Senaste nytt

Restaurang i Stockholm för 60-årsmiddag?!

lunne

Medlem
Smaken verkar onekligen vara som baken på forumet, men som vissa andra skulle jag utan tvekan kunna rekommendera Esperanto om det ligger inom budget. Annars gillar jag även Gastrologik och deras avsmakningsmeny som är lite mer human prissatt.

Lilla Ego kan varmt rekommenderas för en mer begränsad budget. De har dessutom en chambre séparée, vilket om ni är en större grupp skulle kunna vara ett alternativ (eller snarare det enda alternativet) eftersom stället är litet och normalt sett helt uppbokat tre månader i förväg. Normalt klagar man knappast på att priserna är humana (förrätt 120-160 kr, huvudrätt 190-300), men i det här fallet kanske ni vill slå till ordentligt med en avsmakningsmeny, och då tycker jag att Esperanto eller Gastrologik är lämpligare.

F12 som nämndes här ovan skulle kunnat vara ett bra tips, men den är tyvärr nedlagd.

Hoppas ni får en fin kväll oavsett var ni firar!
 

Gurkan

Medlem
Smaken verkar onekligen vara som baken på forumet, men som vissa andra skulle jag utan tvekan kunna rekommendera Esperanto om det ligger inom budget. Annars gillar jag även Gastrologik och deras avsmakningsmeny som är lite mer human prissatt.

Lilla Ego kan varmt rekommenderas för en mer begränsad budget. De har dessutom en chambre séparée, vilket om ni är en större grupp skulle kunna vara ett alternativ (eller snarare det enda alternativet) eftersom stället är litet och normalt sett helt uppbokat tre månader i förväg. Normalt klagar man knappast på att priserna är humana (förrätt 120-160 kr, huvudrätt 190-300), men i det här fallet kanske ni vill slå till ordentligt med en avsmakningsmeny, och då tycker jag att Esperanto eller Gastrologik är lämpligare.

F12 som nämndes här ovan skulle kunnat vara ett bra tips, men den är tyvärr nedlagd.

Hoppas ni får en fin kväll oavsett var ni firar!

Ja just det, F12 är nerlagd. Synd, åt där senast för någon månad sedan och var suveränt!
 

Teddulin

Medlem
Ska det firas ska det firas.

- Frantzén
- Dahlgren, Matsalen

Icke för icke dessa två ställen har två stjärnor. I särklass bäst tillsammans med Esperanto.

Jag åt på Mathias Dahlgren (Matsalen) i lördags och visst var det en lyckad middag/upplevelse. Man visas in till sitt bord genom köket där det bjuds på ett par aptitretare och en liten pratstund med kockarna för kvällen. Där efter visas man till sitt bord där menyn för kvällen (finns endast avsmakningsmeny) samt dryckeslistan finns att beskåda med en läsplatta. Allt som serverades höll såklart extremt bra kvalitet och de rekommenderade vinerna till varje rätt var fantastiska. Dock har jag svårt att säga om jag skulle rekommendera en 2-stjärnig restaurang med stora ambitioner på 3 stjärnor till ett större sällskap. Allt beror såklart på vad ni är ute efter. Jag tror risken finns att ett par personer i sällskapet kommer att bli besvikna om ni nu inte är Michelinfantaster hela bunten. Man måste vara medveten om att varje tallrik som kommer in ser ut som ett litet konstverk och att rätterna är väldigt små men tillagade och presenterade med kirurgisk precision. Personligen är jag svag för bättre Michelinrestauranger men om jag skulle ansvara för att styra upp en middag för ett större sällskap så skulle jag sikta på något annat... Griffins Steakhouse gillar jag! Hoppas ni får en trevlig och lyckad kväll vart ni än hamnar.
 
Toppen