Senaste nytt

Resor med öl

01A38145-89B1-454F-ACEA-BF1246379849.jpeg
Blev en öl idag med.
 

nissefalk

Medlem
Är i Boston över helgen och provade på några ställen, började på Harpoon Brewery där man har ett stort utbud av eget öl, man har en gift shop och så kan man få en guidad tur inne i bryggeriet, ett av de större craft beer ställen jag varit på.

Provade en sampler med House Golden, Octoberfest, Harpoon IPA och Flannel Friday alla 4 var goda. Lite minus på att man inte kunde välja själv vilka öl man ville ha i sin sampler, man kunde bara beställa de färdig komponerade samplers på menyn.

Harpoon Brewery - Love Beer. Love Life.

69505-a77730c735751c8755ee9ad01c7ab9e8.jpg


På promenad tillbaka till stan från hamnområdet där Harpoon låg så stötte jag på en slags pop up beergarden där man hade öl från Cisco Brewers i Nantucket. Provade en Whales Tale Pale Ale som var god.

Cisco Brewers :: Cisco Brewers, Triple Eight Distillery, Nantucket Vineyard

69506-e3565e7407125aa369f3ca49b9ff9442.jpg


Ännu lite närmare stan så slank jag in på Hopster Brew, här kunde man sätta ihop sin egen sampler, jag provade Ship of fools American IPA, Comet Sitra, Comet Mosaic också de American IPA och till sist The Englishman Pale Ale.
Tyvärr föll mig ingen av dessa i smaken, de var alldeles för fruktiga i smaken för mig.

Hopsters | Brew Your Own Beer

69507-69aebff3e96bbea6b917a4eb4744014a.jpg
 

Attachments

  • IMG_5555.jpg
    IMG_5555.jpg
    97,1 KB · Visningar: 430
  • IMG_5556.jpg
    IMG_5556.jpg
    45,5 KB · Visningar: 440
  • IMG_5557.jpg
    IMG_5557.jpg
    105,9 KB · Visningar: 439

Mimer

Medlem
En ny resa till Rom, hann inte riktigt med lika mycket öl denna gång men det vart i alla fall några stop. Och stopp :). Så jag lägger till följande.

L'Osteria Birra Del Borgo. När jag var i Rom förra gången hade jag det alldeles förträffligt på Open Baladin, denna gång hoppade jag Baladin för att istället besöka en av Birra Del Borgos "bryggerirestauranger". Ölen var till belåtenhet, runt 20 öl på fat med mest fokus på deras egen öl men man kunde också avnjuta öl från andra italienska craftbeer bryggerier samt holländska DeMolen. Av dessa 20 fat så var 4 stycken cask/handpumpade öl. Birra Del Borgos öl spänner över hela schemat från ljus lager via blonde ale, strong ale till porter och stout. Ölen är rätt god men jag håller nog Baladin som lite starkare om man jämför de två. Bra utbud på flaska också, igen fokus på deras egen öl men också en del annat och det är fullt möjligt, precis som Baladin, att köpa med sig öl hem. Denna restaurang hittar du i närheten av St. Peterskyrkan på Via Silla 26A, ett besök kan kombineras med ett stopp på Be.Re (se nedan) som ligger en stenkast bort. Maten här kan dock hoppas över, fick en tjockbottnad pizza som gräddats för länge och mest var seg. Såg inte bättre ut på andra bord som beställde mat.

Luppolo Station, ölbar med tågtema (föga överraskande). Kom hit mest av en slump då jag egentligen tänkte besöka Aventinen Keyhole, ett nyckelhål där man får en makalös vy över Rom om man"tjuvkikar" igenom. Sägs det, köerna var alldeles för långa när jag väl kom dit, så jag fick trösta mig med öl istället. Tillbaka till Luppolo Station då... Stort utbud av italiensk craft beer även här både fat och flaska men också öl från Belgien, Holland, England och Schweiz. Säkert andra länder också men dessa var de jag noterande. Tyvärr blev stoppet här ganska kort, men jag kommer utan tvekan komma tillbaka nästa gång jag är i Rom. Adressen är Via Guiseppe Parini 4.

Gradi Plato, kedja som finns på (minst) tre ställen i Rom, jag besökte den på Corso Trieste 113. Egentligen en bottle shop snarare än en bar men då man får dricka ölen ute på gatan efter inköp så får även denna följa med som "bar". Utbudet är fantastiskt, igen stort fokus på italiensk craft beer men vad som också imponerar är utbudet av tysk öl, många bryggerier som jag aldrig eller mycket sällan sett i Sverige. Men börjar man gräva lite grand så hittar man flaskor och burkar från i stort sett hela världen, några exempel är engelska Beavertown, amerikanska Rogue, estniska Pöhjala. Och föga överraskande så hittar man även öl från Sverige, Omnipollo och Dugges är båda representerade på hyllorna. Väldigt trevlig och hjälpsam personal som pratar skaplig engelska är också en klar fördel då stället är rätt trångt och det kan vara svårt att se skogen för alla träd så att säga.

Till sist en kort notis om BrewDog Roma. Uppenbarligen är stället mycket populärt, båda kvällarna jag gick förbi så var det kö för att komma in. Nu gjorde det inte mig så mycket då jag hittar BrewDogs öl i Stockholm och italiensk klassöl på de andra ställen som jag har besökt i Rom.


Nyss hemkommen från Rom där jag bland annat fick uppleva det första större snöfallet på 26 år i staden vilket bland annat stoppade biltrafiken men också stängde till exempel Colloseum och St. Peterskyrkan. Och det ställde till det även för mina planer men lite öl hans med.

Första stopp blev Open Baladin tio minuters promenad från Piazza Venezia. Baladin är väl något av pionjärer när det kommer till craft beer i Italien, en del av deras öl har ju till och med nått Systembolaget. Väl på plats så finns ett stort utbud av Baladins egen öl på fat och flaska men också en del brygder från andra italienska bryggerier på fat. Styvt tjugo kranar och tre stycken cask på det, alla stilar av öl finns representerade. Hamburgarna var helt ok men jag den verkliga behållningen var deras egengjorda potatischips som var delikata. Väl värt ett besök!

Från Baladin gick färden över Ponto Sisto till Bir & Fud och Ma Che Siete Venuti A Fa. Båda ställena har ett stort utbud av italiensk craft beer på både flaska och fat, öl i alla stilar. Ma Che Siete hade ett rätt bra utbud av craft beer utanför italien också, bland annat fanns Alesmiths Hawaii Speedway Stout på tap. Lade inte märke till "utländsk" öl på Bir & Fud men det fanns kanske där med. Åt inte på dessa två ställen men precis som i fallet med Open Baladin så kan jag verkligen rekommendera ett besök om du är nyfiken på den italienska ölscenen.

Till sist han även Be. Re. med, alldeles i närheten av St. Peterskyrkan och slutstationen för spårvägslinje 19 Piazza del Risorgimento. Även här hittar du ett tjugotal italienska craft beer på tapp, men med ett begränsat flaskutbud. Maten här bestod av ett tjockare pizzabröd som fylldes med olika italienska fyllningar. Gott men rätt små portioner.

Italienska ölscenen lever verkligen, långt ifrån bara vin i det landet numera!
 
Toppen