Senaste nytt

Restaurang Barr Köpenhamn

Ormen

Medlem
5/7 öppnade Restaurang Barr i Nomas gamla lokaler i Köpenhamn.
Den nya restaurangen drivs av Thorsten Schmidt som, vad jag förstår, gjort sig ett namn som en skicklig kock med fokus på Skandinaviska köket och detta är även Barrs tema. Restaurangen profilerar sig som en restaurang som lagar mat från Nordeuropas "ölbälte" och således är det stort fokus på öl, snaps och förfinad skandinavisk husmanskost.

Lyckades ordna bord i går kväll och kan säga att kvällen genomgående var mycket bra med god och mycket prisvärd mat. Personalen bestod till största delen av större skandinaviska män i 30-års åldern med välansade skägg och ett uppenbart mycket stort intresse för öl och skandinavisk mat. Restaurangen har inlett samarbeten med flera mikrobryggerier i Skåne och på Själland och har påbörjat produktion av unika ölsorter som endast kommer säljas på Barr och som skall passa till allt från förrätterna till desserterna. Efter middagen fick vi provsmaka några av dessa ölsorter som ännu ej var redo att sättas upp på menyn, men som samtliga redan nu smakade riktigt bra och jag kan tänka mig att detta ytterligare kommer förhöja upplevelsen.

Jag tog dessvärre inga bilder och nöjer mig därför med att säga att vi provade alla rätterna på menyn och de allra flesta var riktigt bra medan några fortfarande behövde förfinas och balanseras. Med detta inlägg vill jag alltså mest dela med mig av min erfarenhet från detta nya och trevliga ställe. Är man intresserad av bilder och mer info om maten kan man läsa denna recension.

En ytterligare bonus är att den nya personalen stöttas av serveringspersonal från Noma fram tills deras nya restaurang är redo att öppnas. Servicen är alltså exemplarisk.
Lite kuriosa: Efter middagen fick vi en rundvandring i köket och fick reda på att Barr har plats för 80 sittande gäster (inkl platser i baren) och att de har 8 kockar per kväll. Detta att jämföra med 30 gäster och 50 kockar under Nomas tid..

Kan varmt rekommendera Barr till alla som är sugna på en kväll med riktigt bra Nordeuropeisk mat, öl och snaps.
 
Last edited:

Ormen

Medlem
Härligt, jag tror inte du kommer bli besviken. De rätter som jag inte tyckte nådde samma nivå som övriga var carpaccion och pannkakorna (inte helt balanserade smaker, vilket säkert kommer åtgärdas) samt biffen till huvudrätt (lite tråkig) men de var trots allt fortfarande bra.
Potatisen är nog den bästa jag ätit.
 

Agö

Medlem
Så enkelt, så gott. Det är så mat ska vara. Genomgående cider och öl till, de har ju värvat sommelier från Mikkeller.

ddfa1d3f8a4d3e59779c7a36aac7ff17.jpg


97b03fc26ebeaf6957e2d18d35b99959.jpg


7a42f2c172003034cab03422dafd6773.jpg


141721adb75762b8f79a6b0a14a5a898.jpg


6f3e7a82a820e42abc0dd84f3a8479cb.jpg


b7a32f805bae95783d517ad296861964.jpg
 

Agö

Medlem
Väldigt bra priser om det är så bra som ni säger! :)
Köttbullarna och schnitzel var lysande. Gillar man enkel, vällagad mat med god personlig service och kanske framförallt kul öl och annan dryck är detta att rekommendera. Det står alltså Nomakockar bakom spisen så det är ju inte konstigt att det är vasst.
 
Toppen