten. Dock runt 14 km från Anantara.

Var ligger huset du hyrt? I vilket område vill ni äta?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

InTheWind

Medlem
Tack för pigga tips samt för att (ngn) har skapat en korrekt tråd på ärendet. Huset ligger väst-syd-väst om centrum, i närheten av Banyan Golf Resort. Jag blir där en vecka själv så då passar jag gärna på att testa både brasseriet och tapas-restaurangen till att börja med. Lokaliseringen är inte särskilt viktig för min egen del. Jag brukar ta taxi för det mesta och undviker helt att köra själv på kvällstid. Jag misstänker att Hilton också har en brukbar bar - så ett test av den må det ju också bli tal om. Mina gäster har egen bil och alltid en förare i nyktert skick så det är heller inte ett problem. Således, inte för att det är särskilt prioriterat, men någonstans i centrum eller lite söder om centrum lutar det nog mot.
 

J-Dog

Medlem
+1 på White lotus och även Sky bar - båda på 17:e våningen så det är en helt okay utsikt. Vi semestrade på Hilton förra veckan och hade turen med närmast perfekt väder hela veckan så några turer upp till Sky bar blev det :)
 

Delayed

Medlem
Tack för pigga tips samt för att (ngn) har skapat en korrekt tråd på ärendet. Huset ligger väst-syd-väst om centrum, i närheten av Banyan Golf Resort. Jag blir där en vecka själv
Då kan jag rekommendera Mr Mon, en enkel men mycket prisvärd restaurang på Soi 112. Drivs av en trevlig prick som pratar helt OK engelska. Inget ställe du bjuder ut på en affärsmiddag men perfekt för frukost eller enkel lunch/middag på egen hand. Kanske femtio meter efter 7/11 på vänster sida när du åker Soi 112 västerut. Funkar även utmärkt att ringa och beställa mat för att ta med hem om så önskas.

Jag föreslog en egen tråd och någon hypersnabb moderator måste ha fixat detta mer eller mindre omedelbart!

Jag misstänker att Hilton också har en brukbar bar - så ett test av den må det ju också bli tal om.
Japp, helt klar brukbar med trevlig utsikt! En annan restaurang jag gillar är Heidi's Gardenrestaurant (Hua Hin) Home mycket trevlig personal och bra mat med relativt låga priser. Ligger på Poon Suk kanske tvåhundra meter från Burger King på höger sida.

En svenskfavorit som jag faktiskt aldrig testat men hört mycket bra om är Moon Smile & Platoo. De har återöppnat på Poonsuk Plaza ytterligare kanske tvåhundra meter bort. Tror inte att dessa passar din arbetsmiddag men du ska ju äta flera dagar. :)
 

InTheWind

Medlem
Det är dags för en subjektiv avrapportering i denna sak. När det gäller den formella middagen insisterade mina gäster att stanna på Anantara och den thailändska restaurangen där; Rim Nam. Som det hampade sig så trängde sig Mercedes-Benz in samma dag med en stor grupp och kuppade hela restaurangen. Likaså gott det. Eftersom Hua Hin egentligen bara är livlig weekends och storhelger så blev det knepigt att finna lediga platser med kort varsel på något av det bättre ställena en kväll som denna. Vi hamnade dock på Oceanside Beach Club & Restaurant. Det är precis vad namnet antyder, beläget vid stranden med en restaurang, en musikscen och en stor bar, också med liggstolar där gästerna låg i det relativa mörkret och zippade drinkar med mobiltelefonen som sällskap. Det blir ett ganska speciellt ljus av sådan aktivitet!

Restaurangen har som så många andra av de dyrare restaurangerna en Asian fusion meny; Thai, det alltid närvarande köttet importerat från NZ (Kött från OZ var nästan helt frånvarande av någon anledning, även i Bangkok.) samt rikligt av diverse sjömat. Jag testade köttet (oxfilé) och de andra tog thai och sjömat. Service och allt annat var helt ok. Priserna på vin är ju galna i Thailand som de flesta vet - importskatten ligger ju på nästan 400 % så det blev mest öl.

Personligen gick jag runt på diverse restauranger i dagarna som kom. Marriott (ok Happy Hour i lobbybaren) och Intercontinental kan man bara lägga åt sidan. Hilton ligger skyddad som en amerikansk ambassad och jag tog en lunch där på The Market också i syfta att okulärbesiktiga White Lotus i förväg, vilket inte lät sig göra då den öppnar 18:00, så det blev inte av att jag kom dit. Dess kinesiska menyn var dock helt i min smak. Hilton var hotellet med svagast AC och allmänt slitet. Det sker ju av och till att man ser att kromet kranarna på badrummen på gamla hotell är polerade ner till mässingen. Så var det också här. Servicen på The Market var trött på gränsen till otrevlig. Ovanligt i Thailand.

Brasserie de Paris var också en besvikelse. Jag pratade med den exekutive (franske) ägaren (vars golfande fader verkar ha dragit sig ur). Han kockar inte numera utan "arbetar bara med management". Det var lika många i servisen som gäster. Välmenande men rena amatörer. Restaurangen har dock kvar några intressanta franska viner (Bordeaux) från typiskt 2012(+/-), som är mycket prisvärda. Men det skall påpekas att området där denna restaurang ligger är mäkta "intressant". Där är det nog inte många saker som inte är till salu, och det kryllar av svettiga barer och smårestauranger i gränder som inte är farbara med något större än en moped. Asia hard-core således.

Slutsatsen för min egen del är att Hua Hin är ett riktigt renodlat turistmål med fokus på golf. Det är inte många som jag och mina kollegor, som går runt i svarta långbyxor och långärmad struken skjorta där inte. Således finns det egentligen inga krogar av den höga klass man numera finner i Bangkok, där jag mestadels håller till.
Nåväl, mitt eget val faller på Centara Grand, ett hotell/resort i Sofitel-gruppen. Jag testade The Railway Restaurant, The Museum (för afternoon tea) samt the Coast Beach Club & Bistro. Det är den sistnämnda som gäller! Särskilt på helgerna. I grund och botten samma koncept som ovannämnda Oceanside Beach Club & Restaurant, men mer elegant, med större och bättre meny (mycket bra kött och sjömat) en musikscen (kan bli plågsamt för stämningen) och en klart godkänd bar. Alla restaurangkoncept på ett och samma ställe således. När man kommer till Centara en helgkväll tror man att hotellet är tomt (området är stort och lummigt) då det finns många tomma stolar i de andra restaurangerna på hotellet. Men, ALLA gästerna sitter på Coast Beach! Boka således om du skall dit en helgkväll.
Slutligen har Centara också en japansk restaurang, Hagi, som ligger just utanför själva hotellet. Bordsservering samt även teppanyaki. Proffsig service och prisvärd mat (meny på iPAD). Den plågas inte heller av onödigt hög musik utan tillåter gästerna att prata med varandra i normal ton.

Några sista råd: 1. Tag med Mygga (eller din egen favoritbrygd)! Myggorna är överallt på kvällarna och citronell-sprayen som restaurangerna erbjuder duger inte. 2. Glöm inte att se stadens lilla tågstation. Gå dit kring 11:30 och studera det fantastiska folklivet och de skrangliga tågen. Stationen är också väldigt vacker och stationsmästaren har stadens mest välstrukna uniform. 3. Hua Hin består mestadels av skandinaver. Dock stillsamma och skötsamma sådana, som sig bör i signifikant postreproduktiv ålder.
 

Delayed

Medlem
Tack för rapporten! Trist att Brasserie de Paris inte var något vidare. Det var några år sedan jag var där och det kan snabbt gå utför i restaurangbranschen.

Ingår verkligen Centara i Accor/Sofitel? Hotellet i fråga var tidigare Sofitel men jag trodde de bytt ägare. Se denna länk:
Explore Centara Hotels & Resorts' official news centre

När det gäller Mygga så har du fel. ;) Ta inte med från Sverige utan köp "Off" (orange sprayburk) på plats. Finns exempelvis på Tesco/Lotus, BigC med flera. Bättre och billigare än något du hittar i Sverige om du frågar mig. Det har faktiskt hänt att en burk eller två råkat följa med hem. Vi är dock överens om att "citronsprejen" är rätt oduglig och den har dessutom en äcklig lukt tycker jag.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

InTheWind

Medlem
Ingår verkligen Centara i Accor/Sofitel? Hotellet i fråga var tidigare Sofitel men jag trodde de bytt ägare. Se denna länk:
Explore Centara Hotels & Resorts' official news centre
Ja, det verkar riktigt att Accor /Sofitel har släppt dessa hotell. Likaväl, så sitter namnet Sofitel fortsatt på diverse skyltar i hotellet och givetvis också fortsatt på diverse nätsidor. Det är numera thai-ägt CENTRAL Group | något som kan gå hursomhelst i det långa loppet. Ett liknande förhållande gäller för Intercontinental (Th) som numera äger och öppnar allt fler shoppingmalls under namnet "Blueport". Det finns nu ett sådant i Hua Hin, rakt över huvudgatan (t.o.m. med en gångbro) från Intercontinental hotell. Detta superfräscha centrum går nu rätt i strupen på "Market Village" som länge dominerat Hua Hin. När det gäller antimyggmedel så är dietyltoluamid (DEET) som används i t.ex. Off inte något jag frivilligt skulle ta på mig, särskilt inte i höga koncentrationer. Det blev ju utvecklat for amerikanska armen på 1940-talet och fungerar kanon, särskilt i höga doser. Det gjorde också Agent Orange. ;)
 

Gus

Medlem
Åker till Hua Hin imorgon. På lördag fyller frugan år. Någon som vet om det finns ett ställe som har candle light dinner på stranden i Hua Hin? Jag skulle gjort samma koncept för två år sedan på Koh Mak men då blev det inställt pga blåst.

Annars älskar frugan kött med pepparsås. COAST Beach Club & Bistro som @InTheWind tipsar om har det ser jag. Vi måste inte gå på ett sådant flådigt ställe eftersom vi har två små barn med oss, som inte alltid har bästa bordsskicket. Vet någon ett litet enklare ställe som serverar pepparbiff i Hua Hin? Gärna de centrala delarna.
 
Toppen